اهالی بازار سرمایه معاملات آخرین هفته از خرداد ماه سال جاری را بموجب روند پر شتاب ارزش سهام شرکت های بورسی با خاطره خوش به پایان رساندند و پس از گذر از یک دوره طولانی رکود عمیق بورس بازدهی مناسبی را در پایان فصل بهار بدست آوردند.

به گزارش اکونا پرس، در این هفته بازار سرمایه رنگ و رخ دیگری را به خود دید و متاثر از عوامل مختلفی روند صعودی را پشت سرگذاشت که چند وقتی بود که از آن فاصله گرفته بود. در این هفته دولتمردان حمایت تمام قد خود از بازار سرمایه را اعلام کردند، آنچنان که از یک سو محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت از عموم مردم خواست که تا نقدینگی در اختیار خود را در بازار سرمایه تزریق کنند و با این کار به اقتصاد کشور کمک کنند و از سوی دیگر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور طی اظهارات خود بر لزوم حمایت دولت از بازار سرمایه تاکید کرد.

علاوه بر این، با مصوبه دولت شرکت های پتروشیمی نرخ ارز سه هزار و 800 تومانی دریافت می کنند و این امر در کنار رشد نرخ ارز سبب افزایش تقاضای دو چندان برای سهام مجتمع های پتروشیمی شد.

در این شرایط، اغلب کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که در پی افزایش قیمت ارز باید ارزش سهام شرکت ها افزایش یابد و ارزش جایگزینی آن ها مطابق با نرخ ارز آزاد در نظر گرفته شود. برخی دیگر از کارشناسان نیز به اهالی بازار سرمایه در خصوص انتخاب سهام بنیادی هشدار دادند تا در روند آتی بازار سرمایه دچار زیان نشوند.

بر اساس اطلاعات موجود، شاخص کل بورس در جریان چهار روز معاملاتی هفته جاری رکودهای جدیدی را در عمر 50 ساله خود ثبت کرد. چراکه نماگر بازار سرمایه که در یکشنبه هفته جاری در ابتدای مدار 99 هزار واحدی قرار داشت با رشد حدود 10 هزار واحدی به مرز ورود به کانال 109 هزار واحدی نزدیک شد تا در آخرین روز معاملاتی فصل بهار تنها 44 گام با ورود به کانال 109 هزار واحدی فاصله داشته باشد. در این مدت بورس نیز متاثر از روند افزایشی ارزش سهام شرکت ها حدود چهار درصد بازدهی مثبت به ثبت رساند.

در میان صنایع مختلف، گروه اطلاعات و ارتباطات با کسب بازدهی مثبت 25.53 درصدی صدر نشین جدول رتبه بندی صنایع از نظر کسب بیشترین بازدهی مثبت شدند، محصولات چوبی با ثبت بازدهی مثبت 17.8 درصدی تک نماد آن یعنی "چفیبر" در جایگاه دوم نشست و چند رشته ای صنعتی با تحقق بازدهی مثبت 17 درصدی سومین جایگاه را به خود اختصاص داد.

علاوه بر این، گروه های استخراج کانه های فلزی و فعالیت های کمکی در ردیف های بعدی قرار گرفتند.

این در حالی است که از میان صنایع مختلف بورسی تنها پنج گروه از کسب بازدهی مثبت محروم ماندند که صنایعی همچون کاشی و سرامیک، قند و شکر، لاستیک و پلاستیک، غذایی بجز قند و شکر و نیز سیمان در این رده بندی جای می گیرند.

بر اساس این گزارش، از میان 526 شرکت فعال در بازار سرمایه در دوره مذکور، شرکت شیرین دارو در پی رشد قیمتی 43 درصدی عنوان پربازده ترین سهم را از آن خود ساخت و شیشه سازی مینا با 40 درصد افزایش ارزش سهام دومین سهم پربازده بورس شناخته شد. پس از آن شرکت مبین وان کیش که 36 درصد رشد قیمت سهام را پشت سرگذاشت، در ردیف سوم نشست. علاوه بر این، شرکت های الیاف مصنوعی و تولید و صادرات ریشمک ردیف های بعدی را به خود اختصاص دادند.

1111

در مقابل اما، مجموعه هایی همچون بیمه آرمان، بسته بندی ایران، داروسازی زهراوی، آبادگران ایران کیش و بانک گردشگری در جایگاه های نخست جدول کم بازده ترین های بورس در هفته جاری قرار گرفتند.

222

در پایان این گزارش می افزاید، شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان و سایپا رتبه های نخست نقدشوندگی را به خود اختصاص دادند و داد و ستد بیش از 9 میلیارد سهم ارزشی به مبلغ 25 هزار و 118 میلیارد ریال را در بازار سرمایه به ثبت رسانده است.