به گزارش اکونا پرس،

به  نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران مجید فراهانی، طی نشست با دبیران شورایاری منطقه یک که با حضور سید حمید موسوی؛ شهردار منطقه برگزار شد، گفت: مردم صاحبان اصلی شهر و کشور هستند، همان مردمی که فارغ از قومیت،زبان ،مذهب و دین بر پایه عشق و علاقه به ایران عزیز جنگ را اداره کردند، در برابر تحریم ها دوام آوردند و در دوران کرونا پشت و پناه هم بودند و هستند.

او افزود: مردمی که بر اساس قانون اساسی حق انتخاب دارند و محرم کشورند اما متاسفانه برخی مدیران این مردم راغریبه و نامحرم می دانند! امروز ما بیش از همیشه به فراهم کردن زمینه حضور و مشارکت مردم برای ایران نیازمندیم، مشارکت مردم فقط به این معنا نیست که وقتی جنگ می‌شود، از مردم بخواهیم که به جبهه بروند؛ یا در زمان انتخابات از آن‌ها بخواهیم که پای صندوق‌ها بیایند و رأی دهند و بعد هم بگوییم دیگر بروید در خانه‌هایتان بنشینید، مشارکت مردم یعنی واگذاری امور به مردم، باید آنچه را که با رویکردهای تصدی گرایانه، انجام و اداره آن امور در طی سالها از مردم سلب شده و اکنون گران،بی کیفیت و ناکارآمد توسط شهرداری به شهروندان ارائه می شود را به مردم بازگردانیم.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: منابع و مصارف بودجه شهرداری را تک تک شهروندان تهرانی با پرداخت بهای خدمات و عوارض عمومی شهر یا عوارض پروانه ساختمانی تامین می کنند اما متاسفانه شاهد هستیم که سالها در روند تدوین بودجه شهرداری، این بودجه بر اساس نیازهای شهروندانی که منابع شهرداری را تامین می کنند تهیه و اجرایی نمی شد، بلکه سلیقه مدیران شهرداری، نظر مشاور یا طرح اجرایی فلان پیمانکار به جای نظر مردم درباره بودجه تعیین کننده بود و تنها چیزی که ظاهرا اهمیتی ندارد نیاز و نظر شهروندی است که با پرداخت عوارض و بهای خدماتش چرخ مالیه شهرداری را می چرخاند!

فراهانی با بیان اینکه برای منافع مردم و درمسیر اصلاح بودجه شهرداری که مردم آن را تامین می کنند باید به سمت تعیین مصارف بودجه با اولویت و نظر مردم حرکت کنیم، افزود: بدین ترتیب «بودجه برای مردم» معنا پیدا کند. این روزها همه از اصلاح بودجه حرف می زنند و هر کسی به نظر خودش کارشناسی ترین نظر را می دهد اما هیچ کدام از این افراد حاضر نیستند ببینند خواست و نظر مردم درباره بودجه چیست!

ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران اظهار کرد: بودجه مال مردم هست و مردم باید درباره آن نظر بدهند؛ وقتی بر اساس قانون اساسی این مردم با رای و انتخاب خودشان اعضاء شورای شهر، نمایندگان مجلس ،رئیس جمهور و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری را انتخاب می کنند؛ چرا نباید درباره بودجه منطقه و محله خودشان اظهار نظر بکنند و نظر بدهند؟

او ادامه داد: آیاحق انتخاب  سیاست گذاران و اداره کنندگان امور شهر و کشور سطحی بسیار بالاتر از مشارکت در تدوین و جهت بخشیدن به بودجه را ندارد؟ پس چرا شهروندان نمی توانند درباره بودجه کشور و شهر هم نیازها و اولویت های خود را بیان کنند؟ و با نظر آنها مصارف بودجه شهرداری و دولت اولویت بندی شود؟

فراهانی افزود: مساله بودجه ریزی مشارکتی از ابتدای حضورم در شورا با همراهی  شما همکاران عزیز برای توجه به نظرات و نیازهای شهروندان در بودجه ریزی مورد توجه قرار دادم و تا امروز در شورای پنجم اقدامات در مسیر بودجه برای مردم اقداماتی انجام شده است.

ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران با اشاره به برخی از این اقدامات گفت:    انتشار اطلاعات لایحه بودجه  و دسترسی عموم شهروندان به اطلاعات بودجه پیشنهادی، درخواست از شورایاران و شهروندان برای ارائه پیشنهادات در خصوص تبصره ها و بررسی پیشنهادات مردمی در کمیته بودجه و نظارت مالی، برگزاری دوره آموزشی آشنایی با بودجه ریزی در شهرداری برای شورایاران، الزام شهرداری به دعوت دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری منطقه در جلسات تدوین بودجه منطقه ، دعوت از رابط هیئت رئیسه و دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری منطقه در جلسات بررسی بودجه کمیته بودجه و نظارت مالی شورا و اجرای پروژه های توسعه محلی در سطح محلات با نظر مشورتی شورایاران برای اولین بار در سال  1399 جمله اقدامات است.

فراهانی اضافه کرد: البته این موضوع هم مثل خیلی از مصوبات شورا در بدنه شهرداری با مقاومت هایی روبرو شده است و ما متاسفانه در بخشی از بدنه شهرداری شاهد مقاومت دربرابر عادی شدن این موضوع که با نظر شورایاران و مردم  پروژه اجرا کنند هستیم!

عضو شورای شهر تهران گفت: این حق شما و حق همه مردم شهر هست که درباره بودجه اظهار نظر کنند و بودجه با نظر شما باید در محله هزینه بشود تا مشکلات محله حل شود. چه من در شورا باشم یا نباشم مهم این است که شما حق خودتان را درباره بودجه مطالبه کنید و نگذارید بودجه بدون نظر شورایاران و مردم محله صرفا توسط مدیران شهرداری و در پشت درهای بسته تعیین تکلیف شود، چرا که بودجه برای مردم است و مردمی که منابع بودجه را با پرداخت پول به شهرداری تامین می کنند باید درباره نحوه هزینه کرد بودجه اطلاع داشته باشند و محل هزینه بودجه در سطح محله با نظر آنها تعیین شود نه اینکه شهرداری هر جایی که پیمانکارش دوست داشت یا مدیرش دلش خواست را آسفالت کند، رنگ آمیزی کند و پول مردم را خرج کنند بدون اینکه مشکلی از مشکلات مردم حل بشود.

فراهانی تصریح کرد: امروز با مشارکت شما عزیزان در منطقه یک ما شاهد تعریف 59 پروژه توسعه محلی با اعتباری بالغ بر 47میلیارد تومان در سطح 27 محله منطقه  با متوسط پیشرفت فیزیکی 63 درصد هستیم که باید تکمیل و به مردم تحویل داده شود .

او افزود: با همت شورایاران و همراهی شهردار محترم منطقه برای سال 1400 شاهد تعریف 119 پروژه با اعتباری بالغ بر 102 میلیارد تومان هستیم که در نوع خود رکورد دار در بین مناطق شهرداری تهران است.

ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران با بیان اینکه در دوره پنجم با همت و تلاش شهردار محترم ،معاونین،کارکنان و کارگران در منطقه شاهد اتفاقات خوبی بوده ایم، افزود: احداث 2 سوله بحران اراج و یاران، شناسایی گود ها، تاور ها و ساختمان های نا ایمن و انجام اقدامات لازم در چهارچوب قوانین مربوطه، احداث نیروگاه های خورشیدی و سیستم روشنایی و گرمایش خورشیدی در مراکزی از جمله پارکینگ همت، ساختمان ناحیه 10 و بوستان های منتخب، مناسب سازی مجتمع های ساختمانی از جمله ساختمان مرکزی، ساختمان شماره 2، ساختمان معاونت فنی و عمرانی، محورهایی همچون باهنر و بلوار صبا و بوستانهایی از قبیل 22 بهمن و باغستان، افتتاح پایگاه خدمات اجماعی سیار، شناسایی نقاط بی دفاع شهری و ساماندهی آنها، بهسازی محیطی خیابان ها و ...، احداث پل چپ گرد شهید نوروزی ( تقاطع غیر همسطح چمران – تابناک )، تعریض خیابان رشیدالدین فضل اله و احداث دوربرگردان، احداث تقاطع 3 سطحی ارتش-صیاد شیرازی و امام علی (ع)، اتصال خیابان پورابتهاج به اتوبان امام علی (ع) ( توسعه و تعریض خیابان 35 متری افتخاری)،  احداث رفیوژ میانی خیابان شریعتی، احداث بیش از 80 هکتار بوستان از جمله بوستان های ساسان، دربند، گلابدره،آبک و ... ،  بهسازی بیش از 150 هکتار بوستان ازجمله بوستان های نیاوران، جمشیدیه، مهرگان و... جمله اقدامات است.

او در پایان گفت: امیدوارم در پرتو الطاف الهی و عنایات امام مهربانی و رحمت حضرت رضا(ع) شاهد پایان یافتن شرایط ناشی از فراگیری ویروس کرونا و آغاز دوباره تلاش برای زندگی  باشیم.