به گزارش اکوناپرس، اطلاعات رتبه‌بندی کلیه شرکت‌های پذیرفته‌شده در فرابورس، براساس امتیاز کسب ‌شده از نظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی مناسب برای  دوره 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 96 همراه با اطلاعات مقایسه‌ای دوره 12 ‌ماهه منتهی به 31 شهریور 96 از سوی رییس اداره نظارت بر ناشران فرابورس سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد.

در این رتبه بندی امتیاز اطلاع‌رسانی 87 ناشر فرابورسی بر اساس وضعیت اطلاع‌رسانی آن‌ها از نظر قابلیت اتکا و به‌موقع بودن ارسال اطلاعات محاسبه شده ‌است. معیار به‌موقع بودن بر اساس زمان ارسال اطلاعات توسط شرکت ها همچون پیش‌بینی‌ سود هر سهم، صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای حسابرسی‌نشده، صورت وضعیت پرتفوی، اظهارنظرهای حسابرس نسبت به پیش بینی سود هر سهم و صورت‌های مالی شش ماهه، صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده و حسابرسی شده پایان دوره مالی و برنامه ‌زمان­بندی پرداخت سود سهامداران در مقاطع تعیین‌شده در دستورالعمل افشای اطلاعات و با لحاظ کردن میزان تأخیر در ارسال اطلاعات، مورد محاسبه قرار گرفته است. علاوه بر این، میزان تغییرات در پیش‌بینی‌های ارسالی و نیز تفاوت‌های میان مبالغ برآوردی و عملکرد واقعی حسابرسی شده معیار قابلیت اتکا در این محاسبات تعیین شده است.

باید توجه داشت که از آن‌جا که شرکت های سرمایه گذاری بر اساس مفاد دستورالعمل افشاء ملزم به ارائه پیش بینی سود هر سهم نیستند. از این رو، امتیاز نهایی مربوط به این شرکت ها بدون در نظر گرفتن الزام پیش بینی سود، مورد محاسبه قرار گرفته است.

همچنین شرکت های ریل سیر کوثر، شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان، پاکدیس، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، تولید برق ماهتاب کهنوج، شیر پاستوریزه پگاه گلستان، صنعتی بهپاک و اعتباری ملل به این رتبه بندی اضافه و بانک ایران زمین حذف شده است.

بر اساس اطلاعات موجود، از میان 87 شرکت فرابورسی بررسی شده شرکت های سرمایه گذاری اعتلا البرز، گسترش سرمایه گذاری ایرانیان، سرمایه گذاری توسعه گوهران امید، بهمن لیزینگ، بیمه پاسارگاد و توکاریل در ردیف نخست جدول رده بندی شرکت ها از نظر به موقع بودن و قابلیت اتکا جای می گیرند.

بعد از آن، مجموعه هایی همچون صنایع بهداشتی ساینا، نفت پاسارگاد، ریل سیر کوثر، داروسازی کاسپین تامین، مدیریت انرژی امید تابان هور و مهندسی ساختمان و تاسیسات راه آهن در این جدول قرار می گیرند و رتبه های بعدی را به خود ا ختصاص می دهند.

این در حالی است که بانک دی، بانک سرمایه، موسسه اعتباری ملل، پالایش نفت شیراز، بیمه میهن، بانک گردشگری، موسسه اعتباری کوثر مرکزی از جمله مجموعه هایی هستند که در انتهای جدول می نشینند و آخرین رتبه های قابلیت اتکا و ارسال به موقع اطلاعات مالی را کسب می کنند.