به گزارش اکونا پرس،

در ایران نیز برخی از شرکت‌ها این مرخصی را برای خانم‌ها در نظر گرفته‌اند و گروه وطن‌زرین به‌عنوان سازمانی پیش‌قدم برای اجرای این سیاست در ایران است. مدیران ارشد این گروه معتقدند که کارکنان مجبور نیستندساعات مرخصی خود را برای مقابله با «یک واقعیت زندگی» کاهش دهند. 

مزایای مرخصی پریود

مرخصی قاعدگی یک گام آینده‌نگر و پیشرو است، چراکه برای مدت طولانی، قاعدگی با تابو همراه بوده. 

سیوبان هارلو، استاد اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی جهانی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه میشیگان بیان می‌کند بین ۱۵ تا ۲۵ درصد از افرادی که پریود می‌شوند، دردهای قاعدگی متوسط ​​تا شدید را تجربه می‌کنند. همچنین ۱۰ تا ۱۵ درصد از پریودها دردی دارند که با داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ناپروکسن به خوبی کنترل نمی‌شود. برخی از افراد هم شرایطی از جمله اندومتریوز یا فیبروم‌های رحمی دارند که درد را تشدید می‌کند و بعضی از خونریزی‌های قاعدگی بسیار شدید رنج می‌برند و همه این‌ها می‌تواند کار کردن را سخت کند.

برای کسانی که خونریزی بیش از حد یا درد شدید دارند، انعطاف‌پذیری در ساعات کاری مطمئناً به کاهش این ناراحتی کمک می‌کند. هرچند در نظر گرفتن مرخصی برای قاعدگی بهتر است با آموزش همراه باشد تا این تصور را به وجود نیاورد که شخصی که پریود است نمی‌تواند کار کند و یا اینکه  از نظر عاطفی ناپایدار است و نباید در محل کار باشند.

به‌صورت کلی این مرخصی دو مزیت زیر را در بر خواهد داشت؛

عادی‌سازی بحث‌های مربوط به قاعدگی

 از آنجایی که بحث در مورد قاعدگی تابو در نظر گرفته می‌شود، ممکن است افراد برای اجتناب از بیان علائم خود به همکاران، اذیت شوند، به همین دلیل، مرخصی قاعدگی ممکن است فرصتی برای صحبت در مورد علائم فراهم کند، که ممکن است به عادی‌سازی یا تابوشکنی این موضوع کمک کند. 

نگه داشتن مرخصی استعلاجی

سیاست‌های مرخصی قاعدگی در کشورها و شرکت‌ها متفاوت است. به‌عنوان مثال، برخی از سیاست‌ها انعطاف‌پذیری در محل کار را برای دوران پریود در نظر می‌گیرند، در حالی که برخی دیگر به نیروی کار خود مرخصی ماهانه می‌دهند. اگر مرخصی ویژه پریود در شرکت‌ها  اجرا شود، نیروها می‌توانند مرخصی استعلاجی خود را برای شرایط سلامت غیرقاعدگی نگه  دارند.

توصیه‌هایی برای شرکت‌ها

اگر در فکر اجرای سیاست مرخصی قاعدگی هستید، می‌توانید این کار را با پرسیدن نظر اعضای تیم خود شروع کنید. برای مثال می‌توان به جای در نظر گرفتن مرخصی، کمک هزینه‌ای سالانه برای کمک به کارکنان در جهت کاهش بار مالی محصولات قاعدگی یا درمان هورمونی و ... ارائه داد. 

کارفرمایانی که سیاست مرخصی قاعدگی را اجرا می‌کنند، باید حریم خصوصی را نیز در نظر بگیرند، برای مثال، برخی از شرکت‌ها مرخصی قاعدگی را به‌عنوان روز بیماری در نظر می‌گیرند، که کارکنان مجبور نباشند این موضوع را به مدیر خود به‌صورت شفاف بیان کنند.

راه‌های دیگری هم برای حمایت از افرادی که پریود می‌شوند وجود دارد، مانند در نظر گرفتن فضایی در محیط کار برای استراحت و خوابی کوتاه و یا قرار دادن محصولات بهداشت قاعدگی در دستشویی‌ها به‌صورت رایگان. همچنین دادن مرخصی استعلاجی کافی به همه کارکنان بسیار مهم است. در واقع، اگر سازمان‌ها سیاست‌های مرخصی سخاوتمندانه‌ای داشته باشند، ممکن است تعیین روزهای اضافی به دلایل مرتبط با قاعدگی دیگر ضروری نباشد.

گروه وطن‌زرین فرصت رشد برابری را برای همه نیروها فراهم کرده است، این گروه از سال ۱۳۹۹، سیاست مرخصی ویژه خانم‌ها را در سازمان خود اجرا کرده است. در نظر گرفتن این مرخصی در گروه وطن‌زرین، همراه با آموزش بوده است تا باعث ایجاد تفکری اشتباه در مورد پریود نشود و همکاران تبعیضی در مورد این موضوع احساس نکنند.

منابع:

https://www.washingtonpost.com/wellness/2022/05/25/menstrual-leave-spain-paid-benefits/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/menstrual-leave#benefits