به گزارش اکونا پرس،
به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، روزنامه «دنیای اقتصاد» در تحلیلی از ارزش سهام شرکت سرمایه‌گذاری ‌صندوق ‌بازنشستگی با اشاره به این مطلب، نوشت: بررسی خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) هر سهم شرکت صندوق بازنشستگی کشوری در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۹۹ نشان می‌دهد، ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت ۴۷۵۸۷ میلیارد تومان و ارزش افزوده بورسی شرکت مبلغ ۴۵۳۵۹ میلیارد تومان تا تاریخ مذکور است.
 
بنابراین گزارش، مهمترین شرکت‌های بورسی «وصندوق»، پتروشیمی جم،‌ پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی فن‌آوران و پتروشیمی نوری است. ارزش برآوردی پرتفوی غیربورسی شرکت ۲۷۴۰۵ میلیارد تومان و ارزش افزوده غیربورسی شرکت مبلغ ۲۵۰۵۲ میلیارد تومان بوده و بدین ترتیب، NAV هر سهم وصندوق ۲۹۰۵۶ ریال و نسبت P/ NAV روز شرکت ۶۰ درصد است.
 
براین اساس، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در دوره یک ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹، فروشنده و خریدار سهام چند شرکت بورسی بود و با فروش ۶۴ میلیارد تومان از دارایی‌های خود ۵۱ میلیارد و ۹۶۸ میلیون تومان سود کسب کرد.
 
بیشترین مبلغ فروش در شهریورماه مربوط به واگذاری «وپارس» به مبلغ ۵/ ۲۹ میلیارد تومان بوده که از محل آن سود ۷/ ۲۸ میلیارد تومانی شناسایی شده است. فروش «شسپا» و «وهور» نیز به ترتیب سود ۲/ ۱۱ میلیارد تومانی و ۹/ ۱۱ میلیارد تومانی برای وصندوق به همراه داشته است.
 
سهم در حال حاضر در محدوده ۱۷۶۱ تومان دست به دست می‌شود. قیمت سهم در ابتدای سال جاری ۵۷۶ تومان بود. سهم در تاریخ ۲۰ مردادماه به محدوده ۲۶۵۰ تومان نیز رسید. به زعم تحلیلگران سهم در حال حاضر تقریبا نصف NAV در حال معامله است و می‌تواند برای  سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب باشد. به عبارتی، ارزش هر سهم وصندوق می‌تواند حدود ۳۶۰۰ تومان باشد.
 
قیمت سهم در حال حاضر ۱۶۷۷ تومان است و ارزش واقعی کل شرکت ۹۷ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. این در حالی است که ارزش بازار سهم در روز معاملاتی گذشته ۴۵ هزار و ۲۷۹میلیارد تومان بوده و میانگین ارزش ۳۰ روزه سهم نیز ۲۵میلیارد و ۱۱۸ میلیون تومان است.