به گزارش اکونا پرس،

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲، ضمن تأسف از حادثه تروریستی اهواز و شهادت تعدادی از هم میهنان‌مان، اظهار کرد: ما سال تحصیلی را با ۱۴ میلیون دانش‌آموز با نشاط و پر شور و همچنین ۱۳ هزار دانش‌آموز ایرانی در خارج از کشور که در ۱۱۱ مدرسه در ۶۰ کشور حضور دارند، آغاز کردیم و به همه امیدان آینده، سال تحصیلی جدید را تبریک عرض می‌کنم.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های ما بحث نیروی انسانی است که به لطف خداوند و با همیاری همکارانم و پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفت، کلاس بدون معلم نداریم، افزود: یک‌سوم فرهنگیانی که شرایط بازنشستگی داشتند، بازنشستگی‌شان را یک سال به تأخیر انداختند و در مدارس حضور دارند.

بطحایی به روش‌های دیگر تأمین نیروی انسانی در آموزش و پرورش اشاره کرد و ادامه داد: حق‌التدریس یکی از روش‌هایی است که پیش‌بینی شده است و چند نوع است؛ یک مدل حق‌التدریس معلمان رسمی است و مدل دیگر حق‌التدریس نیرو‌های آزاد است که بر اساس قانون مجلس به‌کار گرفته می‌شوند؛ ضمن اینکه در برخی از مناطق از خرید خدمات استفاده کردیم و در کل ۱۵ تا ۱۶ روش را برای تأمین نیروی انسانی پیش بینی کردیم.

وی با بیان اینکه امسال دانشگاه فرهنگیان جهش بسیار بالایی را برای تأمین نیروی انسانی برداشت، اضافه کرد: در سال تحصیلی جدید ۳۳ هزار نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل شدند.

* افزایش تعداد دانش‌آموزان به ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تا ۶ سال آینده

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید ۱۴ میلیون دانش‌آموز در مدارس تحصیل می‌کنند که نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزایش دانش‌آموز داشتیم، گفت: تعداد دانش‌آموزان کشور تا ۶ سال آینده به ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر می‌رسد و بعد از آن ۲ سال روند ثابت را طی می‌کند و سپس کاهش تعداد دانش‌آموز را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه بر این اساس چالش نیروی انسانی را تا ۶ سال آینده خواهیم داشت، افزود: در حال حاضر ۹۲۰ هزار نیروی انسانی اداری و آموزشی داریم که ۸۲۰ هزار نفر، نیرو‌های آموزشی در مدارس هستند.

بطحایی در خصوص حل مشکل چالش نیروی انسانی، اظهار کرد: روش تربیت معلم تغییر می‌کند و انعطاف لازم را برای تأمین نیاز‌های آموزش و پرورش پیدا خواهد کرد، البته دانشگاه‌های دیگری نیز به کمک دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی می‌آیند.

* ۸۵ هزار نفر؛ حداکثر ظرفیت دانشگاه فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا دانشگاه فرهنگیان ظرفیت جذب ۱۵۰ هزار دانشجو معلم را دارد؟»، گفت: اینکه دانشگاه فرهنگیان ظرفیت ۱۵۰ هزار نفر را داشته باشد تقریباً غیر ممکن است، اما در سال تحصیلی جدید ۳۳ هزار نفر جذب شده‌اند.

وی ادامه داد: با یکسری حمایت‌ها، ظرفیت دانشگاه فرهنگیان نزدیک به ۸۵ هزار دانشجو خواهد رسید؛ البته با تدبیر خاص و جسارت باید روش‌های قدیمی را تغییر دهیم.

بطحایی به استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های دیگر مانند دانشگاه‌های خوارزمی و علامه طباطبایی اشاره کرد و افزود: از روش‌های متعددی استفاده خواهیم کرد که یکی از روش‌های این است که دانشجو معلمان بعد از دو سال تحصیل، همزمان با تحصیل بتوانند در آموزش و پرورش مشغول به تدریس شوند.

* دانش‌آموزان کتاب‌های درسی را نقد می‌کنند

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص «برخی محتوا در کتب درسی و اشکالاتی که به آن‌ها گرفته می‌شود»، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین محور‌های تحول که سند تحول به آن تأکید دارد، سر منشأ در برنامه درسی دارد؛ برنامه‌های ما از حیث محتوا، بخش مهمی از طریق کتاب درسی تأمین می‌شود بنابراین اشکال‌ها بلافاصله باید برطرف شود و علاوه بر اتفاقات و خطا‌هایی که هست، کل برنامه درسی را در دوره آموزش عمومی باید با افق سند تحول منطبق کنیم.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور در مراسم نواختن زنگ مهر عنوان کرد دانش آموزان به عنوان کسانی که مخاطبین برنامه درسی هستند چقدر سهیم در تولید محتوای آن هستند و همچنین تأکید کرد که در طی یک پروژه و برنامه‌ای از دانش‌آموزان بخواهیم که کتاب درسی را نقد از حیث فیزیکی و محتوایی نقد کنند.

بطحایی به حوزه دانشی، روشی و فناوری‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: در حوزه دانشی، ضعف کمتری داریم، ولی در حوزه روش باید گفت که روش‌ها کهنه است و بچه‌ها را از مدرسه زده است.

وی با بیان اینکه باید به این سمت برویم که اداره مدرسه در اختیار کادر مدرسه قرار گیرد، افزود: امسال برای اولین بار در پایه‌های چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم و نهم، ۲ ساعت از برنامه درسی رسمی در اختیار مدرسه گذاشته شده است و در چارچوبی که ابلاغ شد، محتوا را تأمین کرده و ارائه می‌دهند که یک قدم تحولی جدی است.

* مشکل تأمین کتب پایه دوازدهم تا چند روز آینده برطرف می‌شود

بطحایی در خصوص کمبود کتاب درسی پایه دوازدهم گفت: در پایه دوازدهم مشکل اداری به وجود آمده است که تا چند روز آینده برطرف می‌شود و کتاب پایه دوازدهم به دست تمام دانش‌آموزان خواهد رسید.

وی درباره فروش کتاب پایه دوازدهم به ۳ برابر قیمت، افزود: برخی سوءاستفاده کنندگان از این شرایط بهره می‌برند، اما کتاب برای همه دانش‌آموزان هست و به‌زودی در اختیارشان قرار می‌گیرد؛ ضمن اینکه نسخه pdf کتاب‌ها نیز روی سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار دارد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «چرا همزمان با انتشار کتاب درسی، حل المسائل نیز به بازار می‌آید؟» بیان کرد: رویکرد آموزش و پرورش دولت دوازدهم کاهش این اختلال است؛ فرایند تولید کتاب درسی محرمانه نیست و ناشران با روش‌های مختلفی به آن دست پیدا می‌کنند البته این اشکالی است که باید برطرف شود و قول می‌دهم برای سال آینده برطرف کنم.

وی با بیان اینکه حذف آزمون‌های مؤسسات در مدارس و همچنین حل المسائل را از دوره ابتدایی شروع کردیم، ادامه داد: تا زمانی که اولیا همراهی نکنند جمع کردن این غائله در آموزش و پرورش بسیار سخت و دشوار است؛ استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی به دلیل صدمات به دانش آموزان اکیداً ممنوع است.

* مشکل اصلی بیمه تکمیلی فرهنگیان، افزایش تعرفه‌های پزشکی است

وزیر آموزش و پرورش در خصوص مشکلات بیمه تکمیلی فرهنگیان، اظهار کرد: دلیل اصلی این مشکل، افزایش تعرفه‌های پزشکی است و ما به دنبال افزایش کیفیت و کنترل سهم بیمه شده هستیم.

وی اضافه کرد: در این روز‌ها نیز درگیر بررسی پیشنهاداتی هستیم که شرکت‌های بیمه ارائه می‌دهند تا سهم بیمه شده را حفظ کرده و کیفیت را نیز افزایش دهیم و امیدواریم تا قبل از انقضای بیمه تکمیلی فعلی که یکی دو هفته دیگر پایان می‌یابد، به نتیجه برسیم و اعلام کنیم.

* سرمایه‌ای از معلمان تا امروز به هدر نرفته است

بطحایی درباره وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان گزارش‌های متعدد و فراوانی به اطلاع صاحبان سهام رسیده است و اکنون این اطلاعات روی سامانه وزارت آموزش و پرورش موجود است که می‌توانند جزئیات صورت‌های مالی را ببینند.

وی بیان بیان اینکه آن چیزی که در بین همکاران بنده است ناشی از سوء برداشت‌هاست، تصریح کرد: سرمایه‌ای از معلمان تا امروزه در نرفته است و عمده آن مواردی که مطرح می‌شود مربوط به مؤسسه‌ای وابسته به صندوق است که بخش عمده‌ای از آن اعتبار با همکاری دستگاه‌های قضایی به خزانه برمی‌گردد و البته سوءمدیریت در بخشی از معاملات صندوق ذخیره، ضرر و زیان‌هایی را به سیستم وارد کرده است، اما خواهش می‌کنم فرهنگیان آن چیزی که در شبکه‌های غیر معتبر و مجازی می‌بینند را باور نکنند و برای کسب اطلاع به سامانه آموزش و پرورش مراجعه کنند.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: سود پیش بینی شده در سال مالی منتهی به مهر ۹۷ صندوق ذخیره فرهنگیان ۲.۲ برابر سود سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: البته صندوق ذخیره به مانند بنگاه‌های اقتصادی سرمایه گذاری کرده است که برخی ممکن است با مشکل مواجه شده باشد، اما فرهنگیان نگران نباشند و اطمینان خاطر می‌دهم که نمایندگی از حفظ و صیانت سرمایه آن‌ها را به عهده دارم.

بطحایی اضافه کرد: امسال برای اولین بار ۳ نفر از فرهنگیان با رأی مستقیم معلمان در هیأت امنای صندوق عضو صندوق شده‌اند.

* وضعیت ساعات آموزشی پایه دوازدهم در اختیار مدارس

وزیر آموزش و پرورش درباره کاهش ۳۵ ساعت آموزش در پایه دوازدهم، گفت: ملاحظاتی را در شورای عالی آموزش و پرورش داشتیم که این دانش‌آموزان باید امتحان نهایی بدهند ضمن اینکه در کنکور هم شرکت کنند و ۳۵ ساعت آموزش در هفته به آن‌ها فشار زیادی وارد می‌کند.

وی ادامه داد: به دنبال روشی بودیم که اگر به تأیید برسد بخشی از ساعات آموزشی را در اختیار مدرسه قرار بدهیم که برای برخی از دروس امتحان نهایی ندارند و امکان ارائه آن به صورت مجازی وجود دارد و با موافقت اولیا به صورت غیر حضوری ارائه شود.

بطحایی در پاسخ به این پرسش که «آیا این توجه به کنکور نقض غرض با حذف کنکور نیست؟»، افزود: تا زمانی که کنکور را به این روش داریم این نقض غرض وجود دارد؛ تا زمانی که شاهد سیطره عمیق کنکور در آموزش و پرورش هستیم چاره‌ای جز چنین تصمیم‌گیری‌های نداریم.

وی در خصوص زمان شکسته شدن شاخ غول کنکور اظهار کرد: در شورای سنجش و پذیرش دانشجو، آخرین تصمیم این بود که ۲۰ درصد امتیاز ورود به دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی و قطعی و ۱۰ درصد تأثیر مثبت باشد که این کمترین قدم برای کاهش سهم کنکور است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با این شرایط که وجود دارد بعید می‌دانم ظرف ۴،۵ سال آینده کنکور را بتوانیم جمع کنیم هرچند هر چقدر سهم کنکور کاهش و سهم سوابق تحصیلی افزایش یابد در شکستن شاخ غول کنکور گام برداشتیم و در این مسیر باید جرأت و جسارت داشته باشیم.

* کمبود مربی پرورشی در مدارس

بطحایی در خصوص مشکل کمبود مربی پرورشی در مدارس، گفت: متأسفانه با کمبود بیشتری از حیث نیروی انسانی به خصوص نیروی تخصصی در بخش پرورشی نسبت به سایر بخش‌ها مواجهیم.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به آنچه سند تحول تأکید دارد به مقدمات و همراهی خانواده‌ها نیاز داریم چرا که خانواده و مدرسه دو شریک تربیتی هستند.

* ایجاد ردیف خدمات رفاهی برای فرهنگیان در بودجه ۹۸

وزیر آموزش و پرورش در خصوص پرداخت مطالبات فرهنگیان گفت: علی‌رغم همه مضایق اعتباری دولت، امسال پرداخت معوقات بهتر از گذشته بود و ۱۵ درصد عملکرد نسبت به سال‌های گذشته در پرداخت مطالبات بهتر بوده است.

وی به تبعیض‌هایی که در بخش رفاهی برای فرهنگیان نسبت به سایر کارکنان دولت وجود دارد، افزود: برای سال ۹۸ به دنبال ایجاد ردیف اعتباری خدمات رفاهی مانند سایر دستگاه‌ها برای فرهنگیان هستیم هر چند عدد آن قابل توجه نیست، اما مطمئناً به کاهش تبعیض بین فرهنگیان و کارکنان سایر دستگاه‌ها می‌انجامد البته منظورم شرکت‌های دولتی نیست.

بطحایی به رتبه‌بندی فرهنگیان نیز اشاره کرد و ادامه داد: مهمترین برنامه که می‌تواند در ارتقای شایستگی و توانمندی معلمان نقش داشته باشد، طرح رتبه بندی است که حدود ۲۰ روز پیش، لایحه را به دولت ارائه کردیم و با دستور معاون اول رئیس‌جمهور به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شد و به زودی بررسی می‌شود؛ این لایحه یکی از مواردی است که تبعیض.‌ها را کاهش می‌دهد.

* بعید می‌دانم تعطیلات زمستانی به امسال برسد

وزیرر آموزش و پرورش در خصوص تعطیلات زمستانی نیز گفت: بررسی کارشناسی روی تعطیلات زمستانی تمام نشده است؛ برخی می‌گویند نیازمند مصوبه مجلس است و برخی نیز عنوان می‌کنند که بر اساس قانون شورا‌ها می‌توان تعطیلات را پیش‌بینی کرده، اما هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم و بعید می‌دانم به امسال برسد البته اگر نیاز به مصوبه مجلس نباشد، زودت. به سرانجام خواهد رسید.

وی در خاتمه تأکید کرد: یکی از رویکرد‌های ما در آموزش و پرورش، تبدیل مدرسه به محیطی برای تمرین زندگی است و اینکه مدرسه را از فضای خشک خارج کرد و بچه‌ها در ۳۱ شهریور ماه غمگین نشوند که به مدرسه می‌آیند؛ باید فضا را عوض کنیم و مدرسه کارگاهی برای تمرین مهارت زندگی بر اساس الگوی زندگی اسلامی باشد.