به گزارش اکونا پرس،

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که صنایع فلزی نماد پیشرفت و صنعتی بودن کشورهاست و در طول برنامه‌های توسعه اقتصادی، توسعه صنایع فلزی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. در این میان، صنایع فلزات غیرآهنی، همچون آلومینیوم، مس، سرب، روی، طلا به لحاظ رقابتی بودن همواره جذابیت خاصی دارند.از این رو شرکت های بورسی قرار گرفته در این گروه نیز ، از مهمترین گروه های بورسی به شمار می روند.

 به رسم دو گزارش پیشین خود، این بار به بررسی عملکرد این صنعت مهم (صنایع فلزات غیرآهنی)، در سال 96 و بررسی برنامه های سال جاری آن ها پرداخته است.

بررسی ها نشان می دهد، افزایش قیمت جهانی در کالاهایی نظیر مس ، روی، آلومینیوم به عنوان یک اهرم مهم در سود دهی این شرکت ها نقش داشته است. همچنین عمده دلیل افزایش سودآوری آن ها در افزایش تولید و صادرات بوده است. با این حال این شرکت ها ، امسال نیز با چیدمان دقیقی در پروژه ها تلاش میکنند مسیر سال گذشته را ادامه دهند. گواه این نکته نیز عملکرد 4 ماهه ابتدای سال بسیاری از این نماد هاست ، که موفقیت آمیز نشان میدهد.

 
 

 

حرکت روبه جلو در "فاسمین"

شرکت کالسمین در میان شرکت های تولید کننده فلزات گران بهای بورسی، بیشترین تعدیل مثبت را در سال 96 داشته و کارنامه درخشانی را برای سهامداران خود به ارمغان آورده است. 

بنابر آمارها، سود حاصل از هر سهم این شرکت در سال گذشته مبلغ 1199 ریال بوده است، که این رقم نسبت به سال 95 تعدیل مثبت 141 درصدی داشته است. این شرکت همچنین در مجمع سالانه مبلغ 600 ریال سود به ازای هر سهم میان سهامداران تقسیم کرد.

"فاسمین" تولید کننده کنسانتره روی، سرب و شمش روی است و شرکت هایی نظیر مجتمع ذوب و احیاء قشم، تولید روی بندرعباس، اسیدسازان زنجان، صنعت روی زنگان و آلفا ماشین پویا را در اختیار دارد. سهامدار عمده کالسیمین ، شرکت توسعه معادن روی با مالکیت ۵۷٫۳ درصدی سهام است.

به استناد صورتهای مالی این شرکت، ظرفیت اسمی "فاسمین" تولید 75هزار تن کنسانتره روی پخته، 210 هزار تن کنسانتره روی خام، 35هزار تن کنسانتره سرب و 68هزار تن شمش روی و 114هزار تن اسید سولفوریک است.

این شرکت برای تامین محصول نیازمند به تامین خاک است، برهمین اساس تامین خاک و کاهش عیار خاک دریافتی از مهمترین چالش های سال های اخیر کالسیمین مطرح است.

در مجمع سالیانه که با استقبال بسیار خوب سهامداران برگزار شد، مدیرعامل این شرکت از بازدهی 164 درصدی "فاسمین" در 8 ماه پایانی سال خبر داد.

شرکت کالسیمین در سال مالی 96، افزایش 100درصدی در حاشیه سود ناخالص داشته، که ناشی از افزایش مقدار فروش و نرخ فروش محصولات این شرکت بوده است. مقدار تولید شمش روی در سال 96 نسبت به سال قبل 3875 تن و کنسانتره سرب 784 تن افزایش یافته است.

نکته حائز اهمیت در مورد خاک مصرفی شرکت است، که از انگوران تهیه می شود. آمارها نشان می دهد عیار این خاک طی سال های اخیر کاهش یافته است. به طوریکه عیار آن از 26.47 در سال 1390 به 18.35 در سال 1396 رسیده است. با این وجود تولید روزانه ورق روی طی 3 سال اخیر افزایشی بوده و از 67 تن تولید ورق روی به 87 تن تولید در روز طی سال96 رسیده است .

براساس گفته های مدیرعامل این شرکت، طرح BZSکارخانه روی زنجان از تیر ماه سال جاری مورد بهره برداری پیوسته قرار خواهد گرفت.

 در صورت بهره برداری از این طرح، کیک های تولیدی کارخانه روی زنجان به کنسانتره روی 22درصدی تبدیل می شود و قابلیت 1850 تن فلز محتوی با سود سالیانه 23 میلیارد ریال محقق خواهد شد.

این طرح در سال 96 نیز مورد بهره برداری آزمایشی قرار گرفت اما ایراداتی داشت که قادر به تولید مقدار مورد نظر به صورت تولید پیوسته نبود، اما با رفع اشکالات آن ، از تیرماه به طور پیوسته به تولید رسید.

لازم به ذکر است، مقدار تولید کنسانتره روی خام در چهارماهه ابتدایی سال جاری 59هزار و 556 تن، کنسانتره روی پخته 23هزار و 989 تن است. همچنین کل مبلغ فروش از ابتدای سال تا کنون بالغ بر 1915 میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 27 درصدی همراه شده است.

 
 

 

فروش مطلوب در "فرآور"

شرکت فرآوری معادن ایران با سرمایه 120 میلیارد ریالی تولید کننده شمش و ورق روی است. بر اساس آمارها، ظرفیت کارخانه برای تولید شمش و ورق روی با خلوص 99.96 درصد در سه شیفت کاری (طی یکسال)  معادل 16 هزار تن است.

این شرکت در سال مالی 96 تعدیل مثبت 102 درصدی داشته است. سود حاصل از هر سهم برای "فراور" طی سال مزبور 2195 ریال بوده، که از این رقم 1100 ریال به ازای هر سهم میان سهامداران تقسیم شده است.

بر اساس گزارش فعالیت شرکت در مجمع سالانه، میزان تولید شمش روی در سال 96 انحراف یک درصدی از میزان پیش‌بینی‌شده داشته و در سطح 8914 تن قرار گرفته است. این عدد برای سال 95 معادل 7367 تن و در سال 94 برابر با 6744 تن بوده است.

همچنین میزان عیار روی در خاک معدنی افت محسوسی داشته و شرکت علی‌رغم این موضوع توانسته است راندمان فعالیت خود را حفظ کند.

در سال مالی 96 میزان تولید ورق روی 9160 تن و شمش روی تولید شده 8914 تن بوده که نسبت به سال پیشین اش، رشد داشته است. همچنین، مقدار فروش شمش روی در دوازده ماهه سال 96 به میزان 7153 تن گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش 6 درصدی داشته است.

یادآور می شود، کل مقدار تولید این شرکت در چهارماهه ابتدایی سال 2668 تن و مقدار فروش 1891 تن است، که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب کاهش 10 و 19 درصدی داشته است.

همچنین مبلغ فروش از ابتدای سال تاکنون بالغ بر 302 میلیارد است، که نسبت به چهار ماهه ابتدای سال گذشته رشد 30 درصدی را نشان می دهد.

 

پروژه های خوشبینانه برای "کیمیا"

شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران، با تعدیل مثبت 88 درصدی در میان شرکت های موفق فلزی در سال 96 قرار دارد. این شرکت سود هر سهم برای سال 96 را 88 ریال در نظر گرفت و در مجمع سالانه 600 ریال سود (انباشته) به ازای هر سهم میان سهامداران تقسیم کرد.

سرمایه این شرکت 115 میلیارد و 200 میلیون ریال است و سهامدار عمده آن شرکت سرمایه گذاری اعتماد ایرانیان است. فعالیت اصلی این شرکت اکتشاف، استخراج و بهره برداری از معادن ، تولید فرآوری مواد معدنی ، خرد کردن و شستشو و دانه بندی مواد معدنی است.

کیمیا در 12 ماهه سال مالی 96 توانست 63 هزار و 661 تن کنسانتره روی اکسیده، 3هزار و 341 تن کنسانتره سرب اکسیده، 4003 تن کنسانتره روی سولفوره و 13هزار و 507 تن خدمات فلوتاسیون را تولید کند.

مهم ترین محصول شرکت کنسانتره روی اکسیده است و بیشترین سهم را از مبلغ فروش کل در سال 96 به خود اختصاص داده است.  بر اساس صورت های مالی،  مقدار تولید و فروش کنسانتره روی اکسیده در سال مالی 96 در مقایسه با سال قبل به ترتیب 28 و 29 درصد رشد داشته است.

"کیمیا" در چندماه اخیر برنامه افزایش سرمایه را در دستور کار داشته است. بر اساس صورت جلسه مجمع فوق العاده این شرکت در اردیبهشت سال جاری، سرمایه شرکت از 11.52 میلیارد تومان به 23.04 میلیارد تومان (معادل 100 درصد) از محل سود انباشته افزایش یافت.

همچنین مجمع به هیات مدیره اختیار داد سرمایه شرکت را از 23.04 میلیارد تومان به 40 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته ظرف مدت دو سال افزایش دهد.

اما از برنامه های آتی این شرکت میتوان به تمرکز بر نیروگاه ها اشاره کرد. از این رو، احداث نیروگاه 10 مگاواتی حرارت و برق همزمان (CHP) از اهداف مورد نظر شرکت در سال جاری است.

به گفته مدیران در مجمع سالانه، نیروگاه CHP راندمان بالای 90 درصدی دارد و با گاز شهری کار می‌کند و ساختار آن‌ها از واحدهای 2 مگاواتی تشکیل شده است.

در این زمینه بیان شد که مذاکرات اولیه با سه شرکت خارجی صورت گرفته و یک شرکت فنلاندی به عنوان طرف قرارداد اصلی انتخاب شد.

یادآور می شود اخیرا شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران در مزایده واگذاری پهنه های اکتشافی هلیل آباد- نصرت آباد به مساحت ٢۵٢ کیلومتر مربع و مزایده ۵٠٠٠ تن دپو معدن مس چاه فراق برنده شده است که می تواند آثار مالی مطلوب برای شرکت به همراه داشته باشد.

 

 

"فملی" تمام سود 96 را پوشش داد

شرکت ملی مس ایران به عنوان یکی از شرکت های بورسی مطرح و جذاب میان سرمایه گذاران مطرح است.

این شرکت مهم بورسی سال 96 را با تعدیل مثبت 72 درصدی به پایان رساند. همچنین،  سود هر سهم برای سال مزبور را 490 ریال در نظر گرفت و به ازای هر سهم 150 ریال در مجمع سالانه تقسیم کرد.

اکتشافات، استخراج و بهره برداری از معادن مس ایران، توزیع و فروش محصولات پر عیار شده سنگ مس و فلز مس از مهمترین فعالیت های این شرکت به شمار می رود. بازار اصلی فروش داخلی "فملی" بورس فلزات است و بازار فروش خارجی، صادرات به کشورهای اروپایی و چین است.

تولیدات شرکت شامل کنسانتره مس، کاتد، مفتول است و 97 درصد از وزن مقدار تولید را سنگ سولفور تشکیل میدهد.

 بر اساس آمارها، دو ماده  کاتد و کنسانتره مس در سال 96 به ترتیب 46 و 38 درصد از درآمد فروش شرکت را به خود اختصاص داده اند.

شرکت در سال مالی 96 موفق به تولید 52.917 هزار تن محصولات مختلف شده است که از این مقدار، 51 هزار و 359 هزار تن آن مربوط به سنگ سولفور بوده است. یادآور میشود از این مقدار تولید، 98 درصد برای مصرف داخلی خود شرکت استفاده می شود.

در سال 96، مقدار فروش شرکت 1.753 هزار تن برآورد شده، که نسبت به سال 95، با افت 4 درصدی همراه بوده است.

از نکات قابل توجه در خصوص روند فعالیت "فملی" در سال 96 می توان به رشد قابل توجه مبلغ فروش اشاره کرد. به این ترتیب مبلغ فروش شرکت در سال مالی 96، 9127 میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال گذشته (7000میلیارد تومان) با رشد 30 درصدی همراه بوده است. این افزایش مبلغ فروش ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات در سال 96 است.

بر اساس گزارش فعالیت یکساله این شرکت، در حال حاضر ذخایر معدنی مس ایران بیش از ۲۲میلیون تن مس است که حدود ۳/۱ درصد از ذخایر معدنی مس جهان است.

همچنین این شرکت پیش بینی کرده است تا سال۱۴۰۰،  یک میلیون و ۸۰۶هزار تن کنسانتره و ۴۳۵ هزار تن کاتد تولید کند.

مهمترین موضوع در خصوص فعالیت "فملی" مربوط به چالش های اخیر ارزی شرکت های صادرات محور است. بر اساس آخرین خبرها، این شرکت در حال مذاکره با مسئولان دولتی در خصوص تعیین نرخ ارز محصول هایشان بر مبنای نرخ بازار ثانویه است. مذاکره از سوی مدیران این شرکت در حالی آغاز شده است که طی روزهای اخیر زمزمه هایی مبنی بر فروش محصول های ملی مس بر مبنای نرخ دلار 4 هزار و 200 تومان منتشر شده است.

بر اساس آمارها، یکی از بهترین گزارش های ٣ ماهه ابتدایی سال جاری در گروه فلزی و معدنی متعلق به نماد "فملی" بود. به این ترتیب ، شرکت ملی مس ایران در 3ماهه ابتدایی سال جاری موفق شده با ثبت فروش ٣١٣ میلیارد ریال و بهای تمام شده ١٢.٧٠٧ میلیارد ریال، سود خالص ١١.۴٧٠ میلیارد ریالی ( به ازای هر سهم ١٩١ ریال ) دست یابد.

 

زیان انباشته بلای جان "فسرب"

شرکت ملی سرب و روی ایران با وجود عملکرد مناسب در سال 96 ، به دلیل زیان انباشته 38 میلیارد ریالی ، نتوانست سودی میان سهامداران تقسیم کند و کارنامه سال 96 را با تعدیل منفی 2271 درصدی به پایان رساند.

"فسرب" در سال 96 سود هر سهم را 304 ریال اعلام کرد، این درحالیست که شرکت در سال 95 با زیان 14 ریالی مواجه بوده است.

این شرکت در سال 96،  مقدار 5.949 تن روی و 3.871 تن سرب تولید کرده که مقدار تولید این محصولات نسبت به سال قبل رشد قابل توجهی داشته است.

از مهمترین تحولات "فسرب" ، تولید ورق روی از خاک فلوئوردار است. در سال 96، خاک فلوئوردار بین شرکت های ملی سرب و روی، شرکت قشم، شرکت بندرعباس و یک شرکت دیگر تقسیم شد.

بر اساس گفته های مدیرعامل در گزارش مجمع سالانه، تنها شرکتی که موفق به استفاده از این خاک برای اولین بار در صنعت شد شرکت ملی سرب روی ایران بود. چرا که استفاده از خاک فلوئوردار به دلیل چسبندگی که روی سطح کاتد آلومینیومی ایجاد میکند باعت توقف بهره برداری میشود و باید کاتد را عوض کرد، اما "فسرب"  با انجام نوآوریهایی توانست از 7500 تن خاک دریافتی حدود 1600 تن روی تولید کند.

این شرکت در حال حاضر برای خرید خاک فلوئوردار با یک شرکت ترکیه ای قراردادی برای تامین 45هزار تن خاک در سال 97 بسته است که به صورت مرحله به مرحله تحویل داده می شود و پارت اول آن به مقدار 4470 تن تحویل گرفته شده و فرآیند فلوتاسیون آن در حال انجام است.

برآورد شرکت تولید بیش از 11 تن روی از این میزان خاک است. البته بودجه شرکت بدون درنظر گرفتن این مقدار تولید از خاک فلوئوردار درنظر گرفته شده است. که با درنظر گرفتن ظرفیت تولید و خاک دریافتی، میزان تولید روی به احتمال زیاد متأثر خواهد شد.

یادآور می شود، ملی سرب و روی ایران در دوره 3 ماهه خرداد سال جاری، به ازای هر سهم 192 ریال سود محقق کرد، که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1100 درصد رشد داشته که عمدتا بخاطر افزایش 76 درصدی فروش تخمین زده شده است.