به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد، محمود کریمی بیرانوند در نشستی با روسا و کارشناسان حوزه اشتغال استان یزد طرح زیست بوم ملی اشتغال را تشریح کرد.
کریمی بیرانوند زیست بوم ملی اشتغال را برگرفته از فرمان مقام معظم رهبری دانست و گفت: بند یک ابلاغیه اقتصاد مقاومتی به بسیج تمامی امکانات برای حل مساله بیکاری پرداخته است و این طرح می خواهد همه چیز را به هم نزدیک کند تا این جمع برای مبارزه با معضل بیکاری شکل بگیرد.
سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشتغال را یک مسئله اجتماعی عنوان کرد و افزود: همه افراد در هر پست، شغل و... که هستند در زیست بوم اشتغال نقش دارند و برای توسعه اشتغال باید این احساس در همه افراد جامعه شکل بگیرد.
کریمی بیرانوند با بیان این که اشتغال بعد دوم تولید هست، خاطرنشان کرد: اگر تولید تقویت نشود؛ اشتغال رخ نمی دهد. بدین مفهوم که اگر اشتغال بدون توجه به اصل تولید روی دهد  اشتغالهای حاصله ناپایدار و مقطعی خواهد شد؛ صرف پرداخت تسهیلات ایجاد اشتغال‌های پایدار نمی کند و آسیب پذیری این قبیل اشتغال‌های بالاست.
سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابعاد تامین مالی، حقوقی، زیرساخت، فناوری و بازاریابی را پنج متغییر اساسی تولید عنوان کرد و افزود: همزمان که درباره اشتغال صحبت می‌کنیم باید به جغرافیا، جنسیت، خانواده، تحصیلات و مهارت نیز فکر کنیم.
وی با بیان این که در زیست بوم اشتغال به پنج عامل آموزش، ترویج، اطلاع رسانی، شناسایی و مشاوره که بر تولید و اشتغال تاثیرگذار هستند پرداخته شده است، گفت: در این طرح ملی به چهار برش محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی در حوزه اشتغال توجه ویژه ای شده است.
کریمی بیرانوند به مبحث ماتریس اشتغال که در حال تکمیل شدن است اشاره و گفت: داده ها و اطلاعات باید براساس ظرفیت ها، پتانسیل های هر منطقه ای جمع آوری شود و این که در هر ناحیه ای دستگاه های متولی حوزه اشتغال چه اقداماتی انجام می دهند که با بسیج کردن آنها بتوان طرح زیست بوم اشتغال را برنامه ریزی کرد و طبق داده ها برای از بین بردن بیکاری در هر منطقه ای تصمیم جداگانه ای گرفت.