به گزارش اکونا پرس،

جبل‌النور در گذشته در خارج مکه قرار داشت، اما امروز به سبب گسترش شهر مکه، جبل النور و غار حرا در داخل مکه قرار دارد و مسلمانان برای زیارت به آنجا می‌روند و پیمودن آن از پاى کوه تا فراز آن بیش از یک ساعت به طول مى‌انجامد.

ورودی غار حرا به سمت شمال است و فضای آن گنجایش تقریبی پنج نفر نشسته را دارد؛ ارتفاع غار نیز به اندازه قامت یک انسان است و در کنار آن محلی برای نشستن گروهى است؛ جالب اینکه دو طرف غار باز است و هواى لطیفى در آن جریان دارد و در گرم‌ترین اوقات سال، انسان احساس گرما نمى‌کند و از همه گذشته، جاى خلوت و مملوّ از روحانیت است.

پیامبر اکرم (ص) قبل از بعثت و حتى گاه بعد از بعثت براى دور ماندن از غوغاى بت‌پرستان جاهل و جامعه مملوّ از خرافات آن عصر، به غار حرا مى‌رفت و ساعت‌ها و روز‌ها به راز و نیاز با خدا مى‌پرداخت و در اسرار آسمان و زمین مى‌اندیشید.

قابل توجه است که داخل غار اگر کسى رو به دهانه شمالى غار بایستد هم رو به کعبه و هم رو به بیت‌المقدس ایستاده است؛ غار حرا محل عبادت رسول خدا (ص) بوده و آن حضرت روزهایى از ایام سال، به ویژه ماه مبارک رمضان را در آنجا بسر می‌برد.

 

درهمین غار بود که نخستین بار بر رسول خدا وحى نازل و آیات آغازین سوره علق براى آن حضرت خوانده شد؛ از این رو این غار از جمله بهترین و متبرک‌ترین نقاط مکه محسوب می‌شود و مسلمانان آگاه و توانمند براى زیارت به آنجا می‌روند.

در تاریخ آمده است که سال‌های منتهی به رسالت، حضرت خدیجه (س) روزانه یا یک روز در میان با صعود از این کوه برای مقتدای خود آذوقه می‌برد و مولای متقیان حضرت علی (ع) نیز به فاصله‌ای از رسول اکرم به تفکر و عبادت می‌پرداخت.