به گزارش اکونا پرس،
به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری دستگاه های خدماتی دولت به مناسبت سالگرد زلزله کرمانشاه با بیان این مطلب، افزود: برخی از اقدامات انجام شده در حوزه‌ سلامت به هنگام وقوع زلزله کرمانشاه در سال گذشته، مورد تقدیر مجامع بین المللی قرار گرفت و بهتر است رسانه ها درخصوص میزان رضایتمندی مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه از اقدامات انجام شده در حوزه سلامت در این مناطق از مردم همان مناطق سوال کنند.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه  زلزله سال گذشته در کرمانشاه ۷۸۱۸ مصدوم داشت که از این تعداد،۷۳۵۰ مصدوم در کمتر از بیست ساعت در شرایط قطع برق و تاریکی به مناطق درمانی اعزام شدند، افزود: شش بیمارستان سیار در کمتر از ۱۵ ساعت در مناطق زلزله زده مستقر شدند.
وی همچنین با بیان اینکه به همت پزشکان و پرستاران کرمانشاه، ۲۸۹۳ بستری در بیمارستان های استان کرمانشاه صورت گرفت و ۴۲۸ بیمار برای بستری به  خارج از بیمارستان های استان کرمانشاه انتقال یافتند، گفت: ۱۹۸۰ عمل جراحی در کمتر از سه روز و حدود ۱۰۰ عمل جراحی پیوند عضو با موفقیت در مناطق زلزله زده کرمانشاه انجام شد.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه برای اولین بار با توجه به وسعت حادثه زلزله در کرمانشاه با کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در مناطق زلزله زده مواجه نبودیم، افزود: با توجه به تعداد مصدومین زلزله، کمبود خون و فرآورده های خونی نداشتیم.
وی همچنین افزود: علی رغم وجود برخی بیماری های واگیر در مناطق زلزله زده تا قبل از وقوع زلزله، توانستیم به طور کامل، شیوع بیماری های واگیردار را کنترل کنیم و هیچ بیماری واگیرداری در این مناطق نداشتیم.  
دکتر حریرچی در ادامه با اشاره به این که غربالگری سلامت روان برای ۲۱۰ هزار نفر انجام شد. در این خصوص ۱۰۰ هزار نفر توسط وزارت بهداشت مورد غربالگری سلامت روان قرار گرفتند. اقدامات خاص و مداخلات درمانی روانی برای بیماران آسیب دیده روان انجام شده است، افزود: ۲۷۴ روانشناس در قالب ۳۷ تیم از وزارت بهداشت و ۵۴ تیم از بهزیستی بیماران بستری را به صورت انفرادی مورد غربالگری سلامت روان قرار دادند. 
وی همچنین گفت: ۹۰ میلیارد تومان داروی رایگان جدای از بیمارستان ها در مراجعات سرپایی برای بیماران توزیع شد.
دکتر حریرچی در ادامه با بیان اینکه ۱۹۰ باب واحد بهداشتی درمانی آسیب دیده تا خرداد ماه امسال، به صورت کامل تعمیر شد، افزود: ۴۵ باب خانه بهداشت و ۷ مرکز جامع سلامت جدید به همت خیّرین که ۳۰ واحد آنها قابل افتتاح است ساخته شد و مابقی تا خرداد ۹۸ افتتاح خواهد شد.
وی همچنین اظهار داشت: مقاوم سازی و بازسازی بیمارستان آسیب دیده سرپل ذهاب که از اول آذرماه بهره برداری خواهد شد انجام شده است و در این فاصله در بیمارستان موقت بانگر با ظرفیت بیشتر از تخت های قبلی خدمت رسانی انجام می شود.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این که تعمیر و بازسازی بیمارستان قصر شیرین در حال اتمام است، افزود: احداث یک بیمارستان ۵۰ تختی توسط خیّرین کاشان در سر پل ذهاب و یک بیمارستان ۹۶ تخته توسط خیّرین و بانک ها در اسلام آباد غرب شروع خواهد شد و ساخت بیمارستان ۳۲ تخته شهرستان ثلاث باباجانی پیگیری و خدمات بیمارستان موقت در این مناطق تا آخر آبان ماه ادامه خواهد داشت.