به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه رشد بازار در هفته های گذشته به دلیل مسایل بنیادی بوده، در خصوص صعود شاخص تصریح کرد: اگر مروری بر دلایل رشد بازار سرمایه در ماه های گذشته داشته باشیم مهمترین عامل این جهش، افزایش قابل توجه ارزش ارزهای خارجی در مقابل ریال است که دو پیامد را به دنبال داشته است.

رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی افزایش فزاینده سود شرکت هایی که درآمد ارزی دارند را قابل توجه دانست و اظهار داشت: شرکت هایی که درآمد آنها تاثیر مثبتی از ارز دارند ، با شرایط جدید درآمدشان به صورت فزاینده ای افزایش پیدا خواهد کرد. به طور مثال شرکت هایی که حاشیه سود ۴۰ درصدی داشته اند با افزایش ۱۰ درصد بهای ارز،  درآمدشان ۲۵ درصد بیشتر می شود.

علی اسلامی بیدگلی، انتظار افزایش درآمدی شرکت ها را باعث افزایش قیمت سهام دانست و افزود: با فرض تداوم قیمت ارز ، ثبات آن و عدم کاهش آن شرکت ها می توانند به رشد درآمدی مورد انتظار برسند.

این کارشناس بازار سرمایه با توجه به دلایل فوق رشد هفته های گذشته بازار سرمایه را واقعی دانست و افزود: موضوع دیگر که باعث رشد بازار شده بحث ارزش جایگزینی است.به طور طبیعی در بحث ارزش جایگزینی هم شرکت ها شاهد رشد هستند.

وی در ادامه ۹۰ درصد رشد بازار سرمایه را مربوط به حدود ۲۰ درصد شرکت ها دانست و گفت:سرمایه گذاران باید توجه کنند افزایش قیمت ارز سودآوری همه شرکت ها را افزایش نمی دهد؛ به همین دلیل از سرمایه گذاران در خواست می کنیم آگاهانه تصمیم گیری و سرمایه گذاری کنند.

علی اسلامی بیدگلی در ادامه تاکید کرد: اگر شرایط به سمتی برود که جریان نقدی ورودی بازار سرمایه به سمت شرکت هایی هدایت شود که رشد بهای ارز بر آنها تاثیر منفی دارد، ممکن است در بلند مدت این گروه ها را دچار حباب کند.

وی با اظهار خرسندی از اینکه اتفاق فوق امروز رخ نداده است، گفت: رشد بازار در هفته های اخیر کاملا متاثر از شرکت هایی است که با افزایش قیمت ارز ، رشد درآمدی دارند.

اسلامی بیدگلی، رشدهای نجومی بازار سرمایه را مربوط به بخش هایی دانست که درآمد صادراتی دارند و گفت: متغیرهایی مانند افزایش ارز و کاهش ارزش پول ملی و رشد قیمت های جهانی باعث شده بسیاری از کالاها نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجه قیمت فروش داشته باشند.

وی به شرکت های گروه معدنی ، فلزی و پتروشیمی ها اشاره کرد و افزود: این گروه ها افزایش انتظاری درآمد دارند که منجر به رشد قیمت سهام می شود.

اسلامی بیدگلی ، تعیین تکلیف ابهامات نحوه اجرایی شدن ارزهای تخصیص یافته به شرکت های صادراتی در سامانه نیما و تصمیم بر معاملات توافقی ارزهای صادراتی در بورس را برای رفع ابهام و شفافیت بازار سرمایه مثبت ارزیابی کرد و گفت: در ماه های گذشته منابع جامعه بین بازارهای ارز، سکه و مسکن سیال شده بود که با توقف روند صعودی این بازارها بخشی از منابع انگیزه پیدا کرده تا وارد بازار سرمایه شوند که تورم تقاضا را به دنبال داشت.

وی ورود نقدینگی ها به بازار سرمایه را اتفاق مبارکی دانست و گفت: با هدایت پول های جدید به بازار سرمایه باعث رونق بخش تولید ، صنایع و رشد اقتصادی شود.

رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی به تجربه سال های گذشته به خصوص سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: نباید برخی تجربه های گذشته را فراموش کرد. رشد جهشی بازار در سال ۹۲ هم رخ داد اما در آن دوران به دلیل عدم فرهنگ سازی صحیح شاهد خسران سرمایه گذاران بی تجربه و تازه وارد بودیم .

وی به کارشناسان و مشاوران سرمایه گذاری توصیه کرد: با هدایت صحیح سرمایه گذاران کم تجربه و غیر حرفه ای ، رشد بازار سرمایه را به یک صعود آرام و پایدار تبدیل کنند.

این کارشناس بازار سرمایه به سرمایه گذاران توصیه کرد به صورت مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند و از طریق صندوق های سرمایه گذاری و مشورت با متخصصین وارد بازار سهام شوند.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران آگاهانه نسبت به خرید سهام اقدام کنند، گفت: رشد ارز و قیمت های جهانی همانند شمشیر دو لبه است. برخی شرکت ها از این اتفاق منتفع و برخی متضرر می شوند. گروهی از شرکت ها نیز نفع و ضررشان پیچیدگی محاسباتی دارد چراکه قیمت محصول و مواد اولیه همزمان رشد کرده است . این شرایط نیاز به کارشناسی دارد و باید به صورت آگاهانه سرمایه گذاری کرد تا اتفاق سال ۹۲ رخ ندهد.

اسلامی بیدگلی، درباره اصلاح قیمت ها در بازار سرمایه گفت: تجربه های بسیار در سال های گذشته ثابت کرده زمانی که بازار سرمایه در یک بازه بسیار کوتاه مدت رشدهای چند ۱۰ درصدی را تجربه می کند، روندهای رشد کوتاه مدت است و پس از مدتی رشدهای پرشتاب اصلاح می شود، اما به طور معمول، پس از چنین اصلاح هایی بازار با رشد آرام و پایدار مواجه می شود.