به گزارش اکونا پرس،

کتاب دوستان همیشه دنبال مکانی هستند تا بتوانند ارتباط خود با کتاب را قوی‌تر کنند و با تمرکز کتاب بخوانند اما همیشه به دنبال جایی هم هستند که کتاب‌های زیادی را داشته باشد و از منابع مختلف داخل آن کتابخانه نهایت استفاده را چه برای تحقیق، چه برای مطالعه شخصی خود داشته باشند.

کتابخانه بزرگ تیانجین بینهی (Tianjin Binhai) آرزوی کتاب دوستان است که به حقیقت پیوسته است. مساحت این کتابخانه 33هزار و 700 متر مربع و دارای پنج طبقه است. این کتابخانه تعداد 1.2 میلیون کتاب دارد که در قفسه‌های آن قرار داده شده‌اند. کمپانی هلندی معماری MVRDV این کتابخانه را ساخته است و شهرداری شهر تیانجین نقشه و طرح آن را داده است. در طراحی این کتابخانه، یک کره زمین مینیاتوری است که در مرکز کتابخانه قرار داده شده است. این کتابخانه یک سالن اجتماعات مخفی هم دارد. اما یک نکته جالب درباره این کتابخانه وجود دارد و آن واقعی نبودن برخی کتاب‌های موجود در آن است.

نام مستعار این کتابخانه «چشم» (The Eye) گذاشته شده است. واینی ماس، مؤسس شرکت MVRDV درباره این نامگذاری گفته است: زوایای مختلف در مهندسی این کتابخانه به منظور برانگیختن استفاده‌های مختلف از فضای آن مانند مطالعه، راه رفتن، قرارها و بحث طراحی شده‌اند. همه این کارها با هم چشم را تشکیل می‌دهند؛ یعنی دیدن و دیده شدن.

قفسه‌های این کتابخانه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوان از آن‌ها بالا رفت و حالت کوه کتاب برای آن به وجود آورده است. این کتابخانه فضاهایی هم دارد که افراد می‌توانند برای مطالعه از آن فضاها استفاده کنند. بخشی از این کتابخانه هم مخصوص کودکان و دانش‌آموزان ساخته شده است. این کتابخانه که از زمان افتتاح خود در سال 2017 به یکی از قطب‌های گردشگری کشور چین تبدیل شده است.