سامانه «فارس من» روز یکشنبه هفته جاری افتتاح شد؛ این سامانه با هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده است و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد.

نخستین سوژه مطرح شده در فارس من، وضعیت معلمان مدارس غیردولتی است

این معلمان عنوان کردند «بیش از ۲۰۰ هزار معلم نیروی آزاد شاغل در مدارس غیر دولتی در سراسر کشور با نازل ترین حقوق و بدون پرداخت حق بیمه از کارفرما ، سال‌ها در مدارس غیر دولتی مشغول به فعالیت هستند و با وجود اینکه این معلمان از آموزش و پرورش مراحل گزینش را طی کرده و مجوز تدریس از این وزارتخانه را اخذ می‌کنند، اما از هیچ گونه سابقه، امنیت شغلی، حقوق مناسب، و جایگاه فرهنگی برخوردار نبوده و در ناعادلانه ترین شرایط با همه توان تدریس می کنند. از طرفی با وجود اینکه آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی مواجه است و با برگزاری آزمون اقدام به تأمین نیروی انسانی می‌کند، متاسفانه آموزش و پرورش هیچ برنامه‌ای برای بهره گیری از این ظرفیت عظیم نیروی انسانی که سال‌ها عمر خود را صرف آموزش فرزندان این دیار می‌کنند، ندارد لذا با این بی‌توجهی علاوه بر اینکه نظام آموزشی خود را از این نیروهای زبده محروم می‌کند ، آینده‌ای مبهم نیز برای این ۲۰۰ هزار نفر ترسیم کرده است».

ما در این گزارش به پیگیری‌های انجام شده در خبرگزاری فارس می‌پردازیم و البته این پیگیری همچنان ادامه دارد.

* تاریخچه فعالیت معلمان مدارس غیردولتی

برای آنکه موضوع وضعیت معلمان مدارس غیردولتی پیگیری شود اول باید وضعیت این مدارس و جایگاه آن در ساختار آموزش و پرورش تبیین شود.

قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی(غیردولتی) در خرداد ماه ۱۳۶۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در تعریف آن آمده است: «مدارس غیرانتفاعی، مدارسی است که از طریق مشارکت مردم، مطابق با اهداف، ضوابط، برنامه‌ها و دستورالعمل‌های وزارت آموزش و پرورش تحت نظارت آن وزارتخانه تأسیس و اداره می‌شود».

شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در یکصد و هفتاد و پنجمین مصوبه جلسه ششم دی ماه سال ۱۳۶۷ با تشکل «سازمان مدارس غیرانتفاعی و مشارکت‌های مردمی» موافقت کرد و در سال ۱۳۸۷ قانون اصلاح تأسیس مدارس غیرانتفاعی با عنوان «قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی» به صورت آزمایشی، به تصویب مجلس شورای رسید.

قرار بود مدارس غیردولتی کمک به نظام تعلیم و تربیت باشد و با بهره‌گیری از مشارکت مردم، بخشی از بار آموزش و پرورش را بر عهده گیرد و بر این اساس آموزش و پرورش هم تلاش می‌کرد با هماهنگی با بانک‌ها، به مؤسسان مدارس غیردولتی وام‌های کم‌بهره داده شود و آنها موظف بودند که مدرسه، تجهیزات و نیروی انسانی خود را فراهم کنند و بر اساس قوانین آموزش و پرورش به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان بپردازند.

آنچه موجب تشکیل مدارس غیردولتی شد، کمک مردم و به عبارتی بخش خصوصی به آموزش و پرورش بود؛ چرا که تعلیم و تربیت موفق تمام دانش‌آموزان در اقصی نقاط کشور کاری بسیار سخت و پر هزینه بود.

مدارس غیردولتی در کشور ایجاد شد و تلاش برای تعلیم و تربیت باکیفیت آغاز شد و عناوین مختلف مدرسه در کشور شکل گرفت؛ هر چند که کیفیت مدارس غیردولتی در کلانشهرها خود را نشان می‌داد‌.

مؤسس یا مؤسسان مدارس غیردولتی باید ساختمان، تجهیزات و نیروی انسانی مدرسه خود را تأمین می‌کردند و قرار بر این بود که در چارچوب قوانین و مقررات آموزشی این فعالیت انجام شود البته آموزش و پرورش برای اینکه مقررات آموزشی اجرا شود و همچنین کمکی به مدارس داشته باشد، نیروی انسانی مأمور بر اساس تعداد دانش‌آموزان به این مدارس نیز داشت.

عمده مؤسسان مدارس غیردولتی، ساختمان‌هایی را برای فعالیت اجاره می‌کردند و به خرید تجهیزات و جذب نیروی انسانی مبادرت می‌ورزیدند؛ این نیروی انسانی توسط مؤسس گزینش و انتخاب می‌شد و البته این افراد باید توسط آموزش و پرورش نیز تأیید می‌شدند که اصولاً مراحل این تأیید پیچیده و سخت نبود.

بر اساس قانون تأسیس مدارس غیردولتی، فعالیت معلمان در مدارس غیردولتی، یک ارتباط دوجانبه و اداری بین مؤسس و آموزگار است و هیچ مسؤولیتی برای آموزش و پرورش از بابت استخدام ایجاد نمی‌کند؛ به عبارت دیگر فعالیت در مدارس غیردولتی مانند فعالیت در یک شرکت خصوصی است.

از سوی دیگر مدرسه داری، شغلی هزینه‌‌بر است و چون مانند شرکت خصوصی بود، این موارد منجر شد که برخی افراد به کارگیری شده در این مدارس از مزایای شغلی خود بهره‌مند نشوند و شغل معلمی در مدارس غیردولتی هم برایشان پایدار نباشد.

بررسی این مشکلات در کنار تأثیر مثبت حضور مدارس غیردولتی موجب شد که آموزش و پرورش به دنبال حل مشکلات با تصویب دائمی شدن قانون باشد و در آذر ماه ۱۳۹۵، قانون دائمی تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

* بیمه شدن معلمان مدارس غیردولتی بر اساس دستورالعمل حقوق و دستمزد وزارت کار

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در خصوص مشکلات معلمان مدارس غیردولتی به خبرنگار فارس گفت: پیگیر مسائل حقوقی معلمان مدارس غیردولتی هستیم.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم اطلاعات تمام همکاران شاغل در مدارس غیردولتی در سامانه مشخص شده ثبت شود.

زینی‌وند تصریح کرد: مؤسسان مدارس غیردولتی موظف هستند که بر اساس دستورالعمل حقوق و دستمزد وزارت کار، معلمان مدارس غیردولتی را بیمه کنند.

* امکان استخدام نیست

ناصر سلیمان‌زاده معاون اداره‌کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش در خصوص درخواست معلمان مدارس غیردولتی برای استخدام اظهار کرد: هیچ سابقه‌ای وجود نداشته است که کسی از مدارس غیردولتی استخدام شود.

وی ادامه داد: مانند شرکت‌های خصوصی که نیرو می‌گیریم، مدرسه غیردولتی به عنوان بخش خصوصی نیروهایی را به کار گرفته است و هیچ تعهدی را هم برای دولت و آموزش و پرورش ایجاد نمی‌کند.

سلیمان‌زاده تصریح کرد: مطمئنا این افراد استخدام نمی‌شوند و به همین شیوه می‌توانند بیمه‌شان را ادامه دهند تا شرایط بازنشستگی برایشان فراهم شود.

خبرگزاری فارس وضعیت مسائل حقوقی معلمان مدارس غیردولتی را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.