به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، ندا بشیری یکی از اتفاقات مهم در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس را سررسید اوراق مشارکت طرح‌های عمرانی انتفاعی دولت موضوع قانون بودجه سال 1394 در نمادهای اشاد3 و اشاد4 عنوان کرد و گفت: این اوراق که در سال 96 وارد بازار سرمایه شد، پیش از آن با نرخ‌های غیرمتعارف معامله می‌شد اما با ورودشان به بازار سرمایه شاهد کاهش چشم‌گیری در نرخ تنزیل آن‌ها بودیم.

بشیری با اشاره به اینکه علاوه بر سررسید اوراق‌ اشاد، دو مرحله از اسناد خزانه اسلامی نیز در نمادهای اخزا606 و اخزا 708 طی مهرماه سررسید شده‌اند، افزود: در مجموع رقمی معادل 36 هزار و 500 میلیارد ریال توسط خزانه‌داری کل کشور به حساب بانکی متصل به کد بورسی آخرین دارندگان واریز می‌شود.

 

ورود 105 میلیون ورقه اسناد خزانه به فرابورس

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس با بیان اینکه در کنار خروج اوراق از بازار ابزارهای نوین مالی با بازگشایی سری جدید اسناد خزانه اسلامی در 5 نماد معاملاتی به تعداد 105 میلیون ورقه طی مهرماه معاملات ثانویه آن‌ها در بازار ابزارهای نوین مالی فراهم شده است، اظهار کرد: همچنین سایر اسناد خزانه اسلامی موضوع قانون بودجه سال 1398 کل کشور بعد از فراهم شدن شرایط بازگشایی قابل معامله خواهند شد.

به گفته او در مهرماه امسال همچنین دولت با انتشار اعلامیه از متقاضیان قبولی سمت متعهد پذیره‌نویسی اوراق خود دعوت به شرکت در رقابت مظنه کارمزد کرد.

بشیری در این زمینه توضیح داد: در واقع مناقصه قبولی سمت ارکان اوراق مالی اسلامی در فرابورس ایران برای نخستین بار به صورت الکترونیک برگزار شد و دولت بعد از بررسی‌های خود و انعقاد قراردادهای اولیه نسبت به انتشار اوراق منفعت اقدام کرد. بدین ترتیب با هدف تامین مالی دولت، پذیره‌نویسی 100 هزار میلیارد ریال اوراق منفعت در فرابورس فردا 29 مهرماه انجام می‌شود.

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس در ادامه از سهم 5 درصدی بازار بدهی در بازار مالی کشور خبر داد و گفت: هم اکنون بازار بدهی کشور با ارزش اسمی بالغ بر 1.450 هزار میلیارد ریال توانسته است سهم 5 درصدی از بازار مالی کشور را داشته باشد.

او ابراز امیدواری کرد که با توجه به افزایش سقف انتشار اوراق دولت در قانون بودجه و حضور فعال‌تر بخش خصوصی در تأمین مالی از طریق اوراق مالی اسلامی، این سهم بازار تأمین مالی همانند سال‌های گذشته توسعه پیدا کند.