آنچه که پیش از این آموخته‌اند و آنچه که پس از این و در سال‌های بعدی قرار است بیاموزند، در محتوای دروس تحصیلی هر سال تاثیر گذار است! این موضوع در ارتباط با محتوای دروس پیش دبستانی از اهمیت بیشتری برخوردار است. از آنجایی که اولین قدم برای آموزش و یادگیری پیش دبستانی بوده و اولین مقطع تحصیلی دانش آموزان محسوب می‌شود، محتوای دروس پیش دبستانی در واقع پایه و اساس تمام مقاطع بعدی تحصیلی خواهد بود. از همین رو دانستن درباره آن می‌تواند به شما کمک کند که درباره مقاطع دیگر و محتوای دروس آن‌ها نیز نتیجه مناسبی را کسب کنید. در ادامه این مقاله به سیزده زیر عنوان آموزشی در مقطع تحصیلی پیش دبستانی خواهیم پرداخت و در این باره نکات لازم را بیان خواهیم کرد.

  1. شناخت حواس پنج‌گانه و افزایش مهارت استفاده از آن‌ها

والین و ابتدایی‌ترین عنوانی که قرار است در محتوای دروس پیش دبستانی برای کودکان این مقطع تحصیلی آموزش داده شود، یادگیری و آشنایی با حواس پنج‌گانه خود است. آشنایی با بویایی، چشایی، بینایی، شنوایی و لامسه از مهم‌ترین مراحلی است که کودک لازم است طی کند تا در نهایت بتواند بهنتیجه خوبی دست پیدا کند.

  1. پرورش مهارت چهارگانه زبان

پس از پرورش حواس پنج‌گانه در کودک، نیاز کودک به آموزش مهارت‌های زبان دیده و حس می‌شود. کودکانی که توانایی بهره‌بری از مهارت‌های زبانی را دارند، در سنین بعدی بسیار بهتر می‌توانند درس آموخته و یادگیری بهتری را تجربه کنند. این موضوع به چهار بخش و مهارت نوشتن، خواندن، سخن گفتن و گوش دادن تقسیم بندی می‌شود. این چهار مهارت پیش زمینه هر اموزش و محتوایی برای تمامی سنین و دانش آموزان هر مقطع تحصیلی می‌باشد.

 

رشد زبان و مهارت‌های چهارگانه زبان در کودک

  1. توسعه توانایی‌های جسمی و حرکتی

در مرحله بعدی، لازم است تا توانایی‌های حرکتی و جسمی کودکان مورد ارزیابی قرار گرفته و عناوینی چون هماهنگی بین چشم و دست، نحوه صحیح به دست گرفتن مداد، ترسیم خطوط و نقاشی کردن، بالا و پایین رفتن پله‌ها، درآوردن و پوشیدن لباس و مواردی از این قبیل توسعه یابد.

  1. آموزش محافظت از بدن و رعایت بهداشت فردی

از دیگر محتوای دروس پیش دبستانی که لازم است تا به کودکان آموزش داده شود، محافظت از بدن و سلامتی جسمی فردی است. کودکان در این سن برای اولین‌بار در محیطی خارج از خانه قرار می‌گیرند و از همین رو نیاز دارند تا نسبتب به بدن و سلامت خود حساس‌تر باشند. این موضوع با آموزش به کودکان به نتیجه دلخواه خود می‌رسد.

  1. شناخت محیط زیست و اهمیت استفاده درست و حفظ آن

یکی از موضوعات مهم مطرح شده در محتوای دروس پیش دبستانی، شناخت محیط زیست به عنوان یک مادر است. زمین مادر تمامی ما است و حفظ و نگهداری از آن اهمیت بسیاری دارد. کودکان پیش از ورود به دبستان با این موضوع آشنا شده و آن را در سرفصل‌های مختلف کتاب پیش دبستانی مشاهده می‌کنند.

  1. توسعه توانایی‌های ذهنی

توسعه توانایی‌های ذهنی کودک، در واقع یک پایه و اساس برای آموزش‌های دیگر محتوای دروس پیش دبستانی است. با آموزش این موضوع، مهارت‌هایی چون مشاهده، تمرکز، استدلال، حل مسئله، اندازه‌گیری، خلاقیت و پرسش‌گیری به کودک آموزش داده می‌شود. نکاتی که سبب می‌شود تا کودک بتواند از دیگر علوم یاد گرفته استفاده کرده و به نتایج دلخواه خود برسد.

  1. پرورش ذوق هنری و درک زیبایی

از موضوعات دیگری که می‌توان به عنوان یک زیرمجموعه از محتوای دروس پیش دبستانی به آن اشاره کرد، پرورش ذوق هنری کودک در این سن است! با ساخت کاردستی و خمیربازی و رنگ کردن اشیا و نقاشی، ذوق هنری کودک را درگیر کرده و درک زیبایی را در کودک بالا خواهیم برد.

  1. آموزش مفاهیم اساسی در ریاضی

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، مفاهیم اساسی و پایه ریاضی مانند مفهوم بالا و پایین، زیر و رو، پشت و جلو، داخل و خارج، راست و چپ به کودک آموزش داده شده و کودک با دانستن این‌ها وارد مرحله بعدی آموزش می‌شود.

Untitled1

آموزش مفاهیم اساسی ریاضی در مقطع پیش دبستانی

  1. آموزش مفاهیم اساسی علوم

در مقطع پیش دبستانی، علاوه بر مفاهیم اصلی ریاضی، مفاهیم اصلی علوم نیز آموزش داده می‌شود. مفهوم گیاهان و جانوران، اعضای ظاهری بدن انسان و تفاوت انسان و دیگر جانوران بررسی شده و برای کودک ارزیابی می‌شود. البته این مفاهیم را با استفاده از کتاب کودک گاج مارکت نیز می‌توان به کودک آموزش داد.

  1. پرورش مهارت‌های زندگی در کودک

مهارت‌های زندگی ده‌گانه که توسط سازمان بهداشت جهانی تالیف و ارزیابی شده‌اند نیز از دیگر عناوینی درسی و محتوایی است که در مقطع تحصیلی پیش دبستانی و به عنوان محتوای دروس پیش دبستانی به کودکان آموزش داده می‌شود.

  1. شناخت قوانین اجتماعی و رعایت آن‌ها

کودک برای آن که بتواند در جامعه اجتماعی زندگی کند، نیاز به قانون پذیری دارد. این موضوع نیز از دیگر عناوین و سرفصل‌های مفاهیم اصلی آموزشی در مقطع پیش دبستانی برای کودکان است. این آموزش می‌تواند در اجتماعی شدن کودک تاثیرات بسیاری را داشته باشد.

  1. توسعه روایط بین فردی و اجتماعی

اولین جامعه خارج از خانواده برای کودکان، پیش دبستانی و دوستان و همراهان او در این مقطع است. از همین رو یادگیری روابط اجتماعی و توانایی برقرار کردن ارتباط برای کدوک از این مرحله آغاز می‌شود. داشتن دقت به این مرحله برای کودکان می‌تواند سبب داشتن روابط اجتماعی سالم در سنین بزرگسالی فرد شود.

  1. شناخت فرهنگ ملی و نشانه‌های دینی

آخرین محتوای دروس پیش دبستانی که در این بخش به بررسی آن می‌پردازیم، شناخت فرهنگ ملی و نشانه‌های دینی در بین دروس آموزشی برای کودکان است. در مفاهیم مختلف آموزشی، جای دادن دین و فرهنگ یک ملت از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند سبب برقراری پیوندی عمیق بین کودک و ملیت و مذهب خود بشود.

Untitled2

پرورش هویت ملی کودکان در سنین پیش دبستانی

جمع بندی پایانی مقاله

محتوای دروس پیش دبستانی از مهم‌ترین و پایه‌ای ترین محتواهایی است که برای کودکان آموزش داده می‌شود. برای برنامه ریزی جامع و دقیق این محتوا، نیاز به ارزیابی‌های بسیاری بوده تا ارزش آن بتواند چندین برابر شود. این محتوا پایه و اساس تمام محتواهای آموزشی در مقاطع تحصیلی بعدی است و می‌تواند موجبات آموزش بهتر را در سال‌های بعدی تحصیلی کودک ایجاد کند. از همین رو دانستن این زیرعنوان‌ها می‌تواند کمک شایانی برای آموزش کودکان داشته باشد. امید است با خواندن این زیرعنوان‌ها توانسته باشید اطلاعات کافی را در این زمینه کسب کنید و نیاز خود را از این بابت برطرف نمایید.