به گزارش اکونا پرس،

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمی با نمایندگان معلمان بیان کرد: یادآوری کنیم جامعه بدون معلم امیدی به آینده نخواهد نداشت و باید تلاش کنیم به جامعه این موضوع را بگوییم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: معلمی که ساعت‌ها مسیری طی می‌کند تا به کلاس درس برسد، آینده  ساز کشور و نظام است؛ جامعه بدون معلمی که زمستان در کنار شوفاژ و تابستان در کنار کولر کار نیست، رشد نمی‌کند این معلم است که آینده روشن و امیدوار کنده را برای مردم ترسیم می‌کند، درست است که هفته بزرگداشت معلم سال ۹۷ در حال اتمام است اما امیدوارم این تجلیل استمرار داشته باشد.

بطحایی درخصوص اینکه چه زمانی فهرست مشکلات معلمان پایان می‌یابد؟ گفت: این مشکلات از سال ۱۳۴۰ آغاز شده است و باید دید چرا آموزش و پرورش ما طی این ۲۷ سال به نتیجه نرسیده است هرچند طی این مدت تفاوت های بسیاری کرده است، اما میزان این تفاوت باید بیش از این‌ها باشد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر ما همچنان مسیر ۵۷ سال پیش را طی کنیم مطمئن باشیم این مسائل به وزیر وقت آینده اعلام خواهد شد بنابراین باید مسیر حل مسائل را تغییر دهیم.

همه مسائل آموزش و پرورش باید در مدرسه حل شود

وی با اشاره به اینکه مشکلات همچنان آموزش و پرورش را از شتاب می‌ اندازد، تصریح کرد: برای تغییر این مسیر نیازمند پشتوانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار معلم شاغل و بازنشسته هستیم و این ظرفیت عظیم را در کار‌ها مداخله دهیم.

بطحایی با تاکید بر اینکه راهکار برون رفت ما از مشکلات، مدرسه محوری است، بیان کرد: هر آنچه بیرون مدرسه است باید نقش پشتیبانی کننده داشته باشد نه اینکه تصمیم گیری کند البته باید توجه داشت که در آموزش و پرورش تغییر بسیار دشوار است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: همه مسائل حتی مسئله اقتصادی آموزش و پرورش باید در مدرسه حل شود و همه ما در بیرون مدرسه باید پشتیبان باشیم و اگر به این نقطه نرسیم نه تنها دولت دوازدهم بلکه سایر دولت‌ها هم نمی‌توانند به این مهم دست یابند.

وی ادامه داد: مدرسه باید رکن اصلی تعلیم و تربیت باشد و باید به جایی برسیم که مدیر کلی برای یک معلم نزول شأن و جایگاه باشد.

مهم‌ترین چشم‌انداز‌ در آموزش و پرورش

بطحایی به یکی از مهم‌ترین چشم‌انداز‌ها در آموزش و پرورش اشاره و عنوان کرد: شأنیت بخشیدن به جایگاه معلم یکی از مهم‌ترین موارد است و تا زمانی که یک معلم به عنوان یک عنصر تاثیر گذار در جامعه معرفی نشود، موفق نخواهیم شد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معلمی که مجبور به شغل داشتن دوم باشد نمی‌تواند دانش آموز را به مراتبی از حیات طیبه برساند و این وظیفه من و دولت است که مشکلات را حل کنیم البته شأنیت بخشیدن به جایگاه معلم فقط این موضوع نیست و سعی داریم به این سمت برویم.

تمرکززدایی نقطه ضعف آموزش و پرورش

بطحایی تصریح کرد: یکی از نقاط ضعف آموزش و پرورش که در تلاش برای حل آن هستیم، تمرکززدایی از نظام آموزش و پرورش است چرا که این وزارتخانه علی رغم ویژگی ساختار سازمانی ارتباطات ضعیفی داشته است و همین مساله صندوق ذخیره که مطرح شد به این دلیل بود که مکانیسمی برای ارتباط با مدیران نداشتیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: شبکه ملی آموزش و پرورش را راه انداختیم که مرحله آزمایشی آن از هفته آینده آغاز می‌شود و فرصتی فراهم شده است تا طبق سلسله مراتب از بالا به پایین و بالعکس فرصت تعامل میان فرهنگیان و مسئولان رفع شود.