هسته معاملات فرابورس امروز برای چندمین بار با مشکل مواجه شد و اهالی بازار سرمایه را در ثبت سفارش خرید یا فروش سهام و دسترسی به اطلاعات تابلوی معاملات فرابورس سردرگم کرد.

به گزارش اکوناپرس، مشکل اختلال در هسته معاملات بازار سرمایه برای سهامداران تازگی ندارد و کم کم اهالی این بازار با این موضوع مانوس شده اند. این موضوع به ویژه در جریان ا نجام برنامه عرضه اولیه سهام به دفعات مشاهده شده و با وجود این امر متولیان بازارسرمایه هیچ راهکار کارآمدی در جهت رفع این مشکل که از اهمیت بسزایی برخوردار است، ارائه نکرده اند یا برنامه قبلی آن ها به دلیل عدم پیگیری مناسب جهت اجرایی شدن به بن بست خورده است.

بر اساس این گزارش، در دقایق ابتدایی معاملات روز جاری اختلال در هسته معاملات بازار فرابورس مانع از آن شد تا سهامداران اطلاعات دقیقی از معاملات سهام شرکت های فعال در این بازار به ویژه سهام شرکت کشت و صنعت قیام اصفهان در دسترس داشته باشند. این مشکل در شرایطی ایجاد شد که بسیاری از سهامداران قصد فروش سهام "زقیام" به دلیل توقف نماد معاملات آن در پایان معاملات امروز جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه داشتند و این امر سبب سردرگمی آن ها شد. اگرچه این مشکل پس از دقایقی رفع شد اما انتظار می رود تا بازار فرابورس که نسبت به بورس حجم و عمق کمتری دارد با مشکلات این چنینی مواجه نشود. حال آنکه طبق روال همیشگی در زمان بروز چنین مشکلی روابط عمومی شرکت فرابورس یا یکی از مدیران ارشد شرکت توضیحی در خصوص علت رخداد این رویداد به اهالی بازار سرمایه ارائه نمی دهند و با بی تفاوتی از این موضوع گذر می کنند و دریغ از یک عذرخواهی از اهالی بازار سرمای بابت مشکل پیش آمده!!!.

به نظر می رسد متولیان بازار فرابورس تنها در اندیشه انتشار انواع اوراق در این بازار جهت بزرگنمایی حجم و ارزش معاملات روزانه آن هستند و هیچ هدف یا برنامه مشخصی در جهت بهبود نرم افزار ها و زیرساخت های معاملات این بازار ندارند.

نکته قابل تامل اینکه در شرایط اجرای طرح برجام زمزمه هایی مبنی بر ارتقای سطح هسته معاملات شنیده می شد که این امر نیز پس از ادغام هسته دو بازار بورس و فرابورس به نتیجه مثبت و کارآمدی منجر نشد. باید دید که در شرایط فعلی که به زمان اعمال تحریم های بین المللی دشوار تر از گذشته نزدیک می شویم، شرکت فرابورس چه راهکاری برای این موضوع می اندیشد تا از ضرر و زیان بیشتر سهامداران بویژه سهامداران حقیقی جلوگیری به عمل آورد.

این در حالی است که به نظر می رسد شرکت فرابورس به دلیل نحوه مدیریت روابط عمومی این شرکت که باید پل ارتباطی باشد این شرکت و  اهالی ابازار سرمایه و اصحاب رسانه باشد، تمامی راه های ارتباطی با مدیران ارشد فرابورس را بسته است و سبب شده تا مدیران ارشد فرابورس در خواب زمستانی فرو روند و فارغ از مشکلات جدی این بازار که به سهامداران حقیقی زیان قابل توجهی را تحمیل کرده، تنها به هدف خود در انتشار انواع اوراق و ایجاد بستری مناسب برای سرمایه گذاران در این حوزه می اندیشد و برنامه جدی برای به روز کردن سیستم هسته معاملات فرابورس در نظر ندارد. از این رو انتظار می رود تا مدیران ارشد شرکت فرابورس همسو با متولیان بازار سرمایه راهکار جدی برای رفع این مشکل اجرایی کنند و اندکی از استراتژی های قبلی خود فاصله بگیرند.