به گزارش اکونا پرس،

به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران اعضای شورای شهر تهران در جریان ادامه بررسی لایحه برنامه اجرایی توسعه و تسهیل دوچرخه سواری در شهر تهران پیشنهاد ذیل مفاد این لایحه را بررسی کردند. پیشنهاد اول از سوی آرش میلانی و علی اعطا به عنوان بند 8 الحاقی ماده یک ارائه شد.

میلانی در توضیح این پیشنهاد گفت: با توجه به توسعه حمل و نقل پاک در سطح مناطق ساختار مناسب برای پیگیری این موضوع نداریم. این موضوع در خود ساختار حمل و نقل باید ارتقا پیدا کند.این مد حمل و نقل افزایش4 برابری نسبت به ابتدای دوره داشته است، بنابراین نیاز به ارتقا جایگاه تشکیلاتی دارد.

در ادامه امانی سوالی را مطرح کرد و گفت:  با توجه به این که اصلی ترین مد حمل و نقل، پیاده روی است آیا ما باید برای پیاده محوری هم یک مسئول برای ان ایجاد کنیم. من فکر می کنم نیازی نیست.

همچنین سید حسن رسولی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: صفت پاک برای حمل و نقل، متمایز کننده سیستم حمل و نقل از طریق متناسب سازی آن با طبعیت و استفاده از سوخت های پاک و سازگار با طبیعت است. بنابراین پاک بودن و غیر پاک بودن حمل و نقل دلیل نمی شود که سازمان مجزا ایجاد کنیم. موضوع بعدی این است که این لایحه در رابطه با توسعه مد جدید از حمل و نقل و توسعه دوچرخه و زیر ساخت های ان است و توسعه تشکیلاتی وسط چنین بحثی صحیح نیست. پیشنهاد می کنم دوستان منصرف شوند.

در نهایت میلانی اعلام کرد که نقطه نظر آقای رسولی را قبول داریم و پیشنهاد را پس می گیریم.

نباید به هر قیمتی  مسیر دوچرخه بسازیم و از فضای پیاده و جوی بگیریم

در ادامه پیشنهادی از سوی شهربانو امانی و احمد مسجد جامعی با این موضوع مطرح شد که برای مسیریابی دوچرخه از فضای خودرو کم  شود، نه فضای پیاده. مسجدجامعی در توضیح این پیشنهاد گفت: در شهر انسان محور یکی از ویژگی ها این است که فضای پیاده بر سواره اولویت داشته باشد. در برخی از موارد فضای میسر دوچرخه از مسیر پیاده استفاده شده است. برای ایجاد فضای دوچرخه باید از مسیر خودرویی کاسته شود. از سوی دیگر دیده می شود برای این کار برخی از جوب ها نیز پوشانده شده است و این فضا به محل رشد و گسترش حیوانات موذی مثل موش نبدیل می شود. نباید به هر قیمتی  مسیر دوچرخه بسازیم و از فضای پیاده و جوی بگیریم.

علیخانی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: اصل پیشنهاد حرف درستی است وبا اصل پیشنهاد مخالف نیستم و اما اینجا لازم به آن نیست. نظر مشترک در تبصره یکم آمده است که طراحی و راهبری مسیر های دوچرخه به صورت هماهنگ در مناطق 22 گانه تهران  بر اساس ماده 4 باید اجرایی شود و هر گونه عملیات عمرانی خارج از این روند ممنوع است. این لایحه برنامه راهبردی است نه اجرایی.این پیشنهاد آقا مسجد جامعی در طرح اجرایی دیده خواهد شد و نیازی نیست این موارد که در حوزه اجرا است در راهبرد بیاوریم.

فضای پیاده مقدم بر دوچرخه است

در ادامه شهربانوامانی نیز با بیان اینکه اگر اصول تی او دی رعایت می شد اصلا نیازی به ارائه لایحه خاص برای دوچرخه سواری نبود ادامه داد: اما چون این اصول رعایت نشد این لایحه ارائه شده است. در حال حاضر مسیر دوچرخه در مناطق اجرایی می شود باید به این موارد توجه شود. فضای پیاده مقدم بر دوچرخه است. بنابراین تا زمانی که برنامه شهرداری تدوین شود نباید خلاف قواعد عمل شود.

در ادامه مناف هاشمی به عنوان نمانیده شهرداری با اشاره به این که مخالفتی با این پیشنهاد نداریم، گفت: این موضوع در طرح اجرایی خواهد امد اما چون تدوین آن زمانبر است آوردن آن در اینجا به عنوان تاکید قابل قبول است. اما بهتر است برای همه پیاده رو ها این ممنوعیت ایجاد نشود. برخی پیاده راه های بیش از 6 متر عرض دارند و دوستان اجازه دهند این موضوع در معابر بالای 4 متر که طرح جامع نیز اجازه می دهد متوقف نشود. 

در ادامه زهرا صدراعظم نوری با ارئه نظر کمیسیون گفت: جنس این پیشنهاد از جنس این لایحه نیست و لایحه را خراب می کند. این پیشنهاد باید در دستورالعمل بیاید. معاونت حمل و نقل می تواند بخشنامه ای را بر اساس ضوابط تهیه و به مناطق ابلاغ کند. جنس لایحه راهبردی است و من به عنوان کمیسیون مخالف هستم.

در ادامه مسجد جامعی گفت:از آنجا که دستورالعمل خیابان کامل را داریم که فضای استاندارد خیابان در آن مشخص شده است می توان پیشنهاد داد که این موضوع در چارچوب دستورالعمل خیابان کامل انجام گیرد.

در نهایت پیشنهاد افزودن عبارت برنامه تفصلی دوچرخه سورای شهر تهران  با رعایت ضوابط پیاده محوری و دستورالعمل خیابان کامل به ماده 4 به رای گذاشته شد و با  13 رای موافق به تصویب رسید.

در ادامه پیشنهاد دیگری از سوی مسجد جامعی و امانی مطرح شد. مسجد جامعی در توضیح این پیشنهاد گفت: در مسیرهای دوچرخه از رنگ های حلال پایه استفاده می کنند که مشکلاتی ایجاد می کند. این رنگ ها به مرور زمان آلودگی ایجاد می کنند و در فضا متصاعد می شوند و وارد چرخه طبیعت می شود و استفاده از این رنگ ها در دنیا باب نیست . از سوی دیگر به جنبه زیباشناسی در به کار گیری رنگ ها هم توجه نمی شود. پیشنهاد ما این است که از استفاده این رنگ ها خودداری شود و شیوه دیگری استفاده شود. در نهایت این پیشنهاد به صورت ویرایش عبارتی و با افزودن عبارت توجه به مسائل زیست محیطی به ماده 4 اضافه شد. 

همچنین کلیات لایحه  با اصلاحات انجام شده به رای گذاشته شد و با 15 رای موافق به تصویب رسید.