به گزارش اکونا پرس،

این روزها مهمترین نیاز بازار سهام، محرک های اقتصادی است. این محرک ها می تواند استارت حرکت های جدید را در این بازار ایجاد کند.

کوروش شمس، مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه ضمن بیان مطالب فوق بیان کرد: کاهش تحرک این روزهای بورس تهران تحت تاثیر سطح انتظارات سهامداران نسبت به خبرهای پیرامون این بازار و ریسک های سیستماتیک و غیر سیتماتیک قرار داشت.

وی در ادامه و در توضیح محرک های بورسی بیان کرد: در شرایط فعلی به نظر می رسد بازار نیاز به یک محرک قوی برای استارت مجدد دوران رونق دارد. از سوی دیگر، دولت نیز وظیفه مهمی در این زمینه دارد. دولت باید همانند نیمه نخست سال زیرساخت های حمایتی از این بازار را ارتقا دهد تا شاهد ورود پول های تازه نفس باشیم.

کوروش شمس با اشاره به حمایت های پیشین گفت: تجربه نشان داده است حمایت های دولت از بورس در بخش های تورمی و نرخ ارز می تواند بیشترین اثر را بر بازار سرمایه داشته باشد.

وی افزود: همچنین تصمیات دولت در خصوص حمایت از بخش تولید و تولید کنندگان نیز اثرات مثبت قابل توجهی به جای می گذارد. به این دلیل است که بیان می شود هرگونه تصمیم از سوی ارگان های دولتی  می تواند بورس را وارد فصل جدیدی از فعالیت کند.

چشم انداز روشن نفت و بودجه برای بورس

این کارشناس بازار سرمایه محرک بعدی بورس تهران را نوسانات قیمت جهانی نفت دانست و گفت: نشست روزهای اخیر اعضای اوپک ره آوردهای مثبتی برای ایران به همراه داشت. حفظ میزان تولید نفت برای ایران و کاهش تولید برای دیگر کشور های عضو این سازمان می تواند درآمد های نفتی ایران را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

وی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر توافق روزهای اخیر روسیه و عربستان بر سر کاهش تولید نفت نیز سیگنال مثبتی است که می تواند قیمت این کالا را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه در زمینه جزییات بودجه 98 و اثرات آن بر بازار سرمایه نیز توضیح داد. این کارشناس با اشاره به نرخ دلار و نفت تعیین شده از سوی دولت بیان کرد: طبق اخبار منتشر شده، دولت نرخ ارز در نظر گرفته در بودجه را حدود 5هزار و 500 تومان تعیین و قیمت نفت را بر حسب هر بشکه 55 دلار مشخص کرده است. از ارقام اعلام شده به نظر می رسد دولت فضای واقعی اقتصاد را شناخته و با اتکا به بودجه های مالیاتی مشکلی برای سال آینده ندارد.

شمس همچنین در خصوص چشم انداز کامودیتی ها در بازارهای جهانی بیان کرد: بورس تهران یک بازار کالامحور است و اکثر شرکت های شاخص ساز بر اساس قیمت های جهانی فعالیت می کنند.

وی در ادامه افزود: طی هفته اخیر خبر آتش بس میان چین و آمریکا توانست تا حد قابل توجهی آتش جنگ تجاری را خاموش کند. این مهمترین مولفه ای بود که توانست کامودیتی های مهم را در مسیر رشد قرار دهد.

این کارشناس در ادامه بیان کرد: همچنین افزایش تقاضا برای فلزات پایه از سوی چین نیز میتواند اهرم دیگری بر رشد قیمتی این محصولات باشد که درنهایت اثر مثبتی بر شرکت های مرتبط ایرانی دارد.

وی در پایان بیان کرد: موضوع شرکت های کامودیتی محور ، تنها محدود به کامودیتی ها نمی شود، بلکه مقدار صادرات آن ها نیز مهم است. با توجه به شرایط تحریمی باید دید در گزارش های 9 ماهه عملکرد صادراتی این شرکت ها به چه گونه ای بوده است. / سنا