به گزارش اکونا پرس،

جولان دادن با اتومبیل‌های گران قیمت، نمایش خانه‌های مجلل، ساعت های گرانقیمت و سلفی گرفتن در استخرها و رستوران‌های بالای شهر و در مواقعی انتشار عکس‌های خصوصی با حیوانات خانگی و لباس های رنگارنگ، این ها بخشی از زندگی جوانان و نوجوانانی است که می خواهند «لاکچری» زندگی کنند! واژه ای که چند سالی است که از سوی کاربران شبکه های اجتماعی مورد استقبال قرار گرفته و با جستجویی در فضای مجازی می توان افراط در بکارگیری این واژه را به راحتی مشاهده کرد.

نکته قابل توجه اینجاست که بسیاری از افرادی که تصاویر خود را با هشتگ «لاکچری» در فضای مجازی منتشر می‌کنند، درک درستی از این واژه نداشته و با به نمایش گذاشتن عکس های خود در مکان های مجلل به دنبال جلب توجه و جذب فالوور هستند!

جعل جایگاه اجتماعی برای جذب فالوور

بشر به روش‌های متفاوتی سعی بر کسب جایگاه اجتماعی بالاتری دارد. بعضی از افراد این جایگاه را از طریق تحصیلات عالی و کوشش بیشتر یا شخصی دیگر با رفتاری بهتر و یا حتی ظاهری برتر از دیگران کسب می‌کند اما متأسفانه گاهی بعضی از افراد با بکار‌گیری روش هایی نامتداول و جعل جایگاه اجتماعی به دنبال نشان دادن برتری خود هستند. اتفاقی که این روزها در فضای مجازی به وفور شاهد آن هستیم و بعضاً برخی از افرادی که وضعیت مالی مناسبی هم ندارند برای جذب فالوور اقدام به کرایه کردن اتومبیل‌های لوکس برای چند ساعت و گرفتن چند عکس رنگین برای به اشتراک گذاشتن می‌کنند تا بتوانند از راه افزایش فالوور و جذب تبلیغات درآمد کسب کنند.

پز عالی با جیب خالی؛ جولان لاکچری‌نماها در اینستاگرام

اما داستان زندگی این افراد به اینجا ختم نمی‌شود بلکه این افراد زندگی را تنها در تجمل می‌بینند و از نظر آن‌ها افراد زمانی مهم هستند که سیگار نخی 100 هزار تومان بکشند، آب معدنی 70 هزارتومانی بنوشید، شلوارک دو میلیونی به پا کنند. به اعتقاد برخی از کارشناسان این افراد مبتلا به جنونی به نام دیده شدن، هستند و تمام تلاش خود را برای جلب توجه انجام می‌دهند.

عقده گشایی با اتومبیل‌های کرایه‌ای

حسین خطـیبی روانشناس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص این پدیده توضیح داد: طـی چند سال گذشته به دنبال برخی ظـواهر، بعضی افراد بـدون داشتن شرایط مناسب با اقداماتی چون برندپوشی با اقلام نزدیک به برند (فیک) یا عکس انداختن با اتومبیلی کرایه‌ای، سعی بر پوشش دادن کمبود اعتماد به نفس در خود دارند.

وی با بیان اینکه این گونه رفتارها نقاب‌هایی است که بر ضعف این افراد سایه انداخته، شیوع این پدیده را ناشی از نرسیدن به اهداف و خواسته های این افراد دانست.

همچنین مهرنوش اشکانی‌زاده کارشناس ارشد روانشناسی عمومی نیز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اظهار داشت: فردی که به لحاظ معلومات شخصی، اجتماعی و دریافت‌هایی که دارد اگر از درون خودساخته و غنی باشد خیلی کم پیش می‌آید که چنین رفتارهایی از خود بروز دهد.

وی تأکید کرد: افرادی که با خودنمایی تلاش برای لاکچری بودن خود دارند و خود را نسبت به محیط برجسته می‌کنند، یک عقده‌های حقارتی دارند که با تظاهرات بیرونی خود، آن را به نمایش می‌‌گذارند.

به اعتقاد این روانشناس واقعیت این است که افرادی وجود دارند که اگر از لحاظ روانشناسی تحلیل شوند، با یک سری از کمبود‌هایی برخورد خواهید کرد که می‌تواند ریشه در کودکی و یا آرزوهای دست نیافتنی آنها داشته باشد.

پز عالی با جیب خالی؛ جولان لاکچری‌نماها در اینستاگرام

لاکچری‌های مجازی از طبقه ثروتمند جامعه نیستند

سالار اَجتَهد، کارشناس مطالعات فرهنگی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان نکته جالب توجهی درباره این افراد دارد؛ وی معتقد است: اتفاقاً طبقه‌ای که میل به نمایش دادن ثروت خود دارند، معمولا از طبقه ثروتمند جامعه نیستند.

وی توضیح داد: بسیاری از این افراد ثروتشان را از راه‌های غیرمعمول به‌دست آورده‌اند، ثروت‌هایی که با رانت‌های غیرقانونی تحصیل شده یا دارای پدرانی بوده‌اند که توانسته‌اند با نفوذشان در قدرت به چنین ثروتی دست یابند که نمونه‌هایش هم کم نیست و جالب این‌ که حتی در این مورد هم این افراد در شبکه‌های مجازی فخر می‌فروشند.

این کارشناس مطالعات فرهنگی افزود: اما نکته غم‌انگیز این داستان در جایی است که بسیاری از این افراد قربانی رویای زندگی لاکچری هستند. به این مفهوم که برای رسیدن به این رده حاضرند خودروی زیر پای خود را بفروشند و وام بگیرند تا بتوانند یک تی‌شرت چهار میلیون تومانی به تن کنند.

ایجاد حس مقایسه در افراد

در عصر حاضر با فراگیر شدن سبک‌های هنری و با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، کلمه لاکچری معنایی عمیق‌تر به خود گرفته و دیگر محدود به یک کلمه یا عبارت نمی‌شود و برای توصیف این کلمه تنها استفاده از کلمه تجملاتی و گرانقیمت کفایت نمی‌کند.

لاکچری نیز همانند هر مبحثی از دو وجه پسندیده و ناپسند بهره‌مند است و اگر بخواهیم با تمثیل به بیان شفافی از این موضوع بپردازیم، می‌توانیم چاقو را مثال بزنیم که اگر در دست یک پزشک باشد سلامتی را برای یک شخص به ارمغان می‌آورد و اگر در دست یک فرد دیگر باشد شاید باعث آسیب رساندن به شخص دیگری شود.

پز عالی با جیب خالی؛ جولان لاکچری‌نماها در اینستاگرام

یکی از آسیبی هایی که انتشار این گونه تصاویر در فضای مجازی می‌تواند بر سایر افراد جامعه بگذارد ایجاد حس مقایسه است؛ مقایسه برای خوشحالی نسبی که باعث تحریک افراد کم‌آگاه جامعه می‌شود.

لاکچری‌نمایی تلاش بیهوده برای جبران نداشته‌ها است

این نمایش‌ها در فضای مجازی، نوعی تلاش بیهوده برای جبران نداشته‌های زندگی فرد است؛ به گونه‌ای که چون فرد احساس می‌کند نمی‌تواند به آرزوهای واقعی‌اش برسد، ماکتی از آن شرایط آرمانی و ایده‌آل خود را به دید مخاطبانش می‌گذارد و با فریب آنها، احساس رضایت درونی می‌کند.

این که فضای مجازی به شکلی درآمده که در آن بیشتر آدم‌ها پولدار هستند، همه تحصیلات بالا دارند، بهترین غذاها را می‌خورند و فقط لباس برند می‌پوشند، خود دلیل واضحی است که به خوبی نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از این ادعاها دروغ است، زیرا این ادعاها خلاف جریان معمولی است که در زندگی واقعی، شاهد آن هستیم و اصولاً انسان‌هایی که از اعتماد به نفس مناسبی برخوردار هستند برای جبران کمبودهای زندگی‌ خود به فضای مجازی روی نخواهند آورد.