به گزارش اکونا پرس،

مدت‌های طولانی است که معلمان نسبت به وضعیت معیشتی خود معترضند؛‌ دغدغه آنها فقط به موضوع معیشت خلاصه نمی‌شود بلکه سال‌هاست در کنار اعتراض به مسائل معیشتی نسبت به افت کیفیت آموزش در مدارس هم هشدار داده‌اند.

 

سرنوشت نامعلوم نامه بطحایی به جهانگیری درباره معیشت معلمان

هشدارهایی که تا به امروز آنها را شنیدیم اما جز وعده بهبود اوضاع چیزی نصیب معلمان نشد حتی وزیر آموزش‌وپرورش 21 فروردین امسال در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور به این مسائل اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل نارضایتی در میان کارکنان دولت، وجود نابرابری‌های عدیده در نظام پرداخت‌های مستمر و غیرمستمر است که متأسفانه به دلایل مختلف با صدور مجوزهای مختلف این فرآیند رو به تزاید است. او  پیشنهاد داد برای برقراری استقرار نظام عادلانه پرداخت‌ها مقرر فرمایید کارگروهی مشتمل از نمایندگانی از وزرای محترم و اعضای شورای حقوق و دستمزد، نظام‌نامه‌ای را برای کاهش نابرابری در پرداخت‌های مستمر و به‌ویژه غیرمستمر کارکنان دولت تهیه و عنداللزوم به تصویب هیئت‌وزیران برسد.

اما نامه و پیشنهاد بطحایی به معاون اول رئیس جمهور هیچ گاه در اولویت قرار نگرفت و سرنوشت پیشنهاد وزیر آموزش وپرورش برای تشکیل کارگروه کاهش نابرابری در پرداخت‌ها هیچ گاه مشخص نشد و حالا همزمان با نخستین ماه سال تحصیلی جدید یکبار دیگر معلمان نسبت به وضعیت فعلی معترضند.

طرح‌هایی که فرهنگیان به آن خوشبین نیستند

هرچند خبر از طرح‌هایی همچون رتبه بندی و معلم تمام وقت به گوش می‌رسد که به گفته مسئولان برای ارتقای معیشت معلمان است اما در میان جامعه فرهنگیان آن نگاه خوشبینانه‌ای که مسئولان به طرح‌ها دارند، وجود ندارد و حالا این معلمان هستند که برای بهتر شدن اوضاع معیشتی به شغل دوم روی آورده‌اند

 

آموزش‌وپرورش نه در این دولت بلکه هیچ وقت مهم نبود

حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم براین باور است که در حوزه معیشت معلمان و ارتقای آموزش‌وپرورش سال‌هاست که شعار داده می‌شود اما واقعیت این است که نه تنها در این دولت بلکه در هیچ یک از دولت‌ها آموزش‌وپرورش مهم نبوده است.

سبد معیشت معلمان خالی تر از قبل

او براین باور است که افزایش هزینه‌ها باعث فشار به مردم و بالتبع فرهنگیان شده و سبد معیشت آنها را خالی‌تر از قبل کرده است و  فاصله زیادی بین درآمدها و هزینه‌های ایجاد کرده است چون جزو حداقل حقوق بگیران هستند.

میرزاده می‌گوید: امیدواریم دولت بتواند حداقل در بودجه سال 98 بخشی از این ماجرا را ببیند و اگر درلایحه پیشنهادی دولت به مجلس به این موضوع توجه نشود هیچ راه دیگری برای ارتقای آموزش و پرورش  و معیشت معلمان وجود دندارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه امسال پرداخت مطالبات بازنشستگان بهتر از گذشته بود، عنوان کرد: دولت در گام نخست باید نسبت به صفر کردن مطالبات فرهنگیان اقدام کند و در گام دوم اگر معلم مانند همه کارمندان دولت کارمند است هر مزایایی که کارمندان دیگر از آن بهره می‌برند برای معلمان هم باید لحاظ شود.

از همان ابتدا می‌دانیم بودجه آموزش‌وپرورش کسری دارد

وی گفت: اگر آموزش‌وپرورش مهم است باید سیاست‌هایی را به کار گرفت که کیفیت آموزش‌ها را بالا ببرد تا بتوان به اهداف تحول بنیادین رسید و خروجی چنین آموزش‌وپرورشی باعث ارتقا و توسعه کشور خواهد شد که این مقوله نیازمند تامین اعتبار و توجه ویژه است. با بودجه فعلی که از همان ابتدا مشخص است با کسری مواجه می‌شود و حتی در پایان سال برای پرداخت حقوق فرهنگیان مشکل دارند نمی توان به تحول رسید.

میرزاده براین باور است که دولت تنگناها و مشکلاتی به لحاظ اقتصادی دارد اما اگر آموزش‌وپرورش برایش مهم باشد و بخواهد می‌تواند این بخش را هم در اولویت قرار دهد.