به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی ، فروزان در این نشست با اشاره به ظرفیت های اقتصادی موجود در کشور گفت: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مجموعه های اقتصادی بزرگی داریم که بخش های مهم اقتصادی کشور را مدیریت می کنند . موضوعاتی که دراین وزارتخانه پیگیری می کنیم علاوه بر موضوعات اقتصادی، در حوزه های تامین اجتماعی، تعاون، اشتغال ، کارآفرینی و مهارت آموزی و .... است اما امروز مشخصا به موضوعات اقتصادی می پردازیم و مایل به رشد و ارتقای روابط در زمینه های اقتصادی هستیم.
وی با اشاره به ظرفیت های شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی تشریح کرد: شستا بزرگترین مجموعه اقتصادی کشور است . ما می خواهیم همکاری و سرمایه گذاری های مشترک میان شستا و هلدینگ های تابعه در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی ، گروه های ساخت و زیرساخت ، بخش دار، بخش سیمان ، بخش معدنی، حوزه گردشگری، حمل و نقل های ریلی، دریای و هوایی و موضوعات مالی و سرمایه گذاری محقق شود .
مدیرکل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به عزم شستا در افزایش همکاری با هلدینگ های اقتصادی کشور چین افزود: این که از مدیران هلدینگ های اقتصادی مجموعه شستا خواستیم در این جلسه حاضر شوند نشان دهنده تمایل و علاقه ما برای بالا بردن سرعت گسترش روابط است . امیدواریم از توانمندی و ظرفیتی که سفارت جمهوری خلق چین در ایران دارد استفاده کنیم تا این روابط و مناسبات تجاری گسترش پیدا کند و برخی مسائلی که فی ما بین وجود دارد حل شود .
وی افزود: باید این جلسه یک جلسه عملیاتی باشد و نتایج خوبی از آن حاصل شود . بدیهی است روابط تنگاتنگی بین چین و ایران و جود دارد و باید مباحث ما فنی، عملیاتی ، اقتصادی و نتیجه بخش باشد . از سفیر محترم جمهوری خلق چین در ایران دعوت می کنیم از ظرفیت های اقتصادی موجود در کشور و مشخصا شستا بازدید داشته باشند . یک نشست نیز با موضوعات بانکی و حضور مدیران بانکی وزارتخانه با سفارت خواهیم داشت که بتوانیم خط تبادل مالی فی مابین ایران و چین را پیگیری و حل کنیم .
فروزان با اشاره به موضوعات مطرح شده ازجانب رئیس دفتر بازرگانی چین اظهار داشت: در این جلسه مشخص شد که مدیران ما در طرح و پیگیری مسائل بسیار جدی هستند . پیشنهاداتی هم که ارائه شد پیشنهادات عملی وا جرایی است و مسائلی هم که مطرح شد مسائل واقعی هست . انتظار داریم در مدت کوتاهی دوستان ما درسفارت چین برای حل این مسائل تلاش کنند و پاسخ این مسائل را ارائه دهند . زمان برای ما خیلی مهم است و از طولانی بودن مذاکرات و گفت و گو ها استقبال نمی کنیم . جلسات بعدی هم با موضوعات عملیاتی و با حضور افرادی که می توانند مسائل را حل کنند برگزار شود . امیدواریم حضور فعالان اقتصادی دو کشور در اسرع وقت گسترش یابد .
علی رستمی مدیرعامل شستا نیز در این نشست با اشاره به توان بالقوه شستا در سرمایه گذاری و ایجاد پروژه های عظیم اقتصادی گفت: شستا یکی از بزرگ ترین هلدینگ های اقتصادی و سرمایه گذاری ایران محسوب می شود . این هلدینگ متعلق به سازمان تامین اجتماعی است که 50 درصد از جمعیت مردم ایران عضو این صندوق هستند . در واقع بزرگ ترین صندوق تامین اجتماعی در ایران محسوب می شود که دارای 8 هلدینگ سرمایه گذاری صنعتی و اقتصادی است .
وی با اشاره به برنامه ریزی های شستا در ایجاد پروژه های کلان اقتصادی افزود : در شستا عددی بالغ بر 400 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری، برنامه ریزی شده است که هم اکنون بیش از 40 هزار میلیارد تومان پروژه در دست احداث داریم . مهم ترین موضوع پروژه های شستا که در جلسه امروز مطرح می شود بحث پروژه های توسعه ای شستا است .
وی افزود: نزدیک به 10 میلیارد یورو پروژه در شستا برنامه ریزی شده است که می خواهیم در اجرای آن از ظرفیت و توان شرکت های فعال اقتصادی جمهوری خلق چین استفاده کنیم . این 10 میلیارد یورو بیشتر در حوزه پتروشیمی است و علاقه مندیم که از ظرفیت ایجاد شده و ابتکار عملی که دولت جمهوری خلق چین در توافقنامه 25 ساله بین ایران و چین به خرج داده است، بهره مند شویم . مشخصا در خواست داریم برای بهره برداری از توان فنی، مالی و اجرایی شرکت های چینی وارد مذاکره شده و موضوعات همکاری را پیش ببریم . موضوعات سرمایه گذاری شده در پتروشیمی موضوعاتی است که تماما مورد نیاز کشور چین است و جزو واردات این کشور است.
رئیس دفتر بازرگانی چین در این جلسه با اشاره به اراده جدی موجود بین شرکت‌های چینی و شرکت‌های ایرانی در افزایش مناسبات و همکاری‌ها گفت: دیدار مدیران هلدینگ‌های اقتصادی شستا و گفت‌وگو با آن‌ها برای من مشخص کرد که طرف ایرانی برای همکاری با جمهوری خلق چین اهمیت قائل است . ما نیز تمایل داریم همکاری چین و ایران را توسعه دهیم . این امر را وظیفه خود می دانم و امیدوار هستیم در آینده بتوانیم مناسبات خود را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و مجموعه شستا گسترش دهیم .
وی با اشاره به طرح موضوعات و مسائل همکاری و پیشنهادات سرمایه گذاری در این جلسه افزود : من تمام نظرات و پیشنهادات را مکتوب و نکته‌ها را ثبت کردم . امروز بعد از شنیدن این پیشنهادات اعتقاد دارم می توانیم همکاری فی مابین را توسعه دهیم . مجموعه شستا با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم ترین و بزرگ ترین مجموعه‌های اقتصادی در ایران است . تمایل شستا در همکاری با شرکت های چینی را کاملا درک می کنم .
وی با اشاره به پرتفوی متنوع شستا گفت: دوستان ایرانی برای همکاری چین و ایران هم درسطح دولتی و هم شرکتی پیشنهادهای مشخصی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به صنایع مشترک و همچنین سایر صنایع اشاره کرد . این همکاری می تواند در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه گذاری مشترک‌، تامین مالی و غیره باشد . این همکاری هم اکنون نیز وجود دارد و شرکت‌های شستا در ارتباط کاری با شرکت‌های چینی نیز فعالیت هایی دارند .
رئیس دفتر بازرگانی چین تصریح کرد: من از پیشنهادات مطرح شده در این جلسه استقبال می کنم و اعتقاد دارم با همکاری دولت ایران این پیشنهادات را می توان به طور جدی پیگیری و اجرایی کرد . اگرچه در حال حاضر برخی مشکلات برای همکاری فی مابین وجود دارد اما تمایل دولت‌ها و مردم جمهوری اسلامی ایران و کشور چین بر استحکام روابط است.
وی افزود: پس از این جلسه محتوای جلسه را مجددا به دقت بررسی می کنم و پیشنهادات و نظرات ارائه شده را به شرکت ها و مجموعه های اقتصادی در چین انتقال می دهم تا زمینه همکاری بیشتری فراهم شود .