به گزارش اکونا پرس،

دکتر میرهاشم موسوی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران همزمان با پنجمین روز هفته تأمین اجتماعی، اظهار داشت: پایدارسازی و توسعه طرح نسخه الکترونیک، افزایش تعداد و کیفیت خدمات غیرحضوری، توسعه و افتتاح بیش از 40 پروژه درمانی عمدتاً در مناطق محروم، پوشش هزینه بیماری‌های خاص و اقلام دارویی بیماری‌های خاص، توسعه خدمات به بیماران اوتیسم، تحت پوشش قرار دادن خدمات درمانی تخصصی ناباروری زوجین نابارور، افزایش ایام غرامت بارداری از 6 ماه به 9 ماه و پرداخت غیرحضوری آن، رایگان شدن فرانشیز سالمندان بالای 65 سال در شهرهای فاقد مراکز ملکی درمانی، افزایش رقم و تعداد تسهیلات قرض الحسنه بازنشستگان، افزایش سهم بیمه تکمیلی بازنشستگان از 30 درصد به 50 درصد و رشد مبلغ 120 درصدی، آغاز سفرهای زیارتی بازنشستگان از اقداماتی است که برای افزایش کیفیت خدمات سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است.

 

متن سخنان دکتر میرهاشم موسوی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و درود به محضر بقیه‌الله العظم حضرت ولی‌عصر(عج) و سلام و درود به ارواح طیبه شهدا و امام شهدا و آرزوی سلامتی و طول عمر با برکت و با عظمت برای مقام عظمای ولایت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)؛ خداوند را شاکرم که به مناسبت هفته تأمین اجتماعی و در تقارن با ایام با برکت ماه ذی‌حجه و همزمان با روز ولادت امام هادی(ع) و در آستانه عید بزرگ امامت و ولایت پرچمدار قله عدالت، امیرالمومنین حضرت علی علیه‌السلام در جمع برادران و خواهران دینی و مومنین نمازگزار در این مراسم عبادی و سیاسی حضور دارم. به عنوان خادم ملت در سازمان تأمین اجتماعی؛ نهادی اقتصادی، اجتماعی و خدمت محور و به نمایندگی از 140 خدمت‌گذار در بخش‌های بیمه‌ای، خدمات درمانی و فعالین حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری گزارشی از اهداف و برنامه‌های این سازمان ارائه می‌دهم.

برادران و خواهران نمازگزار، براساس اندیشه دینی و الگوی عملی امامت و ولایت، تضمین عدالت در شقوق مختلف زندگی برای آحاد جامعه به عنوان هدف و پایه اصلی در حاکمیت دینی شمرده شده است. در جمهوری اسلامی نیز در راستای تحقق حکمرانی تامین اجتماعی عدالت محور؛ تأمین معاش و حمایت از افراد  و خانواده‌های آنان در دوران ناتوانی، بیماری، بازنشستگی و از کار افتادگی با مشارکت دولت و مردم در اصول مختلف قانون اساسی و بویژه اصل 29 قانون اساسی حقی همگانی قلمداد شده که ما کارگزاران به نمایندگی از حاکمیت و مردم بایستی تضمین‌گر این مهم باشیم. نمازگزاران محترم، خانواده‌های محترم شهدا، به رغم وجود برخی مشکلات امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تللاش خادمان شما حدود 70 درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی و همه آحاد جامعه تحت پوشش بیمه‌های درمانی هستند و این در حالی است که در قبل از انقلاب فقط 20 درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار داشتند. ارتقاء خدمات بهداشتی سلامتی و کیفیت زندگی منجر به افزایش امید به زندگی از حدود 55 سال قبل از انقلاب به بالای 75 سال در حال حاضر رسیده است. سازمان تأمین اجتماعی در قبل از انقلاب با حدود 20 مرکز درمانی ارائه خدمت می‌داده و امروز به برکت خون شهیدان و تلاش همکاران با بیش از 388 مرکز درمانی فوق تخصصی و تخصصی در درمان مستقیم به صورت رایگان و حدود 50 هزار طرف قرارداد غیرمستقیم ارائه خدمت می‌کند. همکاران ما در همین ایام کرونا بالغ بر 60 شهید سلامت تقدیم انقلاب کردند که به روح‌شان درود و سلام می‌فرستیم.

اعتقاد داریم با وجود توفیقات و موفقیت‌های بزرگ و ارزشمند در این عرصه، همچنان آرمان بلند عدالت و چتر ایمنی کامل در راستای ایجاد آرامش و آسایش برای مردم نیازمند تحول اساسی در گام دوم انقلاب هستیم. ضرورت این تحول آنجایی روشن‌تر شد که در تاریخ 21 فروردین ماه سال جاری سیاست‌های کلان تامین اجتماعی توسط مقام معظم رهبری به دولت و دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.

غلبه بر چالش‌های بخشی و فرابخشی حوزه رفاه و تأمین اجتماعی، اقدام تحولی و جهشی در جهت خدمت‌رسانی به مردم، ساماندهی و اصلاحات بنیادین در صندوق‌های بیمه‌ای مورد تاکید مقام معظم رهبری برای توانمند‌سازی و خدمت‌رسانی بهتر به جامعه عزیز بیمه‌شدگان کارگران، کارفرمایان و بازنشستگان جزء اولویت‌های راهبردی و اقدام و عمل ما قرار گرفته است.

برادران و خواهران معزز و انقلابی با مستقر شدن دولت مردمی سیزهم امروز حدود 10 ماه از استقرار تیم مدیریتی جدید در سازمان تأمین اجتماعی سپری شده است. 10 ماهی که از همان ابتدا تلاش شد تا تمامی تصمیمات و اقدامات طوری اتخاذ شود که در مسیر تحول، تحقق عدالت و ارتقاء سطح اعتماد و رضایت مردم قرار داشته باشیم. از اولین ماهی که در جایگاه مسئولیت قرار گرفتیم با کسری نقدینگی مواجه بودیم و افزون بر این، استقراض بی‌رویه‌ای که از سال 94 و 95 شروع شده و متاسفانه بدهی حدود 90 هزار میلیارد تومانی به بانک‌ها را ایجاد کرده بود و سازمان را به عنوان ابربدهکار بانکی مطرح کرده بود. مداخلات غیرمعمول و غیرحرفه‌ای و بعضاً رانتی در مدیریت‌ها و بویژه در حوزه سرمایه‌گذاری، علاوه بر ایجاد حاشیه‌های فراوان باعث شده بود حوزه سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی کارایی و بازدهی مطلوب را نداشته باشد. در این شرایط اولویت راهبردی سازمان، تلاش برای مدیریت منابع و کنترل هزینه‌ها قرار گرفت. در گام نخست با توجه به حجم بالای مطالبات سازمان از دولت تلاش شد با تعامل مثبت و سازنده با دولت مردمی و انقلابی مطالبات سازمان از مسیر واگذاری شرکت‌های مناسب پیگیری شود، موضوعی که در گذشته متاسفانه منجر به واگذاری شرکتهای زیان‌ده و نامناسب به سازمان یا بهتر بگوییم به مردم شده بود. با عنایت خداوند متعال در سال گذشته و با همکاری و مساعدت دولت مردمی و انقلابی 76 هزار میلیارد تومان از این مسیر وصول شد و در بودجه جاری نیز با هماهنگی خوب بین سازمان، دولت و مجلس 90 هزار میلیارد تومان نیز پیش‌بینی شده است. در زمینه استقراض هم از همان ابتدا سعی شد تا روند انباشت بدهی به بانک را متوقف کنیم و به درمان این بیماری و معضل و عارضه بزرگ بپردازیم. امروز با افتخار اعلام می‌کنم در هفت ماه گذشته نه تنها روند استقراض بی‌رویه را متوقف کردیم بلکه در اولین روز از هفته تأمین اجتماعی بدهی انباشته شده از دوران گذشته را با مبلغی بالغ بر 88 هزار میلیارد تومان با بانک رفاه را از طریق تهاتر سهام واگذاری دولت تسویه کردیم. همزمان تلاش شد با طرح‌هایی نظیر بیمه دانشجویان، بیمه زنان خانه‌دار ذیل بیمه خانواده ایرانی چتر بیمه‌ای سازمان گسترش پیدا کند و از مسیر طرح‌های پالایش بیمه‌ای از حقوق مردم صیانت شده و هزینه‌های من‌غیرحق کنترل شود. در بخش سرمایه‌گذاری نیز با استفاده از افراد متعهد و متخصص با شاخصه‌های کارآمدی، انقلابی بودن، مردمی بودن، فساد ستیز بودن و عدالت محور بودن تلاش کردیم از مداخلات غیرحرفه‌ای و احیاناً رانتی جلوگیری شود و با ایجاد شفافیت و مدیریت تعارض منافع و بهبود فرآیندهای کاری علاوه بر مبارزه با فساد به شکل ایجابی و سلبی، میزان تولید و سوددهی افزایش پیدا کند.

فروش تجمیعی شرکت‌‎های زیرمجموعه از 93 هزار میلیارد تومان به 163 هزار میلیارد تومان با رشد 72 درصد رسید و سود تجمیعی از حدود 31 هزار میلیارد تومان به 45 هزار میلیارد تومان، رشد حدود 44 درصدی را نشان می‌دهد. علاوه بر این تلاش شد تا ضمن پایداری منابع و انجام به موقع تعهدات بازنشستگان عزیز در پرداخت حقوق و مستمری، خدمات بیمه‌ای و درمانی را نیز توسعه دهیم. برای این کار اولاً به دنبال تسهیل ارائه خدمات از مسیر هوشمندسازی بودیم و ثانیاً تلاش شد با هدف صیانت مالی از بیمه شدگان پرداخت از جیب مردم در حوزه خدمات درمانی را کاهش دهیم. پایدارسازی و توسعه طرح نسخه الکترونیک از حدود 65 درصد به 90درصد، افزایش تعداد و کیفیت خدمات غیرحضوری از 30 خدمت به 42 خدمت غیرحضوری در 9ماه گذشته ، توسعه و افتتاح بیش از 40 پروژه درمانی عمدتاً در مناطق محروم، پوشش هزینه بیماری‌های خاص و اقلام دارویی بیماری‌های خاص، توسعه خدمات به بیماران اوتیسم، تحت پوشش قرار دادن خدمات درمانی تخصصی ناباروری زوجین نابارور، افزایش ایام غرامت بارداری از 6 ماه به 9 ماه و پرداخت غیرحضوری آن، رایگان شدن فرانشیز سالمندان بالای 65 سال در شهرهای فاقد مراکز ملکی درمانی، افزایش رقم و تعداد تسهیلات قرض الحسنه به بازنشستگان محترم 70درصد افزایش سهم بیمه تکمیلی بازنشستگان از 30 درصد به 50 درصد و رشد مبلغ 120 درصدی، آغاز سفرهای زیارتی کرامت رضوی رایگان برای بازنشستگان محترم با هدف‌گذاری 100 هزار سفر بازنشسته و مواردی از این دست، اقداماتی است که در این مدت برای افزایش کیفیت خدمات انجام شده است. ما همچنان به دنبال توسعه خدمات، ادای حقوق بازنشستگان عزیز و همه ذی‌نفعان بیمه تأمین اجتماعی خواهیم بود.

ضمن تقدیر و تشکر از شورای سیاست‌گذری ائمه جمعه که چنین فرصتی را برای ارائه گزارش به ما داند؛ از حمایت‌های بی‌دریغ دولت و مجلس  همه دستگاه‌های دولتی و همه قوا که به نحوی ما را در این خدمت رسانی کمک کردند، سپاسگزارم. از همه همکاران بیمه‌ای و درمانی و حوزه سرمایه گذاری که خالصانه برای خدمت به مردم در سراسر کشور تلاش می‌کنند، تقدیر و تشکر می‌کنم. امیدوارم با دعای خیر مردم و به برکت توسل به حضرات معصومین علیهم‌السلام بتوانیم تحولی اساسی در زمینه تأمین اجتماعی انجام دهیم. انشاء‌الله.