به گزارش اکونا پرس،

مجمع پس از پخش فیلم کوتاه گزارش هیات مدیره و صحبت های مدیرعامل و گزارش بازرس قانونی شرکت، صورتهای مالی "خپارس" منتهی به 29 اسفند 96 به تصویب سهامداران رسید. علاوه بر این روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار و سازمان حسابرسی نیز به عنوان حسابرس و بازرس قانونی این شرکت برگزیده شد.

همچنین اعضای هیات مدیره قبلی برای دو سال مالی آتی انتخاب شدند که به شرح ذیل می باشد:

شرکت های گروه خودروسازی سایپا- مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا-  مرکز مهندسی و مشاور سازه گستر سایپا- - سرمایه گذاری سایپا- سرمایه گذاری توسعه نیوان ابتکار

 در پایان این جلسه، مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت پارس خودرو (سهامی عام) با همان هیات رئیسه به منظور اصلاح اسناسنامه مطابق با اساسنامه بورس برگزار و به تصویب سهامداران رسید.

photo_2018-07-17_15-24-24

 

معرفی شرکت

شرکت پارس خودرو فعال در گروه خودرو و ساخت قطعات است که سهام آن در تاریخ 15 اسفند سال 78 وارد بازار سرمایه شده و "خپارس" در این تاریخ  برای اولین بار در بازار دوم بورس مورد معامله قرار گرفت.

 در این گزارش به بررسی شرکت پارس خودرو در دو دوره سال مالی 96 و سه ماهه نخست سال مالی 97 پرداخته شده است.

عملکرد مالی

به گزارش اکوناپرس، این مجموعه با سرمایه 22 هزار و 720 میلیارد و 279 میلیون ریال در اولین بودجه سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 در حالی مبلغ 35 ریال سود به ازای هر سهم پیش بینی کرد که در پایان دوره عملکرد همان سال مبلغ هشت ریال سود هر سهم محقق ساخته است. علاوه بر این، سود تلفیقی هر سهم "خپارس" در این دوره یک ریال محاسبه می شود. نکته قابل تامل در خصوص سودآوری شرکت پارس خودرو این است که مجموعه مذکور پس از سال ها به سود عملیاتی دست یافته و به نظر می رسد "خپارس" به آرامی در حال ورود به فاز سود دهی است.

شرکت پارس خودرو تولید کننده وانت ریچ، ون دولوکس، خانواده ایکس 100، گروه رنو و گروه برلیانس است. این مجموعه در دوره عملکرد 12 ماهه سال مالی 96 نسبت به دوره مشابه سال مالی 95 رشد بیش از 20 درصدی مقدار تولید، افزایش 20 درصدی مقدار فروش و افزایش درآمد فروش به میزان 54 درصد را رقم زده است.

همچنین این مجموعه خودرو ساز در سه ماهه نخست سال مالی منتهی به 31 خرداد ماه 97 تعداد 49 هزار و 355 دستگاه تولید و 47 هزار و 280 دستگاه فروخته است که این حجم تولید و فروش درآمد 13 هزار و 554 میلیارد و 920 میلیون ریالی را نصیب شرکت کرده است. در سه ماهه نخست امسال بیشترین نرخ فروش به تولید ون دولوکس با نرخ فروش 658 میلیون و 536 هزار و 313 ریال تعلق دارد.

وضعیت سهام در سال 96

بازار سرمایه در سال گذشته بازدهی مثبت 28.64 درصدی را به سرمایه گذاران اعطا کرده و گروه خودرو نیز با رقابت تنگاتنگ با بورس بازدهی مثبت 28.32 درصدی را ثبت کرده است. در این بین سهام شرکت پارس خودرو با افت قیمت 5.84 درصدی مواجه شده است.

خپارس1

 

بر اساس این گزارش، در دوره مورد بررسی حدود شش میلیارد و 459 میلیون سهم "خپارس" طی 322 هزار دفعه معامله شد و این حجم معاملات ارزشی بالغ بر پنج هزار و 942 میلیارد ریال را در بازار سرمایه رقم زده است. در جریان معاملات یک سال منتهی به اسفند 96 شرکت پارس خودرو تعداد 88 هزار خریدار مشارکت کرده اند.

2


ارزش بازار شرکت پارس خودرو در تاریخ 28 اسفند ماه 96 مبلغ 20 هزار و 536 میلیارد ریال محاسبه می شود که در گروه خودرو پس از شرکت های سایپا و ایران خودرو بیشترین ارزش بازار در گروه خودرو به این مجموعه اختصاص می یابد.

وضعیت سهام در سه ماهه نخست سال 97

شرکت پارس خودرو در جریان معاملات سه ماهه نخست سال جاری با افت قیمت هشت درصدی مواجه شده و گروه خودرو نیز بازدهی منفی دو درصدی را محقق ساخت است. این در حالی است که بورس در این مدت بازدهی مثبت بیش از 10 درصدی را برای سرمایه گذارانش به ارمغان آورده است.

3

در دوره مورد بررسی تعداد یک میلیارد و 212 میلیون سهم شرکت پارس خودرو طی 65 هزار دفعه معامله داد و ستد شده و مشارکت 17 هزار خریدار با حجم معاملات مذکور ارزشی بالغ بر 907 میلیارد ریال را در بازار سرمایه ثبت کرده است.

 

 

4

 

ارزش بازار شرکت پارس خودرو در پایان معاملات 31 خرداد ماه امسال 16 میلیارد و 999 میلیون ریال محاسبه می شود که همچون سال گذشته در گروه خودرو پس از شرکت های ایران خودرو و سایپا بیشترین رقم به شمار می رود. همچنین در هر دو دوره مورد بررسی رتبه سوم نقدشونده ترین سهام به "خپارس" اعطا می شود.

عملکرد فروش محصولات پارس خودرو در سال مالی96

مقایسه فروش تعدادی-ریالی محصولات پاری خودرو در سال مورد گزارش 96 نسبت به سال مالی 95 به شرح نمودار زیر است:

نمودار فروش

 

خلاصه دستاوردهای فروش:

  • رشد فروش ریالی کل محصولات 04  درصد نسبت به سال مالی 95
  • افزایش 25 درصد رشد فروش تعدادی نسبت به سال 95
  • کسب 16 درصد سهم بازار داخلی محصولات سواری بین رقبای داخلی

 

اهم اقدامات انجام شده شرکت جهت تحقق برنامه بودجه شرکت در سال 96

  • زیر ساختهای تولیدی و استفاده حداکثری از ظرفیت ها
  • تولید 21 درصد نسبت به سال 95
  • اقدامات خدمات پس از فروش با همکاری شرکت سایپا یدک در جهت تامین به موقع نیازمندیهای مشتریان
  • امکان دستیابی به منابع بیشتر و ارزانتر مالی.
  • به موقع مطالبات دولتی و جلوگیری از جرائم

 

اهم برنامه ها برای تحقق برنامه بودجه شرکت در سال مالی 97

  • بکار گیری روش های جایگزین تامین مالی مانند یوزانس و اوراق صکوک و اجاره
  • حفظ و افزایش سهم بازار و اجرای برنامه های افزایش رضایت مشتری از فروش، خدمات پس از فروش و کیفیت محصولات
  • افزایش ساخت داخل محصولات برلیانس به منظور کاهش تعرفه و افزایش ظرفیت
  • تداوم برنامه های مدیریت هزینه، وصول مطالبات، بهبود ساختارها و بهینه سازی مصرف انرژی
  • بازنگری روش ها و تکنیک های سیستم تولید و بهبود و گسترش نظام های مدیریت کیفیت و سایر استانداردهای مدیریتی

 

برنامه های آینده شرکت

  • اجرای برنامه های توسعه محصول
  • افزایش رضایتمندی مشتریان
  • حفظ و افزایش سهم بازار
  • افزایش کیفیت محصولات

 

اعضای هیات مدیره پارس خودرو

اعضای هیات مدیره

 

 

photo_2018-07-17_15-24-28

photo_2018-07-17_15-24-57