به گزارش اکونا پرس،

گروه محصولات شیمیایی از سال گذشته، به خصوص نیمه دوم سال تحت تاثیر رشد قیمتی نفت و فرآورده های نفتی با اقبال قابل ملاحظه ای از سوی سرمایه گذاران همراه شدند. با توجه به نسبت قابل ملاحظه این گروه نسبت به ارزش کل بازار سهام، عملکرد نمادهای این گروه در کلیت بازار اثر قابل ملاحظه ای دارد.

از ابتدای سال 97 نیز این شرکت ها تحت تاثیر مابه التفاوت نرخ دلار در بازار آزاد و ارز دولتی توانسته اند سود های قابل ملاحظه ای را کسب کنند. همچنین شرکت های پتروشیمی که عمدتا به دو گروه متانول ساز و اوره ساز تقسیم می شوند، در مدت زمان مزبور تحت تاثیر رشد قیمتی این دو ماده (متانول، اوره) در بازارهای جهانی نیز با خوش بینی سهامداران مواجه شدند.

به واسطه اهمیت بسیار زیاد این صنعت در بازار سهام، در این گزارش سه شرکت مهم پتروشیمی از لحاظ بنیادی بررسی شده و اطلاعات جامعی از عملکرد این شرکت ها در اختیار سهامداران قرار داده شده است.

پتروشیمی زاگرس

شرکت پتروشیمی زاگرس در چارچوب برنامه سوم توسعه اقتصادی کشور و در جهت اجرای پروژه های عظیم پتروشیمی در سال 1379 با هدف تولید سالیانه یک میلیون و 650 هزار تن متانول تاسیس شد. در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید متانول پتروشیمی زاگرس سه میلیون و 300 هزار تن بوده و این شرکت بزرگترین تولید کننده متانول ایران است. سرمایه شرکت 2400 میلیارد ریال است و شرکت گروه صنعتی شیمی پوشینه و شرکت الیاف صنعتی مروارید هر کدام با سهم 17 درصدی ، شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا با 20 درصد و شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 34 درصد از سهامداران عمده آن محسوب می شوند. پتروشیمی زاگرس در بین شرکت های فعال در زمینه تولید متانول رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

بررسی تولید و فروش سال 96

شرکت در 12 ماهه منتهی به  19اسفند 1396 توانسته پنج میلیون و 19 هزار تن محصول را که شامل متانول و بخار است به فروش برساند که این مقدار در مقایسه با سال گذشته افزایش 6 درصدی را نشان می دهد.

شایان ذکر است که متانول پرفروش ترین و در عین حال سودآورترین محصول شرکت است. حدود 96 درصد از فروش شرکت را فروش صادراتی تشکیل می دهد.

فروش صادراتی بر مبنای نرخ های جهانی متانول که از منابع معتبر بین المللی به دست می آید با هماهنگی کمیته فروش منتخب هیات مدیره تعیین می شود. نرخ فروش داخلی در بورس انرژی تعیین می شود.

شرکت در سه ماهه منتهی به خرداد 1397 معادل یک میلیون تن محصول فروخته که در مقایسه با سال گذشته کاهش 20 درصدی را نشان می دهد. مبلغ فروش شرکت به دلیل افزایش نرخ فروش متانول 10 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال گذشته افزایش 21 درصد داشته است. نرخ فروش بخار نیز به صورت توافقی تعیین می شود.

در جدول زیر ظرفیت تولیدی هر یک از محصولات نشان داده شده است.

 

در جدول زیر مقدار فروش نشان داده شده است. همان طور که در جدول زیر مشخص شده، فروش مقداری شرکت در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است.

 

 

در جدول زیر مبلغ فروش نشان داده شده است. همان طور که از جدول زیر پیداست، متانول بیشترین سهم را در فروش شرکت دارد.

 

در جدول زیر نیز نرخ فروش نشان داده شده است. همان طور که مشاهده می شود نرخ فروش محصولات در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

 

بهای تمام شده

حدود 81 درصد از مبلغ بهای تمام شده مربوط به مواد اولیه مصرفی است. مواد اولیه مصرفی شرکت شامل گاز طبیعی و گاز اکسیژن است که 69 درصد از آن را گاز طبیعی تشکیل می دهد.

شرکت در دوره سه ماهه منتهی به خرداد 1397 به ازای هر سهم 1811 ریال سود محقق کرد که در مقایسه با سال گذشته 64 درصد افزایش را نشان می دهد. در این دوره شرکت مجبور بوده دلار خود را با نرخ 4200 تومان عرضه کند.

مفروضات پیش بینی:

مقدار فروش برابر با بودجه در نظر گرفته شده است .

·         مقدار تولید براساس نسبت تولید به ظرفیت اسمی محاسبه شده است .

·         نرخ فروش محصولات داخلی از بورس انرژی و نرخ فروش محصولات صادراتی بر اساس نرخ جهانی متانول محاسبه شده است .

·         نرخ تسعیر ارز 8000 تومان در نظر گرفته شده است.

·         نرخ خوراک نیز با دلار آزاد محاسبه شده است.

·         هزینه های اداری 3 درصد رشد داده شده است.

·         سربار 15 درصد و دستمزد 20 درصد افزایش یافته است .

·         درآمد و هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی برابر با سال 1396 در نظر گرفته شده است.

·         نرخ های فروش محصولات در جدول زیر خلاصه شده است.

 

در جدول زیر صورت سود و زیان شرکت در چند سال گذشته خلاصه شده است:

 

همان طور که مشاهده می شود با توجه به مفروضات بیان شده زاگرس برای سال مالی 1397 قادر است به ازای هر سهم 1637 تومان سود محقق کند. با توجه به افزایش نرخ ارز و توانایی شرکت برای افزایش فروش مقداری نه تنها از محل افزایش نرخ بلکه از محل افزایش فروش مقداری نیز شرکت می تواند سود خود را افزایش دهد. 

برای بررسی تاثیرات نرخ دلار و نرخ متانول در برآورد سود تحلیل حساسیت انجام گرفته است.

 

شرکت پتروشیمی مارون 

شرکت پتروشیمی مارون در زمینه تولید انواع محصولات پتروشیمی از جمله اتان، پروپیلن، پلی اتیلن، پلی پروپیلن، دی اکسیدکربن فعالیت دارد. ظرفیت تولیدی آن سالانه 8میلیون و 888 هزارتن اتیلن و 588 هزارتن پروپیلن است که این موضوع این شرکت را در زمره بزرگترین طرح های پتروشیمی جهان قرار داده است. این شرکت، گاز دریافتی از شرکت نفت را پس از جداسازی و ارسال C5+ )اتان ( به واحد های دیگر مجتمع، به شبکه گازی شهری برگشت می دهد. برای اولین بار در ایران C5+ از گاز طبیعی در واحد بازیابی اتان استحصال شده و طی فرآیندهایی به مواد الفینی به عنوان محصولات میانی و فرآورده های پلیمری و شیمیایی به عنوان محصولات نهایی تبدیل می شود.

در واحد الفین محصولات شیمیایی همچون اتیلن، پروپیلن و بنزین پیرولیز تولید می شود .دراین بخش حدود 70 درصد از اتیلن تولیدی به عنوان مواد اولیه به پتروشیمی لاله (75 درصد) و امیر کبیر ارسال و بخش دیگر به پروپیلن ، پلی اتیلن سنگین، اتیلن گلایکول و پلی پروپیلن تبدیل می شود. شایان ذکر است که بنزین پیرولیز عمدتا به مصرف پتروشیمی بوعلی سینا می رسد.

بررسی تولید و فروش سال 96

شرکت در 12 ماهه منتهی به 19اسفند 1396 توانسته 4 میلیون و 392 هزار تن محصول تولید کند و نزدیک یک میلیون و 783 هزار تن از آن را به فروش رسانده است .

شایان ذکر است که بخشی از مواد تولیدی که عمده آن اتان است به مصرف شرکت برای تولید سایر محصولات آن می رسد. درآمد کل شرکت در سال گذشته به بیش از 5 هزار و 475 میلیارد تومان رسید که رشد 31 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد و دلیل اصلی آن افزایش فروش مقداری و همچنین افزایش نرخ های جهانی پلی اتیلن و پروپیلن بوده است.

فروش شرکت به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شود که فروش خارجی حدود 50 درصد از فروش خارجی شرکت را شامل می شود . مهمترین محصول شرکت اتیلن و پلی اتیلن سنگین است که درصد بیشتری از فروش شرکت را به خود اختصاص داده و بعد از آن منو اتیلن گلایکول و پلی پروپیلن قرار دارد . شرکت در چهار ماهه منتهی به تیر 1397 با مقدار فروش 1 میلیون و 786 هزار تن محصول که در مقایسه با سال گذشته افزایش 6 درصدی را نشان می دهد توانست رشد حدود 5 درصدی را در مبلغ فروش تجربه کند .

در جدول زیر ظرفیت تولیدی هر یک از محصولات  نشان داده شده است.

 

در جدول زیر مقدار فروش نشان داده شده است. همان طور که در جدول زیر مشخص است شرکت از لحاظ فروش مقداری در مقایسه با سال گذشته موفق عمل کرده است؛ تنها فروش پلی اتیلن سنگین در مقایسه با سال گذشته درصد کمی کاهش را نشان می دهد .

 

در جدول زیر مبلغ فروش نشان داده شده است. همانطور که از جدول زیر پیداست اتیلن بیشترین سهم را در فروش شرکت دارد و بعد از آن به ترتیب پلی اتیلن سنگین و منو اتیلن گلایکول بیشترین سهم را در فروش به عهده دارند.

 

در جدول زیر نیز نرخ فروش نشان داده شده است.

 

بهای تمام شده

حدود 65 درصد از مبلغ بهای تمام شده مربوط به مواد اولیه مصرفی است. مواد اولیه مصرفی شرکت شامل گاز طبیعی، پروپیلن، اکسیژن، بوتن و اتیلن است که حدود 94 درصد از بهای تمام شده را گاز طبیعی تشکیل می دهد. سربار تولید نیز 20 درصد از بهای تمام شده را به خود اختصاص داده است .

پیش بینی سود

شرکت در دوره سه ماهه منتهی به خرداد 1397 به ازای هر سهم 1049 ریال سود محقق کرد که در مقایسه با سال گذشته 9 درصد افزایش را نشان می دهد . در این دوره شرکت مجبور بوده دلار خودرا با نرخ 4200 تومان عرضه کند.

مفروضات پیش بینی:

·         مقدار فروش برابر با بودجه در نظر گرفته شده است.

·         نرخ فروش محصولات داخلی از بورس کالا و آنهایی که موجود نبود بر اساس نسبتی از نرخ فروش صادراتی لحاظ شده است. نرخ فروش محصولات خارجی بر اساس نرخ های جهانی محاسبه شده است.

·         نرخ فروش سایر محصولات به دلیل اهمیت کم از لحاظ مبلغی برابر با نرخ فروش 6 ماهه در نظر گرفته شده است .

·         نرخ تسعیر ارز 8 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

·         نرخ خوراک نیز با دلار آزاد محاسبه شده است.

·         هزینه های حقوق و دستمزد با نرخ 11 درصد برای سال 1397 رشد داده شده است.

·         میزان درآمد سرمایه گذاری شرکت های زیرمجموعه برابر با سال قبل در نظر گرفته شده است.

·         درآمد و هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی برابر با سال 1396 در نظر گرفته شده است.

·         نرخ های فروش صادراتی در جدول زیر خلاصه شده است.

 

در جدول زیر صورت سود و زیان شرکت در چند سال گذشته خلاصه شده است :

 

همان طور که مشاهده می شود با توجه به مفروضات بیان شده شرکت برای سال مالی 1397 قادر است به ازای هر سهم 1074 تومان سود محقق کند. آزاد شدن نرخ فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا سبب رونق بیشتر پتروشیمی ها و واقعی شدن تقاضا می شود. شایان ذکر است صحت این تحلیل منوط به تحقق مفروضات ارایه شده است و هرگونه تغییر در این مفروضات موجب انحراف نتیجه عملکرد از برآورد حاصله می شود.

شرکت پتروشیمی شازند

شرکت پتروشیمی شازند از جمله شرکت های پتروشیمی خوراک مایع در بورس است که ماده اولیه آن نفتا است و عمده آن از پالایشگاه های داخلی تامین می شود. سرمایه شرکت در حال حاضر بالغ بر 800 میلیارد تومان است.

بررسی تولید و فروش سال 1396

شرکت شاراک در 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 96 نزدیک به یک میلیون و 880هزار  تن محصول تولید کرد که اتیلن به عنوان عمده ترین محصول تولیدی خود در تولید محصولات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت با فروش 880 هزار تن توانست درآمدی معادل 28هزار و 918 میلیارد و 961 میلیون ریال را محقق کند که در مقایسه با سال قبل خود رشد 20 درصدی را نشان می دهد. عمده ترین محصولات شرکت که نقش عمده ای در درآمد شرکت دارد عبارتند از پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک، پلی پروپیلن و هیدروکربورآ 80 که تقریبا هر کدام از این محصولات 15 درصد مبلغ فروش را به خود اختصاص می دهند. همچنین از نظر مقدار فروش، شرکت نیمی از محصولات خود را در داخلی و نیمی دیگر را در بازارهای صادراتی به فروش می رساند و در این بین هیدروکربور آ 80 محصولی است که تماما به صورت صادراتی به فروش می رسد.

شرکت در سه ماهه منتهی به خرداد 1397 با مقدار فروشی تقریبا معادل با مدت مشابه سال قبل رشد 55 درصدی در مبلغ فروش را تجربه تجربه کرده است و در نهایت سود خالص با رشد 70 درصدی نسبت به سه ماهه سال 1396 رو به رو شده است.

در جدول زیر ظرفیت اسمی هر یک از محصولات شرکت و همچنین فرآیند تولید نشان داده شده است.

 

 

 مقدار فروش شرکت نشان می دهد هیدروکربورآ80 حدود 25 درصد مقدار فروش را به خود تخصیص می دهد و بعد از آن پلی اتیلن سنگین، پلی پروپیلن و پلی اتیلن سبک در رده های بعدی قرار دارند. ازآنجایی که شرکت طرح توسعه ای خاصی ندارد میزان تولید و فروش شرکت در سال های گذشته تغیرات چندانی نداشته است. 

همانطور که قبلا گفته شده 4 محصول پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک، پلی پروپیلن و هیدروکربورآ 80 عمده مبلغ فروش شرکت را به خود اختصاص می دهد. در جدول زیر مبلغ فروش هر یک از محصولات نشان داده شده است.

نرخ فروش محصولات شرکت که تابع قیمت های جهانی و همچنین نرخ دلار است، در سال های گذشته روند رو به رشدی را نشان می دهد. در جدول زیر نیز نرخ های فروش محصولات نشان داده شده است.

 

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی

در بخش بهای تمام شده، بیش از 70 درصد این مبغ مربوط به مواد مستقیم مصرفی است. ماده اولیه مورد استفاده شرکت نفتا می باشد که با بر مبنای فوب خلیج فارس منهای 5 درصد قیمت گذاری و در اختیار این شرکت قرار می گیرد. عمده تامین کنندگان مواد اولیه مورد نیاز شرکت به ترتیب عبارتند از پالایش نفت آّبادان، پالایش نفت شیراز و پالایش نفت اصفهان. بعد از مواد مستقیم، سربار ساخت حدود 25 درصد از بهای تمام شده شرکت را به خود اختصاص می دهد که حدود نیمی از آن مربوط به حقوق و دستمزد است.

پیش بینی سود

از آنجایی که شرکت طرح توسعه خاصی نداشته است میزان تولید و فروش در سال های قبل نوسان زیادی نداشته است و پیش بینی سال 1397 با توجه به تولید فروش و ضرایب تولید سال گذشته برآورد شده است.

مفروضات:

·         نرخ فروش صادراتی محصولات مطابق با نرخ دلاری سه ماهه اول در نظر گرفته شده است.

·         نرخ تسعیر ارز برای فروش محصولات صادراتی در ادامه سال 10هزار تومان فرض شده است.

·         نرخ فروش داخلی با توجه به آزاد سازی نرخ بورس کالا برآورد شده است.

·         نرخ نفتا برابر با 600 دلار در هر تن و با نرخ 10هزار تومان در نظر گرفته شده است.

·         هزینه اداری عمومی، اداری و فروش متناسب با تورم رشد داده شده است.

·         سایر درآمد های عملیاتی و غیرعملیاتی برابر با سال قبل در نظر گرفته شده است.

 

همانطور که ملاحظه می شود شرکت قادر است به ازای هر سهم 1903 ریال سود محقق کند. از آنجایی که این شرکت تقریبا نیمی از محصولات خود را در بازار داخلی به فروش می رساند از این حیث آزاد سازی نرخ های بورس کالا تاثیر بسزایی برسود آوری شرکت دارد.