به گزارش اکونا پرس،

به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین‎الملل شورای اسلامی شهر تهران، در بیست و دومین جلسه شورا، تعدادی از پرونده‎های پلاک ثبتی باغات مورد بررسی قرار گرفت.

 در جریان بررسی این پرونده ها مهدی بابایی عضو شورای شهر تهران، متذکر شد: در برخی موارد با پرونده‎هایی مواجه می‎شویم که کمیسیون ماده 7 آن را غیر باغ معرفی می‌کند و ملک پیرو همین رای کمیسیون ماده 7 فروخته شده و مالک جدید قصد ساخت و ساز دارد، اما درهنگام درخواست جواز تخریب و نوسازی، کمیسیون ماده 7 جدید آن را باغ اعلام می‌کند و در این میان مردم ضرر می‎کنند. لذا درخواست دارم مواردی که قبلا غیر باغ اعلام شده را وارد دستور کار نکنیم.

در ادامه مهدی عباسی هم در پاسخ گفت: در قانون تبصره‎ای داریم که می‎گوید: تصمیمات صادره از مراجع ذی‌صلاح قضایی و کمیسیون ماده 12 قانون زمین-شهری قبل از اعطای صلاحیت تشخیص باغ به شورای اسلامی شهر تهران، لازم الاجراست و نیاز به بررسی دوباره در شورا نیست. و این درحالیست که ماده 7 ملاک نیست.

وی افزود: اصل ماجرا اینچنین حل خواهد شد که کسی که زمینش باغ شناخته شد یا باغ ایجاد کرد، باغ برای او امتیاز شمرده شود. اگر طرحی بیاوریم که باغ داشتن تبدیل به ارزش شود، آنگاه باغات در تهران توسعه پیدا می‎کند. 

او در پایان گفت: باید توجه داشته باشیم که در کنار عدم تضییع حقوق خصوصی، بدانیم که حقوق عمومی مقدم بر حقوق خصوصی است.

مهدی اقراریان عضو شورای شهر تهران با اشاره به ناکارآمدی و نیاز به اصلاح قانون باغات، متذکر شد: متاسفانه سیاست‎گذاری‎های ما بیش از آنکه ایجابی باشد، سلبی است. 

وی افزود: درخواست دارم که با مشارکت نهاد‌های دانشگاهی از حالت سلبی به سمت سیاست‎های ایجابی و تشویقی حرکت کنیم.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران، گفت: متاسفانه در تهران دچار یک حکمرانی متداخل هستیم و نهادها با هم تخلخل دارند. کمااینکه همین مشکل را در ارتباط با حریم تهران هم داریم لذا نگرانیم که مبادا با این وضع حتی در حریم تهران هم باغی نداشته باشیم. 

اقراریان یادآور شد: اینکه رهبر معظم انقلاب همه‌ساله در روز درختکاری در تهران، درخت می‌کارند، یعنی در عالی‌ترین سطوح کشوری، مسئله درخت و درخت‌کاری اهمیتی ویژه دارد. لذا خواهشم این است که این مسئله در اولویت موضوعات شورا قرار بگیرد و به صورت عاجل برای آن تدبیری اندیشیده شود.