به گزارش اکونا پرس،

در واپسین روزهای سال ۱۳۹۹ شاخص بازار سرمایه به ۱۸ ۱۸۹۲واحد رسید گفتنی است تعداد صفحه خرید ۴۱ عدد و تعداد سقف فروش ۲۸۸ مورد ثبت شد که در جای خود یک رکورد به نظر می‌رسید.به نظر می‌رسد با توجه به فراز و نشیب های بازار سرمایه باید در خصوص تامین مالی از این طریق بیش از پیش  تمرکز داشت. گفتنی است پیش از این دولت ها اغلب برای تامین مالی خود از طریق بانکداری و با تغییرات سودهای بانکی این مهم را محقق می کردند.

  تامین مالی از طریق بازار سرمایه به وسیله فروش اوراق  بدهی و یا سهام محقق می شود و در چند روز پایانی سال ۹۹ این اتفاق از سوی دولت رخ داد اما مورد استقبال قرار نگرفت.با توجه به عدم استقبال حقیقی ها از فروش  اوراق بدهی  اما حقوقی ها بانک‌ها و صندوقها  از آن استقبال کردند.

در حوزه مالی دو دسته یکی به عنوان سرمایه گذار با مازاد مالی و دیگری  به شکل استفاده کننده از طریق استقراض فعالیت می کنند.در روش فاینانس از طریق تامین مالی به صورت بدهی از اوراق منتشره استفاده می شود.در روش دیگر سرمایه گذاری به صورت مشارکتی انجام می شود که همه سرمایه گذاران در سود زیان معاملات شریک هستند.

 گفتنی است دولتها در طی سالیان اخیر با انتشار اوراق بدهی فرصتی مناسب برای صاحبان صنایع کوچک و بزرگ ایجاد کرده اند تا از طریق مشارکت در پروژه های مختلف تامین مالی لازم را داشته باشند.انتشار اوراق اجاره بر مبنای دارایی‌های ثابت، اوراق سلف موازی با هدف تامین نقدینگی برمبنای  محصول،اوراق مرابحه   برای تامین سرمایه در گردش و خرید مواد اولیه، اوراق منفعت بر مبنای تامین مالی منافع آتی،  اوراق استثنا برای ساخت دارایی، اوراق گواهی سپرده برای مشارکت در پروژه ها   فرصتی مناسب برای صنایع ایجاد می‌کند تا بتوانند خلأهای  تامین مالی تولید خود را برطرف کنیم