به گزارش اکونا پرس،

شب عاشورای حسینی همان شبی است که امام حسین(ع) با یاران خویش تا صبح به عبادت و راز و نیاز عاشقانه در آخرین شب حیات خویش پرداختند و حال پس از گذشت این همه سال شیعیان این شب را به یاد مناجات‌های سید و سالار شهیدان به احیا می‌پردازند و برخی در ختم قرآن‌های دست جمعی شرکت می‌کنند تا مرهمی بر قلب پردرد امام زمانشان باشند.

بنا بر روایات دینی دعاها و نمازهاى بسیاری برای شب عاشورا روایت شده است، از جمله صدر رکعت نماز که در هر رکعت پس از سوره حمد سه مرتبه سوره توحید خوانده، و بعد از پایان صد رکعت هفتاد مرتبه بگوید:

"سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ"

در فضیلت احیا این شب آمده است هرکه به احیای شب عاشورا بپردازد، برای او هفتاد سال عبادت نوشته می‌شود. همچنین اگر کسى را توفیق دست دهد، در چنین شبى در کربلا باشد، و امام حسین علیه السّلام را زیارت کند و نزد آن حضرت تا صبح بیتوته کند، خدا او را آغشته به خون امام حسین علیه السّلام در زمره شهدا با آن حضرت محشور فرماید.

در همین رابطه صفحه رسمی آیت‌الله محمد تقی بهجت قدس‌سره با انتشار پستی در اینستاگرام، به اهمیت احیا در این شب اشاره کرد که در ادامه مشاهده خواهید کرد:

شب عاشورا(شب پنجشنبه هفته جاری)، شبی است که احیاء آن مستحب بوده و نمازهای بسیاری برای آن ذکر شده است (اقبال‌الاعمال، ج٢، ص۵۵۴ تا ۵۶١). اگر کسی در این شب تا صبح در کنار قبر اباعبدالله الحسین علیه‌السلام بیتوته کند، خداوند متعال او را آغشته به خون امام حسین علیه‌السلام و جزء یاران شهید آن حضرت محشور می‌گرداند (ج٢، ص۵۶١).

شایسته است که در روز عاشورا عزاداری شود و مصائب اهل‌بیت علیهم‌السلام ذکر گردد و کتاب‌های مقتل، مانند کتاب «لهوف» خوانده شود (ج٢، ص۵۶٩). اگر کسی در این روز، امام حسین علیه‌السلام را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود (ج٢، ص۵٧٩). سیّد برای این روز، زیارات گوناگونی ذکر فرموده است (ج٢، ص۵٨١ تا۶٠١).

مناسبت:

اعزام سپاه ابن‌زیاد به کوفه برای جلوگیری از حرکت مردم برای یاری امام حسین(ع)؛ ۶١ق

چه کنیم که جز یارانِ شهید امام حسین‌(ع) باشیم؟