صبح روز جاری نشست خبری مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با حضور ربیعی، مدیر عامل این مجموعه و حسینی، معاون برنامه ریزی و توسعه و نیز محبی فر، معاون مالی و سرمایه گذاری "فارس" برگزار شد تا مدیران ارشد بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور در خصوص برنامه ها، پروژه ها و آخرین وضعیت عملیاتی و سودآوری این مجموعه توضیحاتی ارایه کنند.

به گزارش اکوناپرس، ربیعی، مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اعلام این که مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت برای سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 فردا برگزار می شود، عنوان کرد: سرمایه شرکت از محل سود انباشته از پنج هزار میلیارد تومان به 9 هزار و 150 میلیارد تومان افزایش می یابد. بدین ترتیب هر 100 سهم سهامداران "فارس" فردا به 183 سهم افزایش می یابد.

ربیعی با بیان اینکه در ادامه تلاش های انجام شده طی سال های گذشته به ارتباط با بازار سرمایه عمق بخشیده شده، در این خصوص افزود: در حال حاضر هلدینگ خلیج فارس از نظر سرمایه بزرگترین شرکت بورسی به شمار می رود و از نظر حجم نیز در رقابت تنگاتنگ با شرکت فولاد مبارکه اصفهان است. علاوه بر این، وضعیت نقدشوندگی سهام شرکت بهتر شده و ارزش سهام نیز رشد مناسبی داشته است.

وی به واگذاری سهام شرکت پتروشیمی پارس از پرتفوی سرمایه گذاری "فارس" اشاره کرد و گفت: ورود "پارس" به بازار سرمایه سود مناسبی را نصیب سهامداران کرد و در این راستا زیرمجموعه هایی همچون پتروشیمی نوری، بوعلی و بندرامام در صف ورود به بازار سرمایه هستند. در این بین می توان قول قطعی به سرمایه گذاران و سهامداران داد که سهام شرکت پتروشیمی نوری حداکثر طی یک ماه آینده در بورس واگذار می شود و علاوه بر این درصدد عرضه یک زیرمجموعه دیگر تا پایان سال جاری هستیم.

این مقام مسئول افزود: یکی از راه های تامین مالی بازار سرمایه است و درصدد هستیم تا از این مزیت استفاده کنیم. بر این اساس، انواع اوراق همچون اوراق بدهی، اجاره، مشارکت و اوراق مبتنی بر بورس به زودی منتشر می شود.

مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در خصوص حضور در بازار ارز عنوان کرد: از ابتدای سال جاری کلیه ارز صادراتی در بازار های رسمی عرضه شده است. به گونه ای که از تاریخ 22 فروردین تا 16 مرداد ماه امسال ارز حاصل از صادرات شرکت در سامانه نیما با ارز چهار هزار و 200 تومان عرضه شده و از 16 مرداد ماه که بازار ثانویه راه اندازی شده با ارز هفت هزار و 500 تومان عرضه شده است.

به عبارت دیگر شرکت های تابعه "فارس" بالغ بر دو میلیارد و 400 میلیون دلار ارز در بازار عرضه کرده است.

ربیعی به یک نکته مهم اشاره کرد و ادامه داد: هلدینگ فارس به هیچ عنوان در فروش ارز انحصاری عمل نکرده است و طی شش ماهه گذشته ارز صادراتی خود را به 111 صرافی متفاوت فروخته است. بر این اساس می توان گفت "فارس" در عرضه ارز و فروش ارز  کاملا شفاف عمل کرده است.

وی پیرامون پروژه های در دست اجرای هلدینگ خلیج فارس ابراز داشت: حجم پروژه های در دست اجرای این مجموعه حدود 8.5 میلیارد دلار است که تمرکز شرکت بر بهره برداری از پروژه ها بر اساس برنامه ریزی و درصد پیشرفت پروژه ها است. در این راستا، پروژه های لردگان، الفین ایلام و پالایشگاه بیدبلند طی یک سال مالی آینده افتتاح می شوند و "فارس" برای سه پروژه مذکور بالغ بر چهار میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است.

به گفته این مقام مسئول شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس رتبه 38 فروش را در دنیا و رتبه دوم را در خاورمیانه از آن خود کرده است. همچنین "فارس" در حوزه سرمایه گذاری رتبه نهم را در دنیا دراختیار دارد که این امر بیانگر این است که این مجموعه به توسعه و سرمایه گذاری اهمیت زیادی می دهد.

مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در خاتمه به تعامل دولت و شرکت های پتروشیمی در حوزه تامین خوراک، نرخ خوراک و هماهنگی بازار ارز و فروش ارز اشاره کرد و در این ارتباط افزود: در این راستا هلدینگ پروژه جمع آوری گازهای فلر به ارزش 1.2 میلیارد دلار منعقد کرده تا گازهای فلر توسط "فارس" جمع آوری شود و به عنوان خوراک به مجتمع های پتروشیمی تحویل داده شود. اجرای این پروژه ها مزیت هایی برای مردم منطقه، شرکت نفت و شرکت های پتروشیمی به همراه خواهد داشت.