به گزارش اکوناپرس، حسین خزلی‌خرازی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با اشاره به علت رشد 10000 واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روزهای گذشته، اظهار داشت: این رویدادها به علت رشد قیمت ارز در بازار است و اینکه سرمایه‌گذاران نسبت به پیش‌بینی افزایش درآمد شرکت‌ها از این محل امیدوارند؛ البته این موضوع بیش‌تر به شرکت‌های صادرکننده کالا مرتبط می‌شود.

مدیرعامل یک ‌شرکت کارگزاری با بیان اینکه از اواخر اردیبهشت‌ ماه با شروع رشد نرخ ارز در بازار، شاخص بازار هم روندی افزایشی به خود گرفت، افزود: در سه روز گذشته این روند بیش‌تر خودنمایی می‌کند و شاخص‌های بازار با افزایش قابل توجه تقاضای خرید شرکت‌ها به رنگ سبز درآمدند.

وی افزود: پیش‌بینی تحلیل‌گران و فعالان بازار معتقدند که با رشد نرخ ارز در شرکت‌هایی که صادرکننده کالا هستند، سودآوری خوبی از این محل داشته باشند.

دبیرکل اسبق کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار معتقد است که در آینده بازار سهام تغییرات مثبت و رو به رشدی خواهد داشت.

وی افزود: اگر بازار ثانویه‌ای در بازار سرمایه ایجاد شود تا صادرکنندگان این فرصت را پیدا کنند که ارز حاصل شده را به صورت حراج عرضه کنند، اثرگذار و مثمر ثمر خواهد بود.

 تعطیلی بازار آتی سکه طلا کارشناسی نیست

خرازی در پاسخ به این پرسش که آیا تعطیلی بازار آتی سکه را کارشناسی شده می‌دانید، تأکید کرد: اصلا چنین اقدامی کارشناسی نیست چراکه بازار آتی در هیچ برهه‌ای سیگنالی به بازار نقد نداده است و عملا این موضوع در تغییرات اخیر بازار با وجود محدودیت‌های بازار آتی مشاهده شد.

وی گفت: التهابات ارز و سکه کاملا دستکاری و روانی است و راهکار مشخص آن نیز ایجاد بازاری است که به صورت حراج و شفاف به مبادلات ارز بپردازد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است که اکنون ارز در دست افراد نامعلوم و با معامله حجم‌های محدود کشف قیمت می‌شود و قطعا ایجاد بازار ثانویه مبتنی بر حراج الکترونیک مؤثر خواهد بود.

وی گفت: قیمت‌های فعلی در بازار ارز از کشورهای دیگر خط می‌گیرد به عنوان مثال صرافی‌هایی در دبی و ترکیه با چهار نفر کارمند در حال خط‌دهی به بازار ارز ایران هستند.