صنعت ساخت قطعات خودرو یکی از صنایعی است که در شرایط فعلی با چالش های مختلفی مواجه شده است. مواردی همچون رشد هزینه های تولید و در مقابل آن عدم افزایش قیمت فروش محصولات تولیدی درکنار نوسانات نرخ ارز از جمله مواردی است که شرکت های قطعه ساز با آن درگیر هستند و ادامه فعالیتشان را دشوار کرده است.

قطعه سازان شرایط سخت تر را پشت سرگذاشتند

در همین ارتباط، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان کرد: افزایش قیمت ارز موضوع جدیدی برای قطعه سازان به شمار نمی آید؛ چراکه فعالان این صنعت طی سنوات گذشته بارها حتی با رشد چند برابری قیمت ارز مواجه شده اند و همواره این امر در ابتدا به تولیدکنندگان شوکی را وارد کرده اما پس از گذر از دوره ای با شرایط پیش آمده سازگار شدند و راه های موثری جهت رفع مشکلات بکار برده اند.

لزوم افزایش اعتماد سرمایه گذاران به دولت

محمدرضا نجفی منش افزود: در شرایط فعلی نرخ ارز مبادله ای با رشد حدود 14 درصدی از 3.700 تومان به 4.200 تومان افزایش یافته که این امر در مقایسه با تجربه سنوات گذشته چندان قابل اهمیت نیست. در این بین، نکته قابل تامل و مهم برای تولیدکنندگان این است که دولت به وعده خود عمل کند و ارز مبادله ای را برای مصرف کنندگان فراهم آورد تا صاحبان صنایع به بازار آزاد یا هر منبع دیگری مراجعه نکنند. به نظر می رسد دولت بویژه بانک مرکزی باید با ایفای تعهدات خود اعتماد مردم، سرمایه گذاران و تولیدکنندگان را جلب کنند تا در کنترل بازار ارز با یگدیگر همگام باشند.

افزایش 30 درصدی هزینه های تولید قطعه سازان

وی با اشاره به اینکه به طور قطع افزایش قیمت ارز بر هزینه های تولید شرکت های قطعه ساز تاثیرگذار است، در این خصوص ابراز داشت: بهای تمام شده تولید از سه مولفه همچون دستمزد، سربار و مواد مصرفی تشکیل می شود که در شرایط فعلی با دستور دولت هزینه دستمزد کارکنان 20 درصد افزایش یافته و هزینه سربار نیز همراه با تورم حدود 10 درصد رشد داشته است. در کنار آن، قیمت خرید مواد مصرفی همچون فولاد، مس، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی حدود 40 درصد افزایش یافته است. بر این اساس می توان گفت، برآیند رشد قیمت مولفه های مذکور اثر 30 درصدی بر هزینه های تولید قطعه سازان و تاثیر 20 درصدی بر هزینه های تولید خودرو سازان برجای گذاشته است.

روش نادرست قیمت گذاری خودرو

به گفته عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در پی رشد هزینه تولید باید مذاکراتی در خصوص دریافت مجوز افزایش قیمت فروش محصولات تولیدی انجام پذیرد تا قطعه سازان به ورطه زیان دهی کشانده نشوند و به فعالیت خود ادامه دهند.

نجفی منش در واکنش به این سوال که تاکنون در خصوص افزایش قیمت فروش قطعات خودرو مذاکراتی انجام پذیرفته است؟، گفت: در این راستا همواره شرکت های قطعه ساز با خودروسازان در تعامل هستند که این شرکت ها نیز به روش نادرستی مجوز افزایش قیمت خودرو را از شورای رقابت دریافت می کنند و باید با این شورا مذاکره کنند. امیدواریم که روش غلط قیمت گذاری خودرو نیز که شرکت های تولیدکننده با آن مواجه هستند، مرتفع شود.

آینده قطعه سازان در صورت نقض برجام

وی در خاتمه پیرامون آینده صنعت قطعه ساز در صورت اجرایی نشدن طرح برجام اظهار داشت: به نظر می رسد شرایط فعلی مذاکرات در خصوص برجام با شرایط گذشته متفاوت است. چراکه در حال حاضر بسیاری از کشورها همچون فرانسه، آلمان و انگلیس خواستار ادامه اجرای طرح برجام و همکاری با کشورمان هستند و نظرات آن ها در این خصوص هم راستا با رییس جمهور کشور آمریکا نیست. به نظر بنده در نشست پیش رو بار دیگر رییس جمهور آمریکا برجام را نقض نمی کند و این طرح را به صورت معلق نگه می دارد. به هر حال آنچه که مسلم به نظر می رسد، این است که فعالان صنعت همانطور که در دوران اعمال تحریم های بین المللی راهکاری برای ادامه فعالیت خود بکار بردند، در صورت تکرار شرایط گذشته باز هم می توانند راهی برای ادامه حیات خود بیابند.