برنامه بازدید از شرکت کارتن ایران با حضور جمعی از فعالان بازار سرمایه و اهالی رسانه عصر دیروز برگزار شد. طی این برنامه، فعالان بازار سرمایه از بخش مقواسازی، چاپ، دایکات، اتصالات، طراحی و گرافیک و نمونه سازی بازدید کرده و از نزدیک با فرآیند تولید انواع کارتن آشنا شدند. در ادامه، امیرحسین اسماعیل پور طی نشستی که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد، به تشریح وضعیت عملکردی و برنامه های در دست اجرای این شرکت بورسی پرداخت.

بر اساس گزارش خبرنگار اکوناپرس؛ طی این نشست خبری، اسماعیل پور با اشاره به توقف نماد معاملاتی «چکارن» در بازار سهام از روز گذشته اظهار کرد: باتوجه به پیگیری های انجام شـده خوشبختانه دستور نقشه فاز اول پروژه در پلاک اول به مساحت 5370 مترمربع از شهرداری تهران اخذ گردیده است که برمبنای این اطلاعات با اهمیت و به استناد ماده 16 مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران و به منظور اصلاح اطلاعات با اهمیت منتشر شده و ارایه اطلاعات درخواستی سازمان بورس، نماد معاملاتی «چکارن» پیش از شروع معاملات دیروز متوقف شد.

وی افزود: در همین راستا، باید جزییات مربوط به تعیین مشاور، جذب مشارکت کننده و برنامه زمان بندی و میزان برآورد سودآوری حاصل از اجرای این پروژه به سازمان بورس ارایه شود. در خصوص این پروژه شرکت قصد مشارکت و سرمایه گذاری داشته و هدف، فروش آن نیست. امیدواریم با ارایه اطلاعات درخواستی آن سازمان، نماد معاملاتی سهام شرکت به تابلوی معاملات باز گردد.

مدیرعامل شرکت کارتن ایران در خصوص جزییات این پروژه گفت: شرکت جهت ایجاد ارزش افزوده و استفاده از دارایی های غیر مولد برنامه ریزی جهت تجاری سازی بخشی از زمین کارخانه را دارد که در این راستا دستور نقشه آن دریافت شد. نکته حائز اهمیت این است که تجاری سازی در بخشی از زمین که بلا استفاده است، انجام می شود و کارخانه با قوت و قدرت به کار خود ادامه می دهد و نیازی به انتقال نیست. در پهنه زمین مذکور امکان ساخت در طبقات اول و دوم با ۵۰ درصد سطح اشتغال و در طبقات سوم تا دهم ۳۵ درصد سطح اشتغال دارد که مجموعا 345 درصد بنا بر روی عرصه می توان ساخت.

وی به برنامه فروش زمین یافت آباد با تراکم مسکونی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: جهت فروش زمین یافت آباد مشاعی با شرکت سدید به متراژ 6130 متر مربع کلیه اقدامات لازم انجام گردیده است و منتظر دریافت مجوزهای لازم هستیم.

وصول مطالبات 30 ساله

وی به روند فروش نقدی و دریافت و وصول مطالبات این شرکت نیز اشاره کرد و گفت: طی دوره مالی مورد گزارش در راستای افزایش روز افزون قیمت مواد اولیه و امکان تامین مواد فقط به صورت نقدی شرکت جهت تامین نقدینگی مورد نیاز اقدام به فروش محصولات خود به صورت ۵۰ درصد نقدی و الباقی طی بازه کوتاه مدت نموده است که این امر باعث کاهش رسوب مطالبات از مشتریان و حساب های دریافتنی شرکت نیز شده است. ضمن اینکه طی 9 ماهه اول سال مالی ۱۳۹۷ شرکت موفق به وصول 18 میلیارد از 26 میلیارد تومان مطالبات معوق که طی بیست سال گذشته ایجاد گردیده است، شده است.

رشد 200 درصدی قیمت فروش محصولات

اسماعیل پور با اشاره به افزایش 200 درصدی قیمت فروش محصولات در سال جاری نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: تسویه فروش امسال شرکت برخلاف سنوات گذشته، مدت دار و به صورت نسیه نیست، بلکه فروش شرکت با حضور مدیریت فعلی به صورت نقد و یا با دوره تسویه کوتاه مدت انجام می شود. این در حالی است که پیش از این و از سال 61 تاکنون حدود 26 میلیارد تومان مطالبات وصول نشده داشتیم که این رقم با تلاش پرسنل این مجموعه طی 6 ماهه نخست امسال وصول شد. به همین دلیل امروز شاهد آن هستیم که ارزش بازاری سهام شرکت به بیش از 200 میلیارد تومان افزایش یافته است.

«باکسو» برندی جدید از «چکارن» در راه بازار

این مقام مسئول از تلاش این مجموعه برای تولید محصولات جدید و حرکت به سمت تولید محور بودن به جای سفارش محور بودن سخن گفت و اظهار کرد: شرکت جهت تکمیل سبد کالای خود و ایجاد فضایی مناسب جهت صادرات محصولات اقدام به برنامه ریزی و طراحی جهت تولید محصولات جدید نموده است. شرکت امکان تولید محصولاتی از جمله کارتن میوه با در نظر گرفتن بازار مناسب، کارتن اسباب کشی و کارتن لمینیتی را دارد. در این میان، کارتن هایی به نام باکسو برای اسباب کشی تولید شده که در نظر داریم برند آن را ثبت کنیم و برای مارکتینگ و برندینگ آن اقدامات لازم را انجام دهیم. همچنین تولید کارتن های ضد آب و ضد آتش نیز از دیگر محصولاتی است که در نظر داریم به سبد محصولات خود اضافه کنیم.

به گفته وی، در حال حاضر 95.1 درصد از مشتریان  «چکارن» شرکت های بورسی هستند و برنامه های صادرات به کشورهایی همچون عراق در دست پیگیری است.

خرید دستگاه مرکب ساز نیازمند تخصیص ارز

به گزارش اکوناپرس؛ مدیرعامل «چکارن» همچنین به توسعه فعالیت های شرکت و اجرای برنامه های جدید اشاره کرد و گفت: شرکت در راستای کاهش مصرف مرکب و هزینه های مربوط به آن از طرفی افزایش کیفیت چاپ محصولات و بهبود فرایند تولید، جهت تامین دستگاه مرکب ساز اروپایی برنامه ریزی نموده است. اگر دستگاه های جدید خریداری و وارد کشور شود، تحول و انقلابی بزرگ در صنعت خواهد بود و خرید دستگاه های جدید یعنی میل سهامداران جدید به تولید بیشتر و بهتر و با کیفیت عالی؛ اما برای تحقق این امر نیاز به تامین سرمایه داریم. در همین راستا در نظر داریم از بانک توسعه تعاون از صندوق ذخیره ارزی وام کم بهره دریافت کنیم. اما تا زمان تخصیص منابع ارزی درخواستی باید صبر کرد.

پیگیر عرضه تولیدات خود در بورس کالا هستیم

وی به برنامه پذیرش عرضه ورق های 3 لایه و 5 لایه در بورس کالای ایران اشاره کرد و در خصوص عرضه این محصولات در بورس گفت: شرکت با پذیرش این دو محصول قصد ورود به بورس کالا را داشته که در ماه های گذشته به دلیل کمبود کاغذ موردنیاز جهت تولیدات و سفارش های شرکت، امکان عرضه در این بازار وجود نداشت. اما با هماهنگی های به عمل آمده به زودی این برنامه نیز اجرایی خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر این، برخی مشتریان می خواهند از پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده امتناع کنند که به دلیل یک دفتره بودن حساب های «چکارن» چنین امکانی فراهم نیست و باید فروش با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده انجام شود. از این رو، تاکنون فروش محصولات در بورس کالا محقق نشده است.