به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه؛ مهدی شایسته اصل با بیان اینکه برای تعمیرات و نگهداری خطوط مترو، شرکت بهره برداری مترو سالانه به ۵۰۰ شاخه ریل UIC54 نیاز دارد گفت: تولید این ریل در شرکت ذوب‌آهن اصفهان در شرایط تحریم، یک اقدام بسیار ضروری و استراتژیک برای توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری است.
وی تصریح کرد: کمبود نقدینگی و تحریم‌ها مانع ورود ریل با کیفیت مطلوب شد اما خوشبختانه در حال حاضربا تولید ریل UIC54 که بر اساس استانداردهای بین‌المللی، کیفیت مطلوبی دارد شاهد خودکفایی در این بخش هستیم.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه، با اشاره به اینکه قبلا ریل مترو از اتریش وارد می‌شد که با شدت گرفتن تحریم‌ها، به ناچار واردات ریل از کشورهای روسیه و ترکیه انجام شدکه از کیفیت مطلوب برخوردار نبود و هزینه تعمیر و نگهداری را نیز افزایش داد. خاطرنشان کرد: تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان نه‌تنها صرفه‌جویی اقتصادی دارد و مانع خروج ارز از کشور می‌شود، بلکه دغدغه ما را برای تامین ریل از بین برد و مهم‌تر از همه اینکه، وابستگی حمل و نقل ریلی را به سایر کشورها کاهش می دهد.
شایسته گفت: اولویت خود را برای تامین قطعات از تولیدکنندگان داخلی قرار داه ایم تا گامی در جهت تحقق شعارسال که توسط مقام معظم رهبری(مدظله العالی) سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها نامگذاری شده است برداشته تا از وابستگی به دیگر کشورها برای تأمین قطعات کاسته شود.
وی افزود: ریلی که امروز تولید شده است، پس از کنترل و بازرسی ،برای متروی تهران که حجم بالایی از مسافر را دارد و از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، ارسال شده است. و مطمئنا استفاده متروی تهران از تولیدات داخلی، سایر کلانشهرها را که دارای مترو هستند را هم برای استفاده از این نوع ریل ترغیب می کند.
گفتنی است برای اولین بار از ریل ملی  ۶۰E۱ ذوب‌آهن اصفهان برای تعمیر نگهداری خط ۵ متروی تهران و حومه استفاده شد و از کیفیت مطلوبی برخوردار است.