مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت پتروشیمی مارون برای سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 عصر روز شنبه هفته جاری برگزار شد و بیش از 98 درصد از سهامداران "مارون" در این جلسه حضور یافتند.

  به گزارش اکوناپرس، هیات رییسه این مجمع به ریاست مصطفی امید قائمی و نظارت آقایان علم بیگی و پناهیان تشکیل شد و مصطفی احمد زاده، معاونت مالی و عضو هیات مدیره شرکت پتروشمیی مارون نیز به عنوان منشی مجمع برگزیده شد.

 

مصوبات مجمع

  1. تصویب صورت های مالی سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 پس از قرائت توسط عبدالمجید محمدی، مدیر عامل شرکت پتروشیمی مارون
  2.  تقسیم سود نقدی هر سهم 4.700 ریال
  3. انتخاب روزنامه های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیر الانتشار
  4. انتخاب موسسه حسابرسی هشیار بهمند به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و موسسه حسابرسی بهمند به عنوان بازرس علی البدل

حاشیه مجمع

در این جلسه عبدالمجید محمدی، مدیر عامل شرکت پتروشیمی مارون در ارزیابی عملکرد این مجموعه در دوره عملکرد 12 ماهه سال مالی 96 عنوان کرد: ارزش فروش شرکت در دوره عملکرد سال مالی 96 نسبت به دوره مشابه سال گذشته 31 درصد افزایش یافته و درآمد فروش آن از 41 هزار میلیارد ریال سال مالی 95 به 54 هزار میلیارد ریال در سال 96 رسیده است.

محمدی در خصوص برنامه های این مجموعه جهت دستیابی به سود مستمر ابراز داشت: ایمن سازی، آموزش کارکنان، کاهش حوادث از جمله این برنامه ها به شمار می رود که سبب بهبود وضعیت شرکت خواهد شد. علاوه بر این، دو شرکت زیرمجموعه همچون مدیریت خودکفایی و شاخص مدیریت انرژی تحت مدیریت این مجموعه در راستای بهبود وضعیت سودآوری قرار گرفتند.

وی افزود: از سال 92 تا 97 همراه با کاهش مصارف و بهینه کردن مصارف انرژی مقدار تولید محصولات روند افزایشی یافته و به رکورد تولید دست یافتیم.

آنچنان که تعمیر و تعویض خلاهای بخار، رفع نشتی، تعویض موتورهای توربینی،  اجرای سامانه اندازه گیری بارش از جمله برنامه های این شرکت جهت مدیریت مصارف انرژی به شمار می روند.

این مقام مسئول به برنامه های شرکت در زمینه خودکفایی و داخلی سازی اشاره کرد و گفت: در سال 95 حدود 610 قطعه که قبلاً از کشورهای خارجی وارد می شد توسط این مجموعه تولید و تامین شد و این رقم در سال 96 به 689 قطعه افزایش یافت. بر این اساس می توان گفت در سالی که گذشت رشد 13 درصدی در زمینه تامین اجناس و قطعات مورد نیاز رقم خورده است. علاوه بر این، نسبت داخلی سازی اجناس در سال 95 حدود 30 درصد بوده که در سال 96 به 35 درصد ارتقا یافته است. این ارقام بیانگر این است که "مارون" در خودکفایی سازی قدم بزرگی برداشته است.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی مارون در خصوص وضعیت تولید این مجتمع در سال 96 اظهار کرد: مقدار تولید محصولات در سال گذشته به دلیل کمبود خوراک مصرفی با کاهش مواجه شده است. آنچنان که این شرکت هر سال به دلیل مشکل تامین خوراک مصرفی کمتر از ظرفیت اسمی تولید می کند که در راستای رفع این مانع طرح هایی توسعه ای طراحی شده و در حال اجرا است.

محمدی افزود: دریافت گاز کم فشار از NGL  700 و 800 یکی از این طرح ها به شمار می رود که در این راستا کمپرسورچهارم اضافه شده و جهت دریافت گاز بیشتر خرید کمپرسور پنجم در دست اقدام است.

دریافت گاز از کارخانه 1500 یکی دیگر از این برنامه ها است که در حال پیگیری جهت دریافت مجوز از شرکت نفت هستیم.

علاوه بر این، برای واحد پروپیلن که کمتر از ظرفیت اسمی تولید می کند، از شازند و پالایشگاه آبادان در حال مذاکره جهت جبران کمبود پروپیلن هستیم.

وی در خصوص روند اجرای پروژه های در دست اجرا عنوان کرد: پروژه متانول و بازیابی اتان بیش از 95 درصد پیشرفت داشته اند و امیدواریم مراحل راه اندازی این طرح ها در 31 شهریور امسال آغاز شود. علاوه بر این، در نیمه دوم سال جاری پتروشیمی بوشهر راه اندازی می شود که هزینه های مالی آن از محل سرمایه گذاری ها و فاینانس چینی تامین شده است.

این مقام مسئول با ابراز امیدواری نسبت به بهبود روند تولید شرکت در سال 97، در این خصوص گفت: این مجموعه در سال 97 تعمیرات اساسی و بی سابقه ای داشته و فرایند اورهال در واحدهای تولیدی شرکت پتروشیمی مارون در اردیبهشت ماه امسال انجام پذیرفته است. در این شرایط، اگرچه خرداد ماه روند تولید از سرگرفته شد، اما اورهال NGL600  حدود 20 روز بیش از برآوردها به طول انجامید و این امر سبب شد تا "مارون" در این مدت معادل 60 درصد از ظرفیت اسمی خود تولید کند. این در حالی است با تلاش مدیران و کارکنان شرکت توانستیم تولید خوبی به ویژه در تیر ماه جاری داشته باشیم. به گونه ای که می توان گفت این شرکت در یک ماهه منتهی به تیر ماه امسال رکورد تولید خود را شکسته و در یک ماه حدود 407 هزار تن محصول تولید کرده است. بر این اساس، شرکت در یک ماه 107 درصد از برآوردها برای این دوره را پوشش داده و معادل 98 درصد از ظرفیت اسمی تولید کرده است.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی مارون در خاتمه پیرامون وضعیت شرکت از ابتدای سال مالی 97 تا 28 تیر ماه جاری اظهار کرد: شرکت پتروشیمی مارون در این دوره عملکرد نسبت به ظرفیت 90 درصد و نسبت به بودجه 98 درصد پیش رفته است.

 

شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

نماد شرکت در تاریخ 17/07/1390 در بازار فرابورس ایران درگروه تولید مواد و محصولات شیمیایی با نام مارون درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ 06/10/1390 در بازار دوم فرابورس مورد معامله قرار گرفته است . وضعیت معاملات و قیمت سهام شرکت از منظر بورس اوراق بهادار وضعیت سهام شرکت در دوره اخیر به شرح زیر است:

44444444444444

 

الف) نقاط قوت (S)

  1. سودآوری مناسب
  2. برند مطلوب شرکت
  3. امکان تولید پایدار و قابل قبول(کمی و کیفی (
  4.  جوان بودن نیروی انسانی موجود
  5.  تلاش برای خود کفایی و داخلی سازی قطعات

نقاط ضعف  (W)

  1. عدم رضایت بخشی وضعیت فعلی HSE
  2. نارسایی در زنجیره تامین و کانال های توزیع
  3. عدم یکپارچگی سیستم ها و نرم افزارهای موجود
  4.  تنوع شیوه های بکارگیری نیروی انسانی در سازمان

اقدامات انجام شده در خصوص تکالیف مجمع

333333333