به گزارش اکونا پرس،

دکتر علیرضا رئیسی، گفت: در جلسه ستاد ملی کرونا مروری بر وضعیت بیماری در ایران و جهان داشتیم. مصوبات خوبی داشتیم. برخی موارد گفته شد که شاید در خبرها بازتاب نداشت. امروز رئیس جمهور بر پرداخت معوقات پرسنل بهداشت و درمان تاکید کردند و یادآور شدند که همه مردم، سازمان‌ها و ارگان ها دست به دسد هم دهند تا از مشکل پیش آمده عبور کنیم. همچنین تاکید کردند محدودیتی برای تامین ارز ورادات واکسن وجود ندارد و این امر از اولویت‌های اصلی دولت خواهد بود و تاکید داشتند سفرا، وزارت امور خارجه و هرکس که می‌تواند برای واردات بیشتر واکسن و تسریع روند آن تلاش کند.

وی افزود: دکتر رئیسی همچنین تاکید داشتند عزیزان کمیته اقتصادی طرحی بیاورند برای حمایت و جبران خسارت اصناف و کسانی از وضعیت کرونا متضرر شده‌اند. جبران همه خسارات‌ها برای دولت امکان پذیر نیست اما تاکید کردند تا آنجا که امکان دارد بتوانیم بخشی از خسارت را پرداخت کنیم‌. از طرفی بر دردسترس بودن داروها بویژه داروی کرونا تاکید شد. بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو ما اکنون کمبودی در ارتباط با دارو و سِرُم نداریم. دلیل کمبود در برخی داروخانه‌ها هم این بود که میزان مراجعه به بیمارستان‌ها در یک بازه زمانی خیلی افزایش یافت و این در حالی بود که شرکت سرم سازی که قسمت زیادی از نیاز ما را تامین می‌کرد به خاطر ترمیم سیستم تعطیل کرده بود که خوشبختانه به چرخه تولید بازگشت. تاکید امروز رئیس جمهور برای توزیع بیشتر دارو در داروخانه‌ها بود که ابتدا در ۱۰۰ داروخانه و سپس در ۳۰۰ داروخانه اتفاق خواهد افتاد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ارتباط با مصوبات امروز جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، بیان کرد: همیشه منع تردد را با تعطیلی اصناف درنظر می‌گرفتیم. اگر قبول کنیم پیامد ترددها باعث تجمعات است، می‌توانیم برای ترددها مستقل تصمیم گیری کرده و مدت زمان محدودیت تردد در شهرهای قرمز و نارنجی می‌تواند بیشتر از مدت زمان تعطیلی اصناف باشد به همین دلیل از دوشنبه ۲۵ مرداد ساعت ۱۲ ظهر تا پایان ۵ شهریور ماه متع تردد برقرار است. مقرر شد حتی راه‌های فرعی با همکاری ناجا و وزارت راه تحت کنترل درآید و دیگر فقط با دوربین جریمه اتفاق نمی‌افتد بلکه پلیس باید مسافران بازگرداند. از طرفی مقرر شد کسانی که جریمه می‌شوند یک ماه برای پرداخت جریمه فرصت داشته باشند و در صورت عدم پرداخت، جرایم دوبرابر شود. آقای رییس جمهور تاکید کردند برای جدیت محدودسازی در صورت نیاز از بسیج و نیروهای مسلح در صورت نیاز کمک گرفته شود.

رییسی ادامه داد: تعطیلات از دوشنبه صبح آغاز می‌شود و تا پایان وقت اداری روز شنبه برقرار است. فرض بر این است که همه ادرات، بانک‌ها و... تعطیل هستند به جز اداراتی که خدمات رفاهی و حیاتی ارائه می‌دهند مانند اداره برق، آب، گاز، بیمارستان‌ها، کلانتری‌ها و... البته به این ادارات هم اجازه داده شده است اگر مشکلی پیش نمی‌آید با یک سوم نیرو فعال باشند. آموزش‌ها به صورت حضوری تعطیل است. همچنین سینما و تئاتر نیز تعطیل است. در ارتباط با مراسمات عزاداری ماه محرم نیز مقرر شد مراسم در فضای بسته و دسته‌روی ممنوع باشد و اگر تخلفی صورت گرفت برخورد شود و خوشبختانه خیلی از مداحان بزرگ در این مدت همکاری خوبی داشتند.

وی افزود: درمورد اصناف نیز به جز گروه شغلی یک مابقی تعطیل هستند. فروشگاه‌های ضروری فروش مایحتاج مردم، نانوایی‌ها، تولید فراورده نانوایی، مراکز بهداشتی و درمانی، داروخانه‌ها، سوپرمارکت، میادین تره بار،دامپزشکی، مراکز فروش مواد پروتئینی، جایگاه سوخت، لبنیاتی‌ها، مراکز تامین آمبولانس، غذاهای بیرون بر، پخش دترو و غذا، ترمینال، فرودگاه، مراکز نگه  داری معلولین ‌و سالمندان، تمامی صنایع تولیدی، تامین آب، برق و گاز، مراکز امنیتی و انتظامی، فروشکاه قطعات یدکی، جوشکاری، کابینت سازی و... می‌توانند فعال باشند و مابقی مراکز باید تعطیل باشند.

رئیسی اظهار کرد: درمورد حمل و نقل عمومی قطار و هواپیما و... نیز مقرر شد حداکثر با یک سوم ظرفیت قبل فعال باشند. مترو و اتوبوس شهری هم فعال هستند.

وی درباره مبنای علمی تعطیلی ۶ روزه، اظهار کرد: آیا راه مقابله با اپیدمی فقط لاک داون کردن است؟ ما تاکنون در کشور هیچ وقت لاک داون نداشتیم و الان هم داریم محدودیت ایجاد می‌کنیم. لاک داون یعنی افراد حتی از درب منزل خارج نشوند و هیچ مغازه‌ای باز نشود و اگر افراد قرار است خدمت گیرند درب منزل این خدمت را دریافت کنند.ما هیچگاه نمی‌توانیم چنین کاری کنیم و چنین امکانی در کشور ما وجود ندارد. پاندمی هنوز تمام نشده و هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند بهترین مدیریت کرونا را داشته است، آیا تضمینی وجود دارد که کشورهایی که تاکنون در مدیریت موفق بودند در جهش دلتا یا سایر جهش‌ها گرفتار نشوند؟ این در حالی است که کشورهای جنوب شرقی پیش تر تجربه sars  و mers را داشتند و از طرفی خیلی از خدمات را اینترنتی ارائه می‌دهند درحالی که ما در بانک‌ها کلی تلفات دادیم، نگر بانکداری الکترونیک نداریم؟

وی افزود: باید بر اساس واقعیت‌های کشور کار کنیم. ما از یک آذر ۹۹ به مدت ۱۰ روز محدودیت بسیار قوی اعمال کردیم و ترددها را کاملا کنترل کردیم و در آن زمان از حدود ۷۵۰۰ مرگ جلوگیری کردیم. راه
مقابله با کرونا ساده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره حواشی ایجاد شده پس از درخواست وزیر بهداشت از مقام معظم رهبری برای تعطیلی دو هفته‌ای و اخباری که پیرامون رای نیاوردن این طرح حتی توسط وزیر بهداشت مطرح شد، اظهار کرد: این صحبت کاملا صحبت درستی نیست. من در جلسه حضور داشتم و هیچ رای گیری انجام نشد تنها هر فرد نطر خود را ارائه کرد و سپس به جمع‌بندی رسیدیم و در انتقال صحبت‌ها باید دقت شود. اینکه اعلام می‌شود جمع بندی بر عدم تعطیلی در آن زمان بود به معنای آن نیست که ۱۰۰ درصد اعضا مخالف اجرای طرح بودند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، بیان کرد: ۱۴ روز لاک داون موقتا اثر دارد اما مانند یک فنر فشرده خواهد بود که تا آن را رها کنیم مجددا افزایش می‌یابد و بالا می‌رود. نظر ما هم اعمال تعطیلی ۱۴ روزه بود اما آیا این کار شدنی است؟ خیر امکان پذیر نیست. اما اگر همین ۶ روز محدودیت به درستی اجرا شود و پس از آن پلن b اجرایی شود قطعا تعطیلات این بار هم موثر خواهد بود. پلن b از این قرار است که برای بازگشت به کار و بازگشایی‌ها، تعطیلی ۶ شغلی را که عامل اصلی انتقال ویروس هستند را ادامه دهیم. رستوران‌ها، تالارها، مراکز ورزشی سرپوشیده و فاقد تهویه، نمایشگاه‌ها، استخرها و... شامل این پلن هستند. بعضی‌ها لفاظی می‌کنند و میگویند چرا مدام توپ را در زمین مردم می‌اندازید؟ آنها منظورشان این ست با اسلحه و جریمه و... مردم را محبور کنید. ما باید فرهنگسازی کنیم. پژوهشی صدا و سیما انجام داده است و ۷۰ درصد افراد اذعان کردند می‌دانند کرونا باعث مرگ می‌شود ولی همین ۷۰ درصد جامعه آماری تنها ۳۸ درصد ماسک استفاده می‌کردند.

وی افزود: قویا اعتقاد داریم اگر پروتکل‌هایی که می‌دهیم انجام شود اثرگذار خواهد بود. پیش از این هم پروتکل تعطیلات اعلام شد اما اجرا نشد و این مانند نسخه‌ای است که بیمار داروهای آن را مصرف نکند. حتی کشورهایی که واکسیناسیون بالا داشتند هم با ویروس دلتا گرفتار شدند. کشور چین بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلون دُز واکسن تزریق کرده است اما اخیرا دارد یک موج بسیار بزرگ را تجربه می‌کند. اینها نشان می‌دهد نباید تک بعدی فقط به واکسن فکر کرد بلکه باید تمام پروتکل‌ها را رعایت کرد. مبارزه با ویروس دلتا اصلا کار راحتی نیست. تجربه محدودیت‌های آذرماه ۹۹ بسیار خوب بود اما چه اتفاقی افتاده است که پس از آن یک محدودیت درست اجرا نشد؟

معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: ۸۴۰ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون و ۳۱ هزار تیم واکسینتور داریم. طرح شهبد سلیمانی هیچگاه تعطیل نشد ولی رویکرد در گام‌های مختلف تغییر کرد. درمورد واکسن خوشبختانه تا پایان مردادماه ۱۰ میلیون دُز واکسن وارداتی و تا پایان شهریور ۲۰ میلیون دُر دیگر به دستمان می‌رسد. برای مهر و آبان نیر دو تا محموله ۱۵ میلیونی قطعی است بنابراین این ۶۰ میلیون قطعی است و از بانک مرکزی و وزارت خارجه ممنون هستیم.

وی افزود: درمورد واکسن داخلی تاکنون قرار بود خط تولید صنعتی راه اندازی شود که هنوز نهایی نشده است و شاید ظرف دو هفته دیگر راه اندازی شود. تا پایان مرداماه حدود ۳ تا ۴ میلیون واکسن می‌توانند به ما بدهند و از شهریور و مهر به بعد بالای ۱۵ میلیون واکسن به ما می‌دهند. خط‌های تولیدی که در حال راه اندازی هستند بسیار عظیم هستند.

وی که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد، کمبود کیت تشخیصی کرونا را یک معضل اصلی خواند و اظهار کرد: مقرر شد مبلغ ۷۰۰ میلیادی برای تامین کیت درنظر گرفته شود چون یکی از مشکلات اصلی ما در این زمینه تامین اعتبارات بود. ما روزانه بالای ۱۰ میلیارد تومان هزینه کیت می‌دهیم و به همین دلیل کمبود اعتبار داریم. ما روزی ۱۲۰ هزارتست انجام می‌دادیم، اکنون به حدود ۷۰ هزار تست رسیدیم.