پیش از مصوب شدن ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری مبنی بر الزام قوه قضائیه به ابلاغ اوراق قضایی از راه­های الکترونیکی و مخابراتی، ابلاغیه­های قضایی از طریق ماموران ابلاغ به دست افراد می­رسید.

چنین روشی مشکلات فراوانی برای مراجعان قوه قضائیه به همراه داشت زیرا که حریم شخصی فرد در صورت تحویل ابلاغیه به دیگری در عدم حضور خود فرد به خطر می افتاد، همچنین ممکن بود فردی از اقامه دعوا علیه خود بی خبر مانده و چه بسا با اتمام مهلت تعیین شده حقوق قانونی خود را نیز از دست بدهد.

اطلاع رسانی روند پرونده و همچنین اقامه دعوا علیه شخص، دریافت ابلاغیه الکترونیکی و مشاهده آن­ها برای طرفین دعوا، از جمله امکاناتی است که از طریق سامانه الکترونیک قضایی برای مراجعان قوه قضائیه فراهم شده است.

برای کسب اطلاعات درباره ابلاغیه الکترونیکی و نحوه دریافت آن و شیوه استفاده از سامانه ابلاغ، تا انتهای این مقاله با یوآیدی همراه باشید.

ابلاغیه الکترونیکی یعنی چه؟

هرگونه اطلاع رسانی توسط قوه قضائیه به طرفین دعوا از طریق برگه­ای صورت می­گیرد که در آن موارد مختلف پرونده لحاظ می­شود که بسته به نوع و هدف ابلاغیه شامل اطلاع مشخصی است و برای هر دو طرف یا یکی از طرفین ارسال می­شود.

به طور مثال وقتی دعوای کیفری یا حقوقی ای در قوه قضائیه مطرح می­شود و پرونده­ای برای رسیدگی به موضوع تشکیل می­گردد، دستگاه قضا موظف است که هر دو طرف را از روند رسیدگی به پرونده آگاه نماید و مراتب مختلف را به اطلاع ایشان برساند.

برخی از این ابلاغیه­ها مواردی مانند وقت دادرسی، احضار شاهدان، ابلاغ رای صادر شده توسط دادگاه و نتیجه برای پرونده می­باشند.

با تاسیس سامانه ثنا این گونه ابلاغیه­ها به طور فیزیکی و کاغذی در اختیار طرفین دعوا قرار نمی­گیرند، بلکه به صورت الکترونیکی در سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی برای افراد ارسال شده و قابل مشاهده هستند.

کدام ابلاغیه­ها از طریق سامانه ثنا قابل دریافت هستند؟

همانطور که پیش از این گفته شد تمامی ابلاغیه­های قوه قضائیه مربوط به مراجع دادگستری و عنوان­های دیگر به صورت الکترونیکی به اطلاع افراد رسانیده­ می­شود.

علاوه بر ابلاغیه­های قوه قضائیه، ابلاغیه­های شورای حل اختلاف نیز، صرف نظر از اینکه دادگاه محسوب نمی­شوند اما زیر مجموعه­ای از قوه قضائیه هستند، توسط سامانه ثنا قابل دریافت هستند.

مراجع غیر دادگستری و اداری مانند دیوان عدالت اداری، شامل افرادی است که پایه قضایی ندارند و همچنین آیین دادرسی این مراجع متفاوت از قانون آیین دادرسی مدنی است.

ابلاغیه­های این مراجع به افراد نیز، توسط سامانه ابلاغ الکترونیک و از طریق ابلاغیه الکترونیکی انجام می­شود.

چطور ابلاغیه الکترونیکی دریافت کنیم؟

برای دریافت ابلاغیه به صورت الکترونیکی در سامانه ابلاغ الکترونیک، می­توانید مستقیما به دفاتر الکترونیک قضایی در مراکز استان­ها و یا دادگستری­ در شهرستان­ها مراجعه کنید و با ارائه مدارک لازمه در محل عملیات ثبت نام را انجام دهید و به پایان برسانید.

در روشی دیگر، ابتدا می­توانید پیش ثبت نام خود را در سامانه ثنا به اتمام برسانید و سپس بعد از طی مراحل احراز هویت، اطلاعات حساب کاربری خود که شامل رمز عبور شخصی و نام کاربری شما در سامانه می­باشد را دریافت نمایید.

چطور ابلاغیه­های خود را مشاهده کنیم؟

پس از طی مراحل، انجام احراز هویت سامانه ثنا و دریافت حساب کاربری وارد سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی شوید، پس از وارد نمودن رمز عبور و نام کاربری شخصی خود در سامانه ثنا وارد صفحه اصلی سامانه ابلاغ خواهید شد.

در این صفحه امکاناتی مانند مشاهده ابلاغیه با شماره آن، مشاهده ابلاغیه های جدید، دریافت ابلاغیه با رمز و سامانه آگهی الکترونیک وجود دارند.

در قسمت ابلاغیه­های جدید، ابلاغیه­هایی نمایش داده می­شوند که هنوز مشاهده نشده­اند و به محض مشاهده توسط کاربر وارد لیست ابلاغیه­های مشاهده شده می­شوند.

در بخش مشاهده ابلاغیه با رمز، با استفاده از وارد کردن رمز پرونده خود می­توانید در میان ابلاغیه­های صورت گرفته جست و جو کرده و ابلاغیه مورد نظر خود را مشاهده نمایید.

بخش سامانه آگهی الکترونیک، شامل لیستی از آگهی­های قضایی منتشر شده است که می­توانید آگهی­ها را روئیت کرده و به تمامی آن­ها دسترسی داشته باشید.

اکنون با انتخاب هر کدام از موارد ابلاغیه­های جدید و یا  ابلاغیه­های مشاهده شده، وارد لیست مورد نظر می­شوید، اطلاعات ابلاغیه الکترونیکی و محتوای آن نیز در این سامانه قابل مشاهده هستند و با انتخاب هر مورد برای شما نمایش داده می­شوند.

امکان چاپ ابلاغیه­ها نیز درصورت نیاز برای کاربران فراهم است و می­توانند نسخه کاغذی ابلاغیه الکترونیکی خود را نیز دریافت و ضمیمه پرونده خود نمایند.