همسایه واژه ای است که از گذشته دور در بین خانوارهای ایرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در دین اسلام هم سفارش های زیادی برای رفتار مناسب با همسایه شده است. با افزایش جمعیت در کلانشهر ها و زندگی در قالب آپارتمان نشینی،‌ رعایت حقوق همسایگی به یک فرهنگ مهم در جامعه تبدیل شده است که حتما باید رعایت شود.

در زمان گذشته معمولا وقتی با یک همسایه بد روبرو می شدیم با این ضرب المثل مواجه می شدیم که چهاردیواری، اختیاری! خونه خودمه هر کاری دوست داشته باشم می کنم!اما دیگر در فرهنگ آپارتمان نشینی چنین طرز تفکرهایی جایی ندارد و در شرایط خاص قانون برای همسایه های مردم آزار جرایم سنگینی را در نظر گرفته است و با تغییر روند زندگی مردم از خانه های شخصی ساز به سمت آپارتمان نشینی هر گونه سر وصدا و مزاحمتی می تواند کام همسایگان را تلخ کند.

در زندگی هر فردی معمولا تجربه های منفی از همسایگان بد وجود دارد و به این ارتباطی ندارد که در آپارتمان های تک واحدی زندگی می کنید یا در مجتمع های چند ده واحدی که دیوار به دیوار واحد های دیگر هستید.

صداهای ناهنجار، استفاده نادرست از آسانسور، مشکلات پارک خودرو، رفت و آمد های بی موقع و خارج از عرف و طفره رفتن از پرداخت شارژ تنها گوشه ای از مشکلاتی است که ممکن است در آپارتمان نشینی با آن مواجه شد.

در ادامه به محله های مختلف تهران رفتیم تا پای درد و دل افرادی بنشینیم که از آزار و اذیت همسایگان خود عاصی شده اند:

پرتاب کیسه زباله از طبقه چهارم

در ابتدا به سراغ خانمی رفتم که در محله علی آباد زندگی می کرد و دل پری از همسایه آزاری داشت و گفت:

 در طبقه چهارم پیرمرد بازنشسته ای زندگی می کنه که هر وقت دلش بخواد کیسه های زباله را از بالای پنجره به پایین پرت می کنه ، اعتراضم می کنیم باز به این رفتار زشت ادامه میده.

واحد کناری ما هم در ساختمان، آرایشگاه زنانه دایر کرده که مشتری هاش مدام در حال رفت آمد هستن و سر و صدای زیادی به پا می کنن. دود خودروهای در حال پارک هم که از پنجره آپزخانه وارد خانه میشه ما رو به کلی عاصی کرده است.

استفاده ۵ ساعته از جاروبرقی!

در ادامه خانمی که در محله مجیدیه ساکن بود گفت:

همسایه پایینی ما یک مشکل عجیب دارد که هر روز ۵ ساعت وقت و بی وقت در حال استفاده از جابروبرقیه که آرامش را از ما گرفته و کل پا گرد این واحد همیشه پر از لنگه های کفشه که مسیر رفت و آمد را سخت کرده.

واحد دیگری که خانواده پر جمعیتی در آن زندگی می کنند زیر بار پرداخت کامل شارژ ساختمان نمیره و اصرار داره ما فقط ۲ تا پیرمرد و پیرزنیم ، چرا باید پول اضافه بدیم؟

دزدی در ساختمان تمامی ندارد

سرقت از وسایل ساختمان مشکل دیگری بود که فردی که در محله خانی آباد زندگی می کرد را به چالش کشیده بود:

 ما دیگه جرئت نداریم وسیله ای در راه پله یا پارکینگ بزاریم، وضعیت جوری شده تا چشم برمی گردونیم یک وسیله از ساختمان کم می شه. تازه خوبه دوربین مدار بسته در ساختمان داریم و چند بار مچ پسر همسایه که مشغول دزدی بوده رو گرفتیم ولی دست از کاراش برنمی داره و دیگه مجبوریم شکایت کنیم.

دعواهای زن و شوهری که در طبقه پایین زندگی می کنن هم محیط ساختمان را غیر قابل زندگی کرده و دائم باید صدای بلند جر و بحث این زوج را تحمل کنیم.

پرورش عروس هلندی در آپارتمان!

جوان دانشجویی که در محله جیحون زندگی می کند با مشکل عجیبی روبرو شده است:

با این که من دانشجوی حقوقم و باید هر روز کلی مطالعه کنم، سر و صدا و جیغ پرنده هایی که در واحد کناری نگهداری میشه کاسه صبرم را لبریز کرده و فردی که اتفاقا مثل من مجرده حدودا ۳۰ جفت عروس هلندی پرورش میده و از این راه امرار معاش می کنه. بارها به صاحب خانه این فرد شکایت کردیم و قول گرفتیم امسال دیگه عذر این مستاجر را بخواهد.

بازی بچه ها در پارکینگ و انداختن ته سیگار همسایه از بالا به بالکن واحد ما هم ازمشکلات دیگه ای هست که باید مدیر ساختمان بهش رسیدگی کنه.

راهکارهای قانونی برای حل مشکل همسایگان

همسایه-ازاری

معمولا وقتی با چنین همسایه هایی روبرو می شویم ،‌تذکر دادن و صحبت کردن در مورد موضوع آزار دهنده، بهترین راهکاری است که باید در اولویت قرار بگیرد. ولی اگر با یک یا چند بار تذکر این گونه رفتارها تکرار شد و مدیر ساختمان هم نتوانست به حل موضوع کمکی کند باید راه های دیگری برای حل مشکلات در نظر گرفت.

زمانی که همسایه ای مشکل ساز می شود، می توانید با پلیس تماس بگیرید تا به مسئله ورود کند و با انجام تحقیقات، کارهای لازم جهت حل این مشکل را انجام دهد. در ضمن می توانید با تنظیم یک شکایت نامه به دادسرا یا شورای حل اختلاف به راحتی طرح دعوی کنید. سپس با روی کار آمدن شکایت، شما و همسایه مزاحم فراخوانده می شوید و موضوع مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد.

با پلیس ۱۱۰ تماس بگیریم

اگر اذیت‌های همسایه ادامه دار شد، می‌توانیم از گزارش کلانتری محل نیز استفاده کنیم. یعنی با پلیس ۱۱۰ تماس بگیریم و یا به کلانتری برویم و بگوییم که آقای مامور لطفا در گزارشت بنویس که به طور مثال صدای آزاردهنده‌ای الان از خانه همسایه می‌آید که موجب آزار و اذیت همسایه‌هاست و از او بخواهیم این گزارش را حتما بنویسد. گزارش مامور کلانتری ارزش قانونی بالایی دارد. بعد از جمع آوری این مدارک و گزارشات برای شکایت اقدام کنیم. این گزارش‌ها بسیار مهم است و ذهن قاضی را باز می‌کند تا متوجه شود چه کسی به حق صحبت می‌کند. آیا واقعا همسایه مورد نظر آزار رسانده‌است یا نه.

طرح دعوای شکایت بابت همسایه آزاری

نحوه طرح دعوای شکایت بابت همسایه آزاری این گونه است باید شکایتتان را در دفتر خدمات قضایی را ثبت کنیدو آن ها ابتدا به شورای حل اختلاف ارجاع می‌دهند و شورای در ابتدا یک جلسه برای صلح و سازش می‌گذارد، در این جلسه صلح و سازش یک سری تعهدات از همسایه موردنظر گرفته می شود. مثلا از او خواسته شود که بنویسد: من اقرار می‌کنم که این کارها را انجام داده‌ام (موارد دانه‌دانه ذکر شود) ولی تعهد می‌دهم که دیگر چنین اشتباهی نکنم و اگر چنین خطایی کردم مجددا شما می‌توانید علیه من اقامه دعوی کنید.

مسلما این کار صلح و سازش باعث می‌شود که شورای حل اختلاف زودتر به نتیجه برسد و هم شما سریع‌تر به نتیجه برسد و پرونده از حالت کش‌دار شدن و اعصاب خرد‌کنی دور شود. معمولا تا اینجا مشکل برطرف می‌شود ولی اگر ادامه پیدا کرد شما مجدد می‌توانید این شکایت را دوباره باز کنید و آن را تا مرحله دادگاه و محکومیت ادامه دهید.

اما اگر مجدد آزار تکرار شود باعث می‌شود که علاوه بر رفع مزاحمت به ۶ ماه تا ۲ سال حبس محکوم شود. باید گفت که متاسفانه برخی حرکات غیرمتعارف و جنجال‌های عظیمی که باعث سلب آسایش عمومی می‌شود ممکن است علاوه بر حبس  ۷۴ ضربه شلاق هم داشته باشد که طبعا همه اینها برای موارد خیلی خاص است که بسیار نادر پیش می‌آید.

منبع: گسترش نیوز