هر کدام از کفپوش های تولید شده با توجه به متریالی که در ساخت آنها بکار رفته‌ است، برای فضای خاصی مناسب‌ می باشند. برای فضاها و سالن های ورزشی، کفپوش ورزشی پلی یورتان بهترین انتخاب خواهد بود. با توجه به مزایای بسیاری که این کفپوش دارد، می توانید با خیال آسوده اقدام به  اجرای این کفپوش در کف سالن های ورزشی و خصوصا فضاهای روباز نمایید.

از ترکیب نمودن محصولات شیمیایی و مواد پلیمری، پلی یورتان تولید می شود. به منظور اینکه شاهد پلی یورتان های مختلف و متنوع باشیم، همچنین برای ایجاد تغییرات در سطح پلی یورتان، می توان  افزودنی هایی مانند فیلر و مواد پلاستیکی به آن افزود و در نتیجه تغییراتی در خواص این کفپوش به وجود آورد.

ویژگی های مختلف کفپوش ورزشی پلی یورتان

کف باشگاه ها و ورزشگاه ها و بطور کلی سالن های مختلف ورزشی، باید دارای ویژگی هایی باشد که در درجه اول از ورزشکاران محافظت نماید و آسیب های احتمالی که ممکن است به آن ها وارد شود را به حداقل برساند. از طرفی نیز باید جنس کفپوشی که برای سالن های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد، دارای دوام و مقاومت بالایی باشد.

استفاده از کفپوش ورزشی پلی یورتان برای سالن های ورزشی با توجه به ویژگی های منحصر به‌ فردی که دارد، نیاز شما را برطرف خواهد نمود. از جمله ویژگی های این کفپوش می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • منعطف بودن: کفپوش ورزشی پلی یورتان دارای انعطاف‌پذیری بالایی است. همین ویژگی باعث عدم ترک خوردن کفپوش پلی یورتان در شرایط مختلف می گردد. کفپوش هایی که انعطاف‌پذیری چندانی ندارند، معمولا تغییرات مختلف آب و هوایی باعث ایجاد ترک در آنها می شود. اما این تغییرات، آسیبی به کفپوش پلی یورتان نمی رسانند.
  • اجرای آسان: اجرای کفپوش ورزشی پلی یورتان تقریبا در هر محیطی امکان پذیر است و بهتر است بگوییم که اجرای آن بدون دردسر می باشد.
  • مقاوم در برابر ضربه: کفپوش ورزشی پلی یورتان به دلیل خاصیت انعطاف‌پذیری که دارد، در مقابل انواع ضربه نیز دارای مقاومت بالایی می باشد. در واقع دارای خاصیت ضربه‌گیری است. داشتن این ویژگی در کفپوش های ورزشی، حائز اهمیت است.
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی مختلف: از دیگر ویژگی های کفپوش پلی یورتان، می توان به مقاومت بالای آن در برابر مواد شیمیایی گوناگون اشاره کرد.
  • ضد آب بودن: کفپوش ورزشی پلی یورتان را به دلیل اینکه در مقابل شوینده های قوی دارای مقاومت می باشد و همچنین دارای خاصیت ضد آب است، می توان بدون نگرانی شستشو داد. این کفپوش دارای درز نیست. لذا شوینده ها و آب، باعث فرسودگی و تغییر رنگ این کفپوش نمی شوند.
  • قابل اجرا بر روی سطوح مختلف: کفپوش پلی یورتان بسیار مستحکم بوده و بر روی انواع مختلف سطوح مانند موزاییک، سیمان، سرامیک و... قابل اجرا می باشد.

مقاومت بالای کفپوش ورزشی پلی یورتان در برابر اشعه UV

از ویژگی های بی‌نظیر کفپوش ورزشی پلی یورتان، می توان از ثبات رنگی آن نام برد. به دلیل اینکه این کفپوش در برابر اشعه های خورشید دارای مقاومت خوبی می باشد، استفاده از آن در فضاهای ورزشی باز، انتخاب سنجیده ای است. بنابراین در ورزشگاه هایی که سرپوشیده نیستند می توان با خیال آسوده، بدون اینکه نگران تغییر رنگ کفپوش بود، اقدام به اجرای کفپوش پلی یورتان نمود.

کف پلی یورتان تنیس

دیگر ویژگی ها و مزایای کفپوش های پلی یورتان

ویژگی های کفپوش ورزشی پلی یورتان صرفا محدود به موارد ذکر شده نیست. از دیگر ویژگی های خوب این کفپوش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کفپوش پلی یورتان دارای طرح های مختلفی است. همچنین از نظر رنگ نیز بسیار متنوع می باشد.
  • این کفپوش دارای ویژگی آنتی باکتریال است و آلودگی ها را به خود جذب نمی کند.
  • در برابر نیروهای استاتیکی و مکانیکی، مقاوم می باشد.
  • ضد لغزش است.
  • بر روی کفپوش پلی یورتان امکان ایجاد خط‌کشی وجود دارد.
  • یکپارچه و بدون درز می باشد.

تولید کننده این محصول را از کجا پیدا کنم؟

این محصول در ابتدا از محصولات وارداتی بود که به مرور شرکت هایی دست به تولید آن زدند. شرکت بهبد صنعت پارسا هم به عنوان تولید کننده و هم مجری کفپوش های پلی یورتان شناخته می شود که با تکیه بر علم و مواد اولیه درجه یک در سطح بین المللی در حال فعالیت است و پروژه های زیادی را در سراسر ایران به سرانجام رسانده است.

از جلمه پروژه‌هایی که بهبد صنعت پارسا به سرانجام رسانده است می توان به پروژه کفپوش ورزشی پلی یورتان اداره کل ورزش و جوانان، دانشگاه آزاد، شرکت سازگار مبتکران، مدرسه حافظ و... اشاره کرد.

آیا می توان به جای پلی یورتان از اپوکسی استفاده کرد؟

خوب است بدانیم که کفپوش اپوکسی مانند پلی یورتان از خانواده کفپوش های پلیمری هستند. جواب سوال مطرح شده به صورت کلی بله است ولیکن باید در نظر داشت که با توجه به ویژگی های خاص پلی یورتان مانند انعطاف پذیری بالاتر و مقاومت در برابر نور خورشید، اغلب استفاده از اپوکسی در میحط ورزشی منتفی است و مهندسان از پلی یورتان استفاده می‌کنند. کفپوش پلی یورتان در طرح ها و رنگ های بسیار متنوعی قابل اجرا و پیاده سازی است.

اجرای کفپوش پلی یورتان

طریقه اجرای کفپوش پلی یورتان نیز مانند کفپوش های اپوکسی است.

  • برای اجرای کفپوش ورزشی پلی یورتان در آغاز کار باید سطح مورد نظر را آماده نمود. در واقع باید سطح را صاف و یکدست کرد.
  • در ادامه باید نسبت به اجرای پرایمر اقدام نمود.
  • سپس نوبت به اجرای لایه میانی به منظور ایجاد شرایط چسبندگی برای لایه های بعدی و همچنین ایجاد مقاومت مکانیکی می رسد.
  • در ادامه به جهت رفع ایرادات ظاهری، فرآیند بتونه کاری صورت می گیرد.
  • در نهایت لایه نهایی پلی یورتان، به منظور ایجاد انعظاف‌پذیری و مقاومت نهایی اعمال می گردد.

جمع بندی

در این صفحه راجع به پلی یورتان و ویژگی های آن صحبت کردیم و دانستیم که چرا باید از آن در محیط های ورزشی استفاده کرد. در ادامه تولید کننده و مجری این محصول در ایران را به شما معرفی کردیم و مراحل اجرای پروژه مشخص شده است. پیشنهاد می کنیم برای دریافت اطلاعات تخصصی حتما با شرکت معرفی شده تماس بگیرید.