مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت پتروشیمی پارس برای سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 صبح روز جاری برگزار شد و بیش از 94 درصد از سهامداران این مجتمع پتروشیمی در این جلسه حضور یافتند.

به گزارش اکوناپرس، هیات رییسه این مجمع به ریاست آقای سرکانیان و نظارت آقایان علوی و رحیمیان تشکیل شد و مسعود حسنی، مدیر عامل شرکت پتروشمیی پارس نیز به عنوان منشی مجمع برگزیده شد.

مصوبات مجمع

  1. قرائت و تصویب صورت های مالی سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96
  2.  تقسیم سود نقدی هر سهم 4.750 ریال
  3.  انتخاب روزنامه های ایران و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه های کثیر الانتشار
  4.  انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی 

پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت، مجمع عمومی به طور فوق العاده سهامداران جهت انتخاب اعضای هیات مدیره برگزار شد و با تصویب سهامداران ترکیب هیات مدیره به شرح زیر بدون تغییر باقی ماند.

  • شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس
  •  گروه سرمایه گذاری نفت گاز پارسیان
  •  شرکت سرمایه گذاری غدیر
  •  شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی
  •  شرکت پتروشیمی بندر امام

حاشیه مجمع                

در ابتدای جلسه مسعود حسنی، مدیر عامل شرکت پتروشیمی پارس در تشریح وضعیت عملیاتی و سودآوری شرکت در سال مالی 96 عنوان کرد: ظرفیت اسمی تولید شرکت در حالی  چهار میلیون و 490 هزار تن و ظرفیت تولید بر اساس بودجه چهار میلیون و 174 هزار تن برآورد می شود که شرکت پتروشیمی پارس در دوره عملکرد 12 ماهه 96 حدود سه میلیون و 898 هزار تن انواع محصول تولید کرده است.

به عبارت دیگر می توان گفت مقدار تولید محصولات "پارس" در دوره عملکرد 12 ماهه 96 نسبت به دوره مشابه سال 95 با کاهش و نسبت به دوره مشابه سال 94 با افزایش همراه شده است.

حسنی به تشریح عوامل موثر بر افت تولید شرکت در سال مالی 96 پرداخت و در این خصوص گفت: آنالیز خوراک ورودی از مخزن پارس جنوبی در سال گذشته تغییر کرد و این امر به تدریج سبب افت تولید شده است. در کنار آن، مشکلاتی همچون تامین خوراک مصرفی از شرکت پتروشیمی مبین و تحویل گاز از سوی پالایشگاه ها و برخی عوامل دیگر سبب افت تولید به مقدار 585 هزار تن شده است.

وی به چند نکته مهم در مجتمع پتروشیمی پارس اشاره کرد و گفت: ضریب فرمول خوراک از 0.57 درصد به 0.62 درصد افزایش یافته و این امر سبب رشد بهای خرید خوراک مصرفی به میزان یک هزار و 775 میلیارد ریال شده است. علاوه بر این، شرکت آریا ساسول که 50 درصد از سهام آن تحت تملک "پارس" است، در سال مالی 96 حدود دو هزار میلیارد تومان سود شناسایی کرد که از این مبلغ یک هزار میلیارد تومان آن نصیب شرکت پتروشیمی پارس شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در مجموع در سال مالی 96 شش هزار و 202 میلیارد تومان هزینه بابت تامین خوراک مصرفی پرداخت شده است، ادامه داد: این مبلغ جهت پرداخت به پتروشیمی نوری بابت دریافت بنزن، پتروشیمی بوعلی بابت دریافت یوتیلیتی، آریاساسول جهت تامین اتیلن و شرکت گاز به منظور گاز سوخت پرداخت شده است.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی پارس دستاوردهای این مجموعه را چنین تشریح کرد: این شرکت در دوره عملکرد 12 ماهه 96 نسبت به دوره مشابه سال 95 افزایش 29 درصدی مقدار فروش، رشد 16 درصدی سود ناخالص، افزایش 22 درصدی سود عملیاتی در کنار افزایش 24 درصدی درآمدهای غیر عملیاتی و رشد 23 درصدی سود خالص را ثبت کرده است. این روند صعودی درآمد و سود "پارس" در دوره مورد اشاره با وجود افت مقدار تولید محصولات بیانگر فعالیت ها و برنامه ریزی های شرکت در راستای توسعه فعالیت ها، فروش و صادرات آن است.

حسنی در پایان به برنامه های مدیریت شرکت اشاره کرد و ابراز داشت: این مجموعه در دو حوزه همچون افزایش تاب آوری به معنای درون زایی و برونگری در شرایط اقتصادی و تحریم های پیش روی و افزایش سودآوری برنامه ریزی کرده است.

آنچنان که در زمینه تاب آوری برنامه هایی همچون ارزیابی ریسک ها در حوزه های مختلف خرید، فروش، تولید و مالی در کنار ایجاد تنوع در مشتریان، توسعه و تنوع محصوات و توانمندسازی شرکای تجاری به ویژه تولیدکنندگان و سازندگان داخلی طراحی کرده است.

علاوه بر این، در زمینه افزایش سودآوری برنامه هایی همچون افزایش تولید، رفع موانع تولید و رشد ظرفیت تولید را همراه با تامین به موقع قطعات برای شش سال آینده و بعضاً سه سال آینده  و نیز افزایش راندمان کار و ارتقای بهره وری در نظر دارد.

خلاصه تاریخچه شرکت

به منظور استفاده بهینه از حجم گاز حاصل از فازهای اول تا سوم میدان گازی پارس جنوبی طرح الفین نهم به عنوان یکی از طرح های مصوب برنامه پنج سالع سوم توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی مورد تایید قرار گرفت و شرکت پتروشیمی پارس به عنوان کجری طرح مذکور در بهمن سال 77 تاسیس شد.

موضوع فعالیت شرکت

سرمایه گذاری در احداث ، راه اندازی ،بهـره بـرداری کارخانجـات صـنعتی، توسـعه ، نوسـازی، تعمیـرات و نگهداشـت ، تحقیقـات، آزمایشات، پژوهش، بسته بندی و غیره به منظور تولید ، بازاریابی، فروش، صدور محمولات پتروشـیمی، ذخیـره واردات و صـادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی و پترو شیمیایی، فرآورده های فرعی، مشتقات نفتی به مواد اولیه صنایع پایین دستی و غیره و انجام کلیه فعالیت های تولیدی، صنعتی فنی و مهندسی و بازرگانی که بطور مستقیم و یا غیر مستقیم مربوط به عملیـات مـذکور مـی باشـد بـا رعایت قوانین و مقررات مربوطه

ترکیب سهامداران

111111111111

 

خلاصه عملکرد شرکت پتروشیمی پارس در سال 96

شرکت پتروشیمی پارس در سال 96 جمعاً موفق به تولید 3.898.263 تن محصول گردیده است که 2.817.204 تن در واحد استحصال اتان(شامل اتان، پروپان، بوتان وگسولین) و 1.081.059 تن متعلق به تولید واحدهای اتیل بنزن و استایرن منومراست.

مجموع کل فروش این شرکت 3.437.105 تن محاسبه می شود که به شرح ذیل تفکیک می شود :

مجموع فروش داخلی جمعاً 1.916.3 6تن بوده که شامل 1.610.912 تن سهم واحد C2) اتان ، پروپان ، بوتان و گسولین) و 305.448  تن سهم واحد SM) استایرن منومر) است. مجموع فروش صادراتی جمعاً 1.520.745 تن بوده که شامل 1.274.596 تن سهم واحد C2 ) پروپان و بوتان) و 246.149 تن سهم

از دیگر اقدامات برجسته ای است که شرکت پتروشیمی پارس در سال 96 موفق به انجام آن ها شده، به شرح ذیل است:

  • بزرگترین تولید کننده محصولات مختلف شامل : اتان ، پروپان ، بوتان ، گسولین ، اتیل بنزن و استایرن منومر·
  •  بزرگترین صادر کننده دریایی محصولات گاز مایع (LPG) و استایرن منومر
  •   کسب مجدد عنوان شرکت برتر صادرات گرا در بین 500 شرکت برتر ایران
  • کسب نشان زرین بلوغ و مدیریت ایرانی در صنعت پتروشیمی در هشتمین اجلاس مدیران و روسای شرکت های بزرگ تولیدی و خدماتی نمونه سراسر کشور
  •   دریافت لوح تقدیرسرآمدان اقتصاد ایران از اجلاس سرآمدان اقتصاد ایران 1396

تکالیف مجمع عمومی

22222222222222