احد آزادی‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه خلاءهای بسیاری در چگونگی آموزش سوادرسانه‌ای به دانش‌آموزان و آحاد جامعه وجود دارد، گفت: متاسفانه قوانین و راهکارهایی که خط و مشی چگونگی استفاده از فضای مجازی و بایدها و نبایدها را مشخص کند وجود ندارد لذا به قانون رسمی و یکپارچه نیاز داریم تا مشخص شود سیاست‌های کلی کشور در قالب قانون چه رختی را بر پیکر فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان و اقشار مختلف می‌پوشاند.

باید بازمهندسی استفاده از فضای مجازی  نه فقط در پیکر قانون بلکه با آیین‌نامه‌های داخلی، آموزش به کارکنان دولت، صنوف مختلف، فرهنگیان و... صورت بگیرد تا خانواده‌ها به آگاهی برسند.

بازمهندسی استفاده از فضای مجازی با آموزش به کارکنان دولت، فرهنگیان و...

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از ضرورت تصویب قانون مسئله مهم فرهنگ‌سازی درخصوص نحوه استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی است، ادامه داد: باید بازمهندسی استفاده از فضای مجازی در کشور نه فقط در پیکر قانون بلکه با آیین‌نامه‌های داخلی، آموزش به کارکنان دولت، صنوف مختلف، فرهنگیان و... صورت بگیرد تا خانواده‌ها به آگاهی برسند.

آزادی خواه یکی از آسیب‌های جدی فضای مجازی را کمیت و سن استفاده از فضای مجازی عنوان کرد و افزود: زمانی که کودکی 4 ساله که هنوز به سن تمیز نیز نرسیده چندین ساعت از فضای مجازی و بازی‌های غیرمرتبط با او استفاده می‌کنند بر رشد سالم روح و روان و حتی هوش‌اش تاثیر بسیار منفی خواهد داشت.

تولید داخلی بازی‌های یارانه‌ای حتی به 10 درصد نرسیده‌اند/خشونت از سر و روی بازی‌های وارداتی می‌بارد

وی با تاکید بر اینکه بازی‌های یارانه‌ای که عمدتا در فضای مجازی مورد استفاده کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرند وارداتی هستند، اضافه کرد:  متاسفانه تولیدات داخلی در این حوزه حتی به 10 درصد نرسیده‌اند این در حالی است که خشونت از سر و روی بازی‌های وارداتی می‌بارد و این مسئله آسیب‌های اخلاقی بسیاری برای جامعه به دنبال دارد.

استفاده از فضای مجازی ناگریز است

آزادی‌خواه با اشاره به اینکه استفاده از فضای مجازی ناگریز است و البته مشکل نیز در ظرف نیست بلکه در مظروف است، توضیح داد: ظرف فضای مجازی امکان و فرصتی برای ایران و دیگر کشورها است اما مظروف در فضای مجازی یا همان محتوا برای جامعه ایران آسیب‌های جدی به دنبال داشته است چراکه صرفا مصرف‌کننده این فضا هستیم.  

استفاده مفید از فضای مجازی نیازمند رسیدن به تولید محتوا و فاصله از واردات است

این نماینده مجلس معتقد است استفاده مفید از فضای مجازی نیازمند رسیدن به تولید محتوا و فاصله از واردات است چراکه در این صورت می‌توان در حوزه صادرات فرهنگ موفق بود و جامعه ایرانی را نیز آسیب‌های اخلاقی و.. نجات داد.

تاخیر طولانی مسئولان فرهنگی و آموزشی در آموزش سوادرسانه‌ای

آموزش سوادرسانه‌ای به معلمان و تدریس در مدارس ضروری است اما مسئولان فرهنگی و آموزشی به اندازه کافی در این زمینه تاخیر داشته‌اند.

آزادی‌خواه با اعتقاد به اینکه آموزش سوادرسانه‌ای به معلمان و وارد کردن دروس مرتبط با آن در کتب درسی یا تدریس به صورت شفاهی در مدارس ابتدایی ضروری است، اظهار کرد: مسئولان فرهنگی و آموزشی باید به این مهم ورود کنند و تاکنون به اندازه کافی تاخیر داشته‌اند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: رسانه ملی، مطبوعات، مدارس، دانشگاه‌ها، فرهنگسراها، مساجد و دیگر نهادهای آموزشی و فرهنگی باید به این مهم ورود کرده و با یکدیگر بسیج شوند تا فرهنگ استفاده از فضای مجازی شکل گیرد.