گروه مپنا که چند روز قبل بموجب افشای اطلاعات با اهمیت مبنی بر اعلام تعدیل مثبت سود با توقف نماد مواجه شده بود، امروز در خصوص دلایل رشد سود این مجموعه در سال مالی 96 توضیح داد تا برای بازگشت به تابلوی معاملات بورس آماده شود.

به گزارش اکوناپرس، گروه مپنا باسرمایه 20 هزار میلیارد ریال در حالیکه برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 مبلغ پنج هزار و 665 میلیارد ریال سود خالص پیش بینی کرده بود، در دوره عملکرد 12 ماهه سال مالی 96 مبلغ هفت هزار و 391 میلیارد ریال سود محقق ساخت. بدین ترتیب "رمپنا" در دوره مذکور رشد سود حدود 30 درصدی را رقم زده است.

این مجموعه در خصوص وضعیت سودآوری شرکت و عوامل موثر بر رشد آن در نامه شفاف سازی عنوان کرد: افزایش درآمد پیمان فاز 14 پارس جنوبی، به دلیل نهایی شدن دعوی 89 میلیون دلاری شرکت مپنا از کارفرمای اصلی پروژه با نرخ تسعیر قراردادی 42 هزار ریالی از بابت کارهای اضافی انجام شده در مقایسه با اسـکوپ پیش بینی شـده در قرارداد اولیه اتفاق افتاده است.

در کنار آن، مذاکرات شـرکت مپنا با کارفرما جهت تعدیل مبلغ قرارداد بیش از مبلغ مذکور در سال96 ادامه داشت که نهایتا رقم فوق توسط گروه مپنا به عنوان حداقل تعدیل دریافتی شـناسایی شد که منجر به افزایش سه هزار و 738 میلیارد ریالی درآمـد کل پیمان مذکور شده است.

از بابت کارهای اضافی انجام شـده مذکور و همچنین زیان ناشی از تطویل زمان اجرای پروژه در فاز 13 پیمانکار دست دوم اجرای فازهای فوق (شـرکت نیر پارس) تقاضای تعدیل قرارداد خود را اعلام کرد که نهایتا شرکت مپنا با افزایش درخواستی پیمانکار مذکور به مبلغ دو هزار و 605 میلیـارد ریال تا پایان سال 96 موافقت کرد.

همچنین شـناسایی سود حاصل از سرمایه گذاری در شرکت ها در خصوص شرکت هایی که مجامع آن ها بعـد از ارسال گزارش سود و زیان قبلی برگزار و سهم سود مپنا در آن ها مشـخص شده، یکی دیگر از عوامل موثر بر تعدیل مثبت سود شرکت به شمار می رود. این در حالی است که با توجه به نهایی سازی صورت های مالی شـرکت طی روزهای اخیر و عدم برگزاری مجامع شـرکت های مورد اشاره تاکنون سهم سود مابقی شرکت ها در طی سال 96شناسایی نشده و به سال1397 منتقل می شود.