به گزارش اکونا پرس،

شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (سهامی عام) در دوره عملکرد 12 ماهه سال مالی 96 مبلغ 578 ریال سود به ازای هر سهم محقق ساخته است. بر این اساس با توجه به تصمیمات مجمع و سود اندوخته شرکت تقسیم سود نقدی هر سهم به مبلغ 500 ریال به تصویب سهامداران رسید.

به گزارش خبرنگار اکوناپرس، در ابتدای جلسه خداداد غریب پور ، مدیرعامل شرکت در ارایه گزارش فعالیت هیات مدیره "وبانک" گفت : عملکرد سال گذشته شرکت با توجه به رکود نسبی حاکم بر فضای اقتصادی کشور گروه توسعه ملی توانست در تحقق موثر پروژه های سرمایه ای خود موفق و با اصلاح سبدهای سرمایه گذاری شرکت های زیرمجموعه در جهت کسب منافع اقتصادی بلند مدت،کاهش ریسک و افزایش ارزش بازار گام های بزرگی بردارد.

 

3

 

غریب پور ادامه داد : سود حاصل از سرمایه گذاری این شرکت در سال 96 نسبت به سال 95 بیش از 18درصد افزایش یافته و از مبلغ هفت هزار و 40 میلیارد و 282 میلیون ریال در سال مالی 95 به مبلغ هشت هزار و 319 میلیارد و 59 میلیون ریال در سال مالی 96 رسیده است.

این مقام مسئول در خصوص کیفیت افشاء و اطلاع رسانی "وبانک" در سال مالی منتهی به 96 گفت : "وبانک"  بر اساس آخرین رتبه بندی مربوط به 29 اسفند 96 شرکت های پذیرفته شده در بورس در جایگاه 153 و در بین شرکت های بازار اول در جایگاه 58 بوده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی ادامه داد: ارزش بازار شرکت های پذیرفته شده در بورس به ازای هر سهم، به عنوان یکی از شاخص های عملکرد شرکت های سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرد. ارزش مذکور با سرمایه جدید شرکت برای پرتفوی از رقم دو هزار و 119 ریال به ازای هر سهم در ابتدای سال مالی مورد گزارش به رقم دو هزار و 418ریال در پایان سال مذکور افزایش یافته است.

غریب پور با بیان اینکه حقوق صاحبان سهام شرکت در سال مالی 96 نسبت به سال مالی 95 حدود دو درصد رشد داشته، گفت : خالص ارزش دارایی های شرکت به ازای هر سهم در تاریخ 29 اسفند سال مورد گزارش رقم دو هزار و 985 ریال به ازای هر سهم بوده که در مقایسه با رقم ابتدای سال مبلغ 144 ریال معادل 5.06 درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص سبد سهام شرکت تصریح کرد : سبد سرمایه گذاری "وبانک" از 70 شرکت در 24 گروه صنایع مختلف تشکیل شده که از مجموع 70 شرکت موجود در سبد سهام در 22 شرکت دارای حق کنترل و نظارت و در 14 شرکت دارای نفوذ قابل ملاحظه دارد.

این مقام مسئول در خصوص برنامه های "وبانک" جهت ورود شرکت های زیر مجموعه به بازار سرمایه گفت : در حال حاضر شرکت های ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس، بین الملی ساختمان و صنعت ملی ، سرمایه گذاری شفادارو در تابلو بورس درج نماد شده و به زودی عرضه خواهند شد.

وی در خاتمه جلسه مجمع به پیش بینی سود هر سهم معادل 770 ریال در سال مالی 97 اشاره کرد و بیان داشت : سود فروش شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی در صورت های مالی سال 97 شناسایی نشده و سهامداران این سهم به زودی شاهد اخبار خوش از شرکت و هیات مدیره خواهند بود.

نعیمی، جانشین مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی در حین برگزاری جلسه مجمع عنوان کرد: در طول سال 96 مبلغ ۱۳۲ میلیارد تومان واگذاری و در روزهای پایان سال مذکور واگذاری ۱۲۴۰ میلیارد تومانی صنعتی و معدنی توسعه ملی را کلید زدیم که خوشبختانه عرضه موفقی بود و عواید آن در صورت های مالی سال جاری منعکس خواهد شد.

 نعیمی ادامه داد: در راستای خروج از بنگاه داری، برنامه های واگذاری "وبانک" در سال مالی جاری نیز ادامه دارد.

وی در خصوص افزایش سرمایه شرکت گفت : در حال حاضر شرکت برنامه ای در این خصوص در نظر ندارد و به محض تصمیم اطلاعات آن در سامانه کدال اعلام خواهد کرد.

اهم فعالیت های شرکت :

  • افتتاح تولید کنسانتره در سنگان
  • چاپ آگهی فراخوان در سه نوبت جهت واگذاری شرکت های زیر مجموعه در راستای اجرای بند 17و 16 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و خروج بانک ها از بنگاه داری
  • فروش سهام و خروج از شرکت های صنعتی و معدنی توسعه ملی، دشت مرغاب، کارتن ایران
  • اجرایی شدن کسب و کارهای دانش بنیان از طریق شرکت کار آفرینان سبز خلیج فارس
  • شروع پروژه 4.200 هکتاری تبدیل اراضی دیم به آبی شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس و تولید بذر هیبرید کلزا در شرکت
  • برنامه ریزی در خصوص توسعه و بهسازی  خط تولید شرک کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان
  • تهیه صورت های مالی بر اساس استاندارهای بین الملی گزارشگری مالی (IFRS)
  • تصویب پروژه صنایع پتروشیمی بین المللی قشم  و برنامه ریزی جهت آغاز عملیات اجرایی
  • بازارگردانی شرکت های زیر مجموعه
  • عرضه شرکت های مدیریت سنعت شوینده و ترانسفورماتور زنگان در بورس

 

ارزش بازار سبد سرمایه گذاری های

ارزش بازار سبد سهام شرکت در پایان اسفندماه سال 96 بالغ بر 47هزار و848 میلیارد ریال با قیمت تمام شده 32 هزار و 144میلیارد ریال بوده است که حدود 49 درصد افزایش ارزش روز سبد سهام شرکت را نسبت به قیمت تمام شده آن نشان می دهد. این امر در شرایطی است که سرمایه گذاری های خارج از بورس شرکت به قیمت تمام شده انعکاس یافته است.

از کل ارزش بازار سبد سهام شرکت 82درصد به سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران و 18 درصد به سهام شرکت های خارج از بورس و سایر سرمایه گذاری ها اختصاص یافته است. ترکیب سبد سهام شرکت بر حسب ارزش بازار در پایان اسفند ماه 1396 در 10 گروه اصلی به شرح نمودار زیر است :

 

نمودار

 

وضعیت پرتفوی سرمایه گذاری شرکت

وضعیت سبد سرمایه گذاری در سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس در پایان سال مالی به تفکیک گروه صنعت به شرح زیر است:

42

 

خلاصه اطلاعات سرمایه گذاری های خارج از بورس در پایان سال مالی بر حسب نوع صنعت به شرح زیر است:

43

 

موضوع  فعالیت شرکت

فعالیت اصلی شرکت طبق ماده 3 اساسنامه عبارت است از:

  1. سرمایه گذاری ها در سهام، واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای، سرمایه گذاری در شرکت هایی با فعالیت های تهیه و اجرای طرح های ساختمانی، اکتشاف و استخراج و بهره برداری از معادن سنگ آهن و ایجاد کارخانجات تولید کنسانتره و گندله و سنگ آهن دانه شده.
  2. ایجاد و تاسیس و بهره برداری از کارخانجات فولادسازی و ریخته گری و نورد، تهیه و تولید انواع مواد و محصولات پتروشیمی و شیمیایی، بهداشتی و دارویی.
  3. ارائه خدمات مالی از جمله تامین سرمایه، کارگزاری، بازار گردانی و ..، فراورده های غذایی و آشامیدنی، واسطه گری مالی.
  4. انجام فعالیت هایی از قبیل خدمات اجرایی در تهیه و خرید مواد اولیه و ماشین آلات برای اشخاص حقوق سرمایه پذیر.
  5. خدمات طراحی و مهندسی اصولی و تضمین پروژه ها.
  6. مطالعات، تحقیقات و بررسی های تکنولوژیکی فنی علمی، بازرگانی.
  7. تدوین سیاست های کلی راهبردی و مدیریتی، حمل و نقل، انبارداری، بازاریابی، توزیع و فروش محصولات.
  8. سرمایه گذاری در مسکوکات، فلزات گران بها.
  9. سپرده گذاری نزد بانک ها.
  10. ارائه خدمات مرتبط با بازار اوراق بهادار و... .

 

سرمایه شرکت

سرمایه اولیه شرکت مبلغ یکصد میلیارد ریال بوده که در چندین مرحله افزایش یافته و نهایتاً در سال 94 به استناد مصوبه مجمع عمومی  عادی فوق العاده مورخ 13/10/1394 سرمایه شرکت به 16 هزار و 250 میلیارد ریال افزایش یافته است.

برنامه های آینده شرکت :

  • تکمیل و تصویب اسناد برنامه ریزی راهبردی شرکت های تابعه (به خصوص شرکت های تاثیرگذاربرپرتفوی)، تدوین بودجه برنامه اجرایی سالانه شرکت های سرمایه پذیر بر اساس آن ها.
  •  تدوین و بروزرسانی برنامه راهبردی شرکت.
  • ارزیابی دوره ای عملکرد شرکت های تابعه بر اساس برنامه استراتژیک مصوب و بهبود مستمر عملکرد.
  • - فروش شرکت های با رعایت منافع سهامدار در راستای اجرای قوانین.
  • تمهید زیرساخت های لازم برای  اجرایی سازی و شروع پروژه تولید پلی پروپلین از گاز طبیعی ((GTPP
  • بازسازی و توسعه با رویکرد رنگ رزی و چاپ خطوط  تولید در شرکت کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان
  • بازسازی تجهیزات خطوط تولید شرکت ایران پروپلین
  • پیاده سازی نظام مدیریت بهره ور در شرکت های تابعه به صورت آزمایشی و توسعه مستمر آن
  • برنامه ریزی و پیاده سازی نظام حکمرانی خوب با تمرکز بر استقرار سیستم هوش تجاری
  • طراحی و پیاده سازی نظام جامع توسعه همکاری ها و هم افزایی های درون گروهی شرکت های تابعه و فعالیت های کسب به آن ها
  • برنامه ریزی برای جذب منابع مالی ارزی ارزان قیمت برای پروژه های شرکت های تابعه و تمهید مناسب برای پاسخگویی به ریسک های نوسان ارز
  • بورسی کردن شرکت های سودآور پرتفوی که قابلیت پذیرش در بورس را دارا هستند و با اولویت شرکت های کنترلی و مدیریتی به منظور کم کردن فاصله ارزش بازار سهام شرکت با خالص ارزش دارایی های آن و در نهایت بیشینه کردن منافع سهامداران
  • اجرای طرح های سوداور غیربورسی به منظورحفظ روند سودآوری و منافع بلند مدت شرکت در مواقع رکود بورس و بازار سرمایه
  • ارتقاء سیستم انگیزشی اعم از مادی و معنوی ارزیابی عملکرد پرسنل و اجرای نظام مدیریت مشارکتی به منظور ایجاد فضای پیرامونی مناسب در راستای بروز خلاقیت ها
  • تصویب نظام جامع ارزیابی عملکرد ، رشد و ارتقاء سازمانی و متناسب سازی جبران خدمت و پاداش بر اساس امتیاز عملکرد به همراه ارزیابی و ثبت عملکرد مدیران ارشد و میانی (حافظه دار کردن عملکرد مدیران) در شرکت های تابعه
  • تدوین برنامه های آموزشی برای پرسنل و مدیران در قالب کلاس ها، دوره ها و سمینارهای آموزشی متناسب با نیازهای سازمانی و حمایت از برنامه های آموزشی شرکت های تابعه
  • رصد، مطالعه و ارزیابی اقتصادی قراردادها، مناقصه ها،پروژه ها و طرح های داخلی و خارجی ( در سطح منطقه)برای ورود و مشارکت احتمالی بعضی از آن ها
  • مطالعه و تدوین گزارش های کارشناسی پیرامون نحوه ورود و حضور در بورس ارنژی و بورس های کالا(بورس فلزات و بورس کالاهای کشاورزی)
  • اصلاح ساختار مالی، تولیدی ونیروی انسانی شرکت های زیان ده پرتفوی به ویژه اصلاح ساختارهای شرکت کنترلی و مدیریتی موجود در پرتفوی و در نهایت تدوین استراتژی خروج از آنها در مناسب ترین زمان
  • دریافت مجوزهای خاص در خصوص شرکت های زیان ده، از جمله دریافت مجوز تغییر کاربری املاک بعضی از این شرکت ها جهت تبدیل دارایی های آن ها به وجه نقد و مصرف مجوه حاصل، جهت اصلاحات مورد نظر و پرداخت تعهدات آن ها.

 

1

2

1Tose-e-Melli-Group-Logo-with-Type