به گزارش اکونا پرس،

همایون دارابی، با بیان اینکه اصولا معاملات آتی بیمه عملکرد سرمایه گذاران است، گفت: نوسانات بازار سهام را با بیمه های عادی نمی توان پوشش داد و مهم ترین ابزاری که برای پوشش ریسک در بازار وجود دارد، معاملات آتی سهام است. به بیان دیگر اوراق آتی سهام می تواند ریسک سرمایه گذاران به ویژه معامله گران بزرگ را پوشش دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر سبدی از سهام را در اختیار داشته باشیم و بازار وارد فاز اصلاحی شود یا قیمت ها نزولی، معامله گرها چاره ای ندارند جز اینکه سهام خود را به فروش برسانند و با افزایش عرضه ها در بازار، میزان ریزش بازار هم افزایش پیدا می کند. اما اگر امکان معاملات آتی به صورت گسترده در بازار وجود داشته باشد، به راحتی می توان با گرفتن پوزیشن فروش یا موقعیت فروش در شاخص مربوط به آن پرتفوی  (برای مثال 30 شاخص برتر) ریسک را مهار کرد.

دارابی ادامه داد: از سوی دیگر وقتی بازار روندی صعودی در پیش گرفته است و سهام دار انتظار دارد گروهی از شرکت ها رشد خاصی داشته باشند اما این سهام را در پرتفوی خود ندارند، در این شرایط لازم نیست که به خرید مستقیم سهام آن گروه اقدام کنند. بلکه می توان با قرار گرفتن در موقعیت خرید در شاخص مربوطه، رشد را برای پرتفوی و سرمایه گذار فراهم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه مساله دیگر معاملات اهرمی است، گفت: در این حالت افراد به جای گرفتن اعتبار روی خرید سهام، با معاملات آتی و اهرمی که در موقعیت های مختلف تعریف شده است، می توانند نوسان جزیی را به صورت بازدهی بزرگ در دو جهت بازار (هم خرید و هم فروش) پوشش دهند که این موضوع یک مزیت بزرگ برای بازار است.

به گفته همایون دارابی معاملات آتی سبد سهام در حقیقت یک گام انقلابی دیگر در تاریخ بازار و ابزارهای بازار سرمایه به شمار می رود. مدت ها است که سازمان بورس در این زمینه مطالعات و بررسی می کند و در نهایت مصوبه کمیته فقهی مسیر را برای توسعه بازار و راه اندازی این ابزار معاملاتی باز کرد.

وی مانع  توسعه معاملات آتی سبد سهام را مسایل نرم افزاری دانست و گفت: یک مانع در این معاملات وجود دارد که در معاملات آتی سهام نیز دیده می شد و آن ایجاد بستر نرم افزاری لازم برای این نوع معاملات است. در معاملات آتی سکه مجموعه منسجمی از سیستم تسویه وجه را در بورس کالا شاهد بودیم اما در مورد آتی سهام این ضعف وجود داشت که شرکت های ارایه دهنده خدمات به کارگزاری ها، با تاخیر خود را آماده می کنند.

دارابی افزود: با توجه به اهمیت موضوع و تصمیم برای پرکردن جای خالی این ابزار، این امکان وجود داشت تا مدتی، حسابداری و عملیات این موضوع بر عهده شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه یا به صورت منسجم در اختیار شرکت فناوری اطلاعات سازمان بورس باشد تا شرکت های نرم افزاری خود را برای انجام کار آماده کنند. به نظر می رسد تنها مانع توسعه گسترده این معاملات بحث های نرم افزاری باشد. 

منبع:سنا