در زمان خرید کابین آسانسور علاوه بر جنبه های فنی و استاندارد، باید به مسائل زیبایی شناختی آسانسور، نما و فضای ساختمان نیز توجه نمود. در ادامه به بررسی فاکتورهایی که می بایست در زمان خرید کابین آسانسور به آنها توجه نمایید، خواهیم پرداخت. اگر به دنبال رسیدن به پاسخ این سوال هستید که بهترین کابین آسانسور مناسب برای ساختمان شما چیست، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

کابین آسانسور چیست

کابین آسانسور محفظه ای است که برای جابجایی افراد و بار از آن استفاده می شود. این قطعه، یکی از 5 قطعه ی اصلی آسانسور است که علاوه بر نقشی که در تامین امنیت مسافران دارد؛ همواره در معرض دید افراد قرار می گیرد. به همین دلیل است که علاوه بر مسئله ی کیفیت و استاندارد؛ مبحث طراحی و زیبایی آن همواره مورد توجه بوده است. کابین های آسانسور در ابعاد و اندازه های مختلفی طراحی و ساخته می شود. ارتفاع کابین ها غالبا 190 سانتی متر است و کابین های سقف بلند تا ارتفاع بیش از 200 سانتی متر نیز طراحی و تولید می شوند.

کابین های آسانسور مسافربر اغلب با ظرفیت 4 تا 8 نفره و کابین های باربری با ظرفیت 10 تا 12 نفره طراحی و ساخته می شود. اجزاء اصلی کابین آسانسور شامل یوک، کاراسلینگ، کف، دیواره، سقف، درب اضطراری، فتوسل و درب هستند. یوک چهار‌چوبی شامل یوک پایین و بالا است که کابین را در‌ بر‌ می‌گیرد و تمامی بار کابین از جمله وزن کابین و مسافرین را به سیم بکسل‌ها منتقل می کند. کف آسانسور برای ایستادن مسافران و قرار گرفتن بارها در نظر گرفته شده اند. اندازه‌ی کف به همان اندازه‌ی عرض و عمق کابین است و معمولا با روکشی از جنس PVC یا سنگ گرانیت پوشانده می‌شود. کف بایستی قادر به تحمل نیروهای وارده بر آن در حین عملکردهای معمول، عملکرد ترمز ایمنی و تاثیر کابین بر روی ضربه‌گیرها باشد. سقف کابین آسانسور علاوه بر محدودسازی فضا، مکان قرارگیری و تعبیه ی روشنایی، تهویه و درب خروج اضطراری است و باید تحمل وزن حداقل دو نفر را داشته باشد.

 شاسی آسانسور حاوی کنترل‌کننده‌های کابین مانند دکمه باز و بسته‌شدن درب، دکمه‌های طبقات و سایر دکمه های مورد نیاز است. فوتوسل نیز همان قطعه ای است که در دربهای اتوماتیک آسانسور تعبیه شده و مانع از بسته‌شدن درب در زمانهایی است که چیزی بین درب حائل شده است.

 

درب کابین آسانسور

درب کابین آسانسور در همان محلی که مسافرین به کابین وارد یا خارج می شوند نصب می شود. این درب بصورت نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک بصورت دولته و سه لته در مدل های سانترال، تلسکوپی و غیره در بازار موجود است. نصب درب کابین امنیت کامل آسانسور را به دنبال دارد. نصب این درب از سقوط افراد و بار به چاه آسانسور جلوگیری می کند. از نمونه برند های معتبر درب کابین آسانسور داخلی می توان به درب کابین آسانسور یاران، بهران، صدرا، حریری و پارسیان سیستم رو اشاره نمود که از این بین، درب آسانسور یاران شناخته شده تر است. این درب ها معمولا در عرض 60 تا 140 سانتیمتر و با ارتفاع 200 تا  252 سانتیمتر تولید می شوند. کابین آسانسور با عرض 70 سانتی متر، 80 سانتی متر و 90 سانتی متر از سایر مدلها بیشتر استفاده می شوند.

تعداد درب کابین ها به تعداد ورودی و خروجی کابین آسانسور وابسته است. در ساختمان‌های معمولی تعداد درب کابین یکی است. درب کابین همراه با کابین آسانسور جابه‌جا می‌شود و تنها در زمان ایست کامل در توقف‌گاه باز می‌شود. این درب به صورت خودکار در زمان حرکت بسته شده و با ایزوله کردن فضای کابین مسافران را از خطرات محیطِ متحرکِ پیرامون، محفوظ می‌دارد. برای درب کابین هیچگاه از درب لولایی استفاده نمی‌شود. از اجزای تشکیل‌دهنده‌ی درب کابین می توان به کفشک‌ها، کنتاکت، موتور سر درب، تسمه، قرقره‌ها، چهارچوب، لته‌ها و سیل درب اشاره نمود.

درب آسانسور

شستی آسانسور

یکی دیگر از قطعاتی که در کابین آسانسور وجود دارد، شستی آسانسور است که علاوه بر کارایی، از لحاظ ظاهری نیز باید با دیگر تجهیزات آسانسور هماهنگ باشد. مجموعه‌ای از کلیدها و نمایشگرها که در طبقات و همچنین در داخل کابین قرار می‌گیرند. این سیستم، فرمان‎های مسافرین را به تابلو کنترل منتقل می‌کنند (برای مثال طبقه مقصد مورد نظر) و وضعیت آسانسور مانند طبقه‌ی فعلی را به مسافر نشان می‌دهند. شستی‌های احضار طبقات کلید‌هایی برای احضار کابین است که در تمامی طبقات توقف آسانسور در کنار درب آسانسور تعبیه می‌گردد. این شستی همچنین شامل نمایشگر طبقات است که جهت حرکت و موقعیت کابین را نمایش می دهد. صفحه نمایشگر در انواع LCD تمام رنگی یا تک رنگ، سگمنتی و یا ریزشی تک رنگ یا دو رنگ وجود دارد.

شستی آسانسور

ابعاد استاندارد کابین آسانسور

ابعاد استاندارد کابین آسانسور باید متناسب با ظرفیت جابجایی مسافر انتخاب گردد و به میزان ترافیک محل نصب آسانسور وابسته است. در واقع برای جلوگیری از اضافه بار می بایست مساحت کابین محدود گردد و با توجه به ظرفیت آسانسور انتخاب گردد. برای این منظور ضمن توجه به ابعاد استاندارد برای چاه آسانسور رعایت حداقل و حداکثر مساحت مجاز داخل کابین الزامی می باشد.

انتخاب کابین بر اساس جنس

اغلب کابین های آسانسور جنسی از استیل ضد خش دارند و یا از ام دی اف هایی مانند فرمیکا و یا ترکیبی از استیل و ام دی اف ساخته می شوند. در زمان انتخاب باید به این مسئله دقت نمود که استیل کابین انتخابی حتماً ضد خش باشد. اگر مایلید درون کابین آسانسور از ترکیب ام دی اف و استیل استفاده شود باید حتما ام دی اف مورد استفاده ضد اشتعال باشد و و یا به عبارتی قابلیت نسوز بودن را داشته باشد. به طور کلی باید انتخاب کابین را بر اساس نوع ساختمان و محیط بیرونی در نظر بگیرید البته در این میان موادی که برای ساخت کابین استفاده شده اهمیت زیادی دارند.

فاکتورهای دیگری که بر جنس کابین تاثیرگذار هستند؛ ظرفیت و قدرت سیستم موتور یا مواردی مانند در معرض نور خورشید بودن بستگی دارد. آسانسورهای پانوراما نیز یکی از لوکس ترین و خاص ترین آسانسور هایی هستند که در ساختمان های مسکونی و مجتمع های تجاری مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی از آسانسور ها (مانند کابین های باربر یا ویلچربر) دارای ورودی و خروجی از دو ضلع کابین می باشند و معمولا از جنس ورقه های استیل ساخته میشوند زیرا لازم است تا از استحکام بالایی برخوردار باشند. جنس کف کابین های آسانسور معمولا از انواع سنگ‌های معرق و گرانیتی است. خصوصیات این سنگ‌ها این است که نسوز هستند و جنس سخت و با دوامی دارند.

طراحی و ظاهر کابین آسانسور

به‌طور کلی زیباسازی آسانسور مربوط به تجهیزات داخل کابین آسانسور یعنی نمای کف آسانسور، طرح و تزئین بدنه‌های کابین آسانسور، نورپردازی، دستگیره، پنل کلیدهای کابین، درب آسانسور و شستی های آسانسور است.  در سقف‌ کابین آسانسور می‌توان با استفاده از CNC و نورپردازی جلوه ی بی نظیری را ایجاد کرد. همچنین با استفاده از لیزر و نصب سقف کاذب می‌توان طرح های خاص تری را برای آسانسور ایجاد نمود. جهت نورپردازی کابین می‌توان از انواع لامپ فلورانس و آینه استفاده نمود تا بتوان متناسب با دکوراسیون و فضای داخلی، کابین آسانسور را طراحی نمود.

در زمان انتخاب و خرید کابین آسانسور می بایست هم به جنبه های فنی و استانداردسازی و هم به طراحی و زیبایی درون و بیرون کابین توجه نمود. با این کار ضمن تامین ایمنی جان مسافران و خلق یک تجربه ی مثبت از استفاده از آسانسور، فضایی شیک و متناسب با نمای ساختمان ایجاد خواهد شد.