در آخرین روز کاری فرابورس ایران در شهریورماه 1397، شاخص کل با افزایش 20 واحدی در نزدیکی سطح یک‌هزار و 879 واحدی ایستاد و میزان رشد خود از ابتدای امسال را به حدود 71 درصد رساند.

به گزارش پایگاه خبری اکوناپرس به نقل از فرابورس،  در پایان معاملات سی‌و‌یکم شهریورماه شاهد نقل و انتقال بیش از یک میلیارد ورقه بهادار به ارزش افزون بر 4 هزار و 700 میلیارد ریال بودیم که از این میزان دو بازار اول و دوم به ترتیب دادوستد 54 و 356 میلیون سهم را به ارزش 137 و یک‌هزار و 230 میلیارد ریال به خود اختصاص دادند.

در بازار پایه نیز معامله‌گران 680 میلیون سهم به ارزش افزون بر یک هزار و 361 میلیارد ریال را میان خود دست به دست کردند.

رصد نمادهای اثرگذار بر آیفکس در معاملات امروز حاکی از آن است در حالی نماد «مارون» نزدیک به 12 واحد تاثیر منفی بر این نماگر داشته که در سمت مقابل نمادهای «ذوب»، «شراز»، «دماوند»، «سمگا»، «شاوان» و «زاگرس» تا سطح حداکثر 4.6 واحد تاثیر مثبت بر آیفکس به جا گذاشتند و در مجموع موجب رشد 1.1 درصدی این شاخص شدند.

در معاملات امروز در حالی نماد ذوب‌آهن در میان تمامی نمادهای مورد معامله در بازارهای فرابورس ایران بالاترین حجم و ارزش مبادلاتی را رقم زد که این نماد همچنین پربیننده‌ترین نماد نیز شناخته شد. امروز در «ذوب» شاهد جابه جایی بیش از 96 میلیون سهم به ارزش 250 میلیارد ریال بودیم.

طی بازار امروز همچنین عرضه اولیه سهام شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش رقم خورد که طی آن هر سهم این شرکت هزار و 700 ریال کشف قیمت شد. تعداد کل سهام عرضه شده 40 میلیون سهم بود.

تغییر دامنه نوسان قیمت در دو سهم فرابورسی

در بازار دوم فرابورس بنا بر اطلاعیه جدیدی که از سوی مدیر نظارت بازار و بازرسی منتشر شده دامنه نوسان قیمت در نمادهای معاملاتی «ریشمک1» از یکشنبه 15 مهرماه و نماد «ولشرق1» از دوشنبه بیست و سوم این ماه از 10 درصد به دامنه مجاز نوسان قیمت سهام در بازار دوم تغییر خواهد یافت. بازارگردان این دو سهم صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی تدبیرگران فردا و حداقل تعهد معاملات روزانه در نماد «ریشمک» به میزان 115 هزار سهم و در نماد «ولشرق» به میزان 300 هزار سهم است.

معاملات 38 میلیارد ریالی تسه‌ها

در جراین معاملات امروز و در بازار ابزارهای نوین مالی سرمایه‌گذاران 24 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 975 میلیارد ریال را جابه جا کردند. در این بازار تابلو تسهیلات مسکن میزبان نقل و انتقال 60 هزار ورقه تسه به ارزش بیش از 38 میلیارد ریال قرار گرفت و اوراق با درآمد ثابت نیز به میزان 1.79 میلیون ورقه به ارزش افزون بر یک هزار و 440 میلیارد ریال معامله شد.