معاملات هفته جاری بازار سرمایه با روند صعودی اغلب سهام شرکت ها و رشد قابل توجه شاخص کل بورس پایان یافت. در این هفته اتفاقات اقتصادی و تاثیرگذار بر روند معاملات بورس رخ داد و سرانجام روند مثبت معاملات بورس را رقم زد.

به گزارش اکوناپرس، در این هفته دو خبر مثبت در گروه خودرو منتشر شد. به طوریکه از یک سو رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی از تصمیم انجمن قطعه سازان فرانسه مبنی بر همکاری با خودروسازان و قطعه سازان داخلی خبر داد و از سوی دیگر رییس شورای رقابت اعطای مجوز افزایش پنج تا هفت درصدی قیمت خودرو از اول تیرماه امسال را اعلام کرد.

علاوه بر این، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت دوزادهم در برنامه تلویزیونی سه شنبه شب هفته جاری سیما از عموم مردم در خواست کرد تا سرمایه در اختیار خود را به جای تزریق در بازار ارز و سکه به بازار سرمایه بیاورند. وی خطاب به مردم گفت که با سرمایه گذاری در بورس به اقتصاد کشور کمک کنند و سود مناسبی کسب کنند. همچنین این مقام مسئول در خصوص عدم تداوم روند افزایشی قیمت کالاها خبر داد. در پی آن، اهالی بازار سرمایه در جریان معاملات چهارشنبه توجه ویژه ای را معطوف بورس کردند و آخرین روز معاملات هفته با افزایش قابل توجه برای خرید سهام سپری شد.

در گروه کاغذ نیز در جریان برگزاری جلسه اضطراری در خصوص تشدید بحران وضعیت این گروه بر تخصیص ارز 3.700 تومانی به تولیدکنندگان به جای ارز 4.200 تومانی تصمیم گرفته شد.

بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس در هفته جاری با عبور از کانال های 95، 96، 97 و 98 هزار واحدی وارد محدوده 99 هزار واحدی شد و بدین ترتیب رشد خیره کننده بیش از سه هزار واحدی نماگر بازار سرمایه در این هفته ثبت شد. بورس نیز در این مدت 3.19 درصد بازدهی مثبت محقق ساخت.

در هفته جاری اغلب صنایع فعال در بازار سرمایه از کسب بازدهی مثبت بهره مند شدند و تنها گروه هایی همچون فنی و مهندسی، پیمانکاری صنعتی، خرده فروشی، بیمه و بازنشستگی، دستگاه های برقی و استخراج سایر معادن بازدهی منفی کمتر از پنج درصدی بدست آوردند.

در مقابل اما، گروه اطلاعات و ارتباطات با کسب بازدهی مثبت 11 درصدی به عنوان صنعتی که بیشترین بازدهی مثبت بدست آورده مطرح شد و محصولات کاغذی با هشت درصد بازدهی مثبت دومین صنعتی است که بازدهی مثبت کسب کرده است. علاوه بر این، گروه های استخراج کانه های فلزی و شیمیایی با بازدهی مثبت حدود هفت درصدی در جایگاه های بعدی نشستند.

بر اساس اطلاعات موجود، از میان 559 شرکت فعال در بورس در هفته جاری شرکت های پتروشیمی اصفهان، الیاف مصنوعی، شیشه قزوین، معادن مس تکنار و سرمایه گذاری ساختمان نظام بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند.

مثبت  ها

این در حالی است که بیمه آرمان، ایتالران، خدمات فنی فولاد یزد، معادن منگنز ایران و کارگزارن پارس که نماد معاملاتی کلیه شرکت های مذکور در بازار پایه فرابورس معامله می شود بیشترین افت ارزش سهام را پشت سرگذاشتند.

منفی هااا

علاوه بر این، شرکت های ذوب آهن اصفهان، ماشین سازی اراک و سایپا رتبه های نخست نقدشونده ترین سهام را از آن خود ساختند.

در پایان این گزارش می افزاید، معاملات هفته جاری بورس در حالی خاتمه یافت که داد و ستد حدود هشت میلیارد سهم طی 608 هزار دفعه معامله ارزشی به مبلغ بیش از 19 هزار و 210 میلیارد ریال را در بورس رقم زده است.