به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، مدیر عامل بورس کالای ایران در مراسم رونمایی و معرفی «خزانه سکه بانک ملت» گفت: بانک ملت از ابتدای راه اندازی بورس کالای ایران همراه فعالیت های این بورس بوده و همواره به مشتریان بورس کالا خدمات متنوعی را ارائه داده است که امیدواریم این همکاری توسعه پیدا کند.

حامد سلطانی نژاد در خصوص خزانه بانک ملت برای معاملات گواهی سپرده سکه تمام بهار آزادی طرح امام (ره)  افزود: این چهارمین خزانه سکه طلای پذیرفته شده در بورس کالای ایران است که ظرفیت 150 هزار سکه را داراست که این ظرفیت قابل افزایش بوده و تامین سرمایه بانک ملت نیز بازارگردانی نماد سکه (0011پ 02) را انجام می دهد.
برتری گواهی سکه نسبت به سکه
سلطانی نژاد با بیان اینکه مزایای سرمایه گذاری روی گواهی سپرده سکه به مراتب بیشتر از ورود مردم به بازار فیزیکی سکه است، گفت: اوراق گواهی سپرده سکه طلا در واقع حکم سکه طلا را به ‌صورت فیزیکی دارد و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند این گواهی را به شکل آنلاین و لحظه ای در بورس کالا خرید و فروش کنند. به این ترتیب افراد با ورود به معاملات گواهی سپرده سکه نیاز ندارند برای خرید یا فروش، دارایی خود را حمل و نقل و جابجا کنند چراکه این گواهی‌ها بدون جابه جایی مداوم کالا، دادوستد می شود.
وی افزود: همچنین خرید یا نگهداری کالایی مانند طلا همواره با ریسک‌های مختلفی از جمله سرقت، تقلبی بودن، گم شدن و ... همراه است که گواهی سپرده سکه طلا به همه این مشکلات پایان داده است.
افزایش خدمات بانک ها با کمک بازار سرمایه
مدیر عامل بورس کالای ایران اضافه کرد: در سیاست های بانک ملت طراحی سوپر مارکت مالی برای ذی نفعان دیده شده است زیرا تعداد ذینفعان این بانک روزانه در حال افزایش بوده و طبیعی است که بخشی از آنها طلا را به عنوان ذخیره منابع مالی خود انتخاب می کنند. اما این افراد عموما این منابع را در خانه و یا صندوق امانات بانک نگهداری می کنند و به عبارتی طلایی که به این روش نگهداری می شود از چرخه اقتصاد خارج می شود؛ در این شرایط گواهی سپرده سکه طلا گزینه ای جذاب برای سرمایه گذاران است.
سلطانی نژاد با بیان اینکه با انجام معاملات سکه طلا در قالب گواهی سپرده کالایی در واقع سکه و گردش مالی آن وارد چرخه اقتصاد می شود، تصریح کرد: با افتتاح خزانه سکه بانک ملت، قابلیت معامله سکه با امنیت بالا و حتی به صورت آنلاین برای مشتریان این بانک فراهم شده به طوری که به زودی امکان استفاده از گواهی سپرده سکه طلا به عنوان وثیقه نیز برای مشتریان بانک ملت فراهم می شود.
مدیرعامل بورس کالای ایران خاطرنشان کرد: از اقدامات توسعه ای در حوزه معاملات گواهی سپرده کالایی که می توان انجام داد، تعمیم انبار یا خزانه به سایر دارایی ها از جمله شمش و طلای آبشده است که این اتفاق هنوز در کشور رخ نداده ولی در سایر کشورها امری مرسوم و متداول است؛ در صورت آغاز به کار خزانه شمش یا طلای آبشده بانک می تواند خدمات جدیدی را به مشتریان بزرگ خود ارائه دهد.
ابزار تامین مالی ترکیبی میان بانک و بازار سرمایه
وی تصریح کرد: براساس جلساتی که با بانک ملت در خصوص توسعه تامین مالی صنایع برگزار شده است در تلاش هستیم تا ابزارهای مالی ترکیبی میان بانک و بازار سرمایه طراحی کنیم که یکی از این ابزارها، اوراق دین است که دستورالعمل آن در سازمان بورس و اوراق بهادار در حال نهایی شدن است و می تواند به تامین مالی صنایع کمک ویژه ای کند.
وی در خصوص روند تامین مالی شرکت ها گفت: برای تامین مالی راه نخست استفاده از منابع مالی بانک هاست اما راه جذاب تر برای صنایع و اقتصاد آن است که منابع مالی بانک به عنوان اهرمی برای تامین مالی چند برابری از بازار سرمایه عمل کند که در این زمینه اوراق دین مانند اوراق رهنی خاصیت اهرمی دارد و می تواند به تامین مالی صنایع کمک کند.

وی ادامه داد: همچنین در بحث اعتبار سنجی مشتریان و خریداران کالا از بورس کالا، طرحی از دو سال گذشته با بانک آغاز شده است تا برای تامین مالی خریداران کالاها از داده های بورس کالا استفاده شود. همچینن نظام رتبه بندی هم در بورس کالا آغاز شده است تا با به کارگیری از این نظام به زودی در جهت رونق تولید و تامین مالی صنایع خریدار از بورس کالا حرکت خواهیم کرد.