همان گونه که میدانیم برای کف هر سازه ای نیاز به متریالی داریم که بر اساس طرح و سبک اجرا شده و همچنین انتظاری که ما از محصول داریم انتخاب صورت خواهد گرفت. مهم ترین و بیشترین درخواست متریال برای کاربری ها کف در دنیای امروزه سنگ ساختمانی و سرامیک ها هستند. هر دو متریال را می توان بر اساس منطقه کارکرد و همچنین سبک مورد نظر عالی دانست و می توان این دو را در مراحلی جایگزین های مناسبی نیز به جای یکدیگر تلقی کرد. در ادامه مطلب به بررسی جزئی تر این دو محصول می پردازیم.

سنگ کف می تواند با نام های سنگ ساختمانی، سنگ کف فرش و همچنین سنگ 40*40 نیز معرفی گردد. سنگ های ساختمانی بسیاری هستند که برای کاربری های کف مناسب اند و اجرا و استفاده از آن ها پیشنهاد خواهد شد. از پرفروش ترین و بهترین آن ها می توان به سنگ های گرانیت، مرمریت و چینی اشاره داشت. سنگ گرانیت محکم ترین و با دوام ترین سنگ نامیده می شود و از آن می توان در تمامی مناطق جغرافیایی کشور با آب و هوای مختلف استفاده نمود. سنگ نطنز و سنگ نهبندان از معروف ترین و مرغوب ترین سنگ های گرانیت ایران هستند که با نام گرانیت گل پنبه ای نیز در بازار شناخته خواهند شد. برخی از افراد رنگ سنگ گرانیت را نمی پسندند و بنابراین سنگ های مرمریت تیره مانند لاشتر، مشکی سنگ نجف آباد و همچنین مرمریت های روشن مانند صلصالی، سنگ پرطاووسی و آباده را معرفی خواهیم نمود. سنگ های چینی و کریستال نیز می توانند در کاربری های کف بهترین محصول نامیده شوند. در سنگ طبیعی ضخامت های برش 1.7 ، 2 و 3 سانتی متر خواهد بود.

https://kalasakht.com/search?tag=Ceramic-floor

سرامیک نیز از جمله محصولاتیست که می تواند در انواع کاربری ها خصوصا کف استفاده گردد. سرامیک های کف با توجه به کارخانه تولید کننده می توانند دارای درجه بندی و ابعاد مختلفی باشند. معمولا سرامیک های مربع شکل را در کف اجرا می کنند و دلیل آن نیز اجرای بهتر شیب بندی و زیبایی هر چه بیشتر کار خواهد بود. سرامیک درجه یک هر کارخانه ای می تواند بهترین سرامیک نامیده شود و البته این موضوع می تواند به کیفیت لعاب و ضخامت آن نیز بستگی داشته باشد. سرامیک درجه دو در برخی کارخانه ها به دلیل وجود مواردی مانند مناسب نبودن دمای کوره پخت یا مسائلی غیر مهم از این قبیل رتبه بندی می شوند که البته کار و اجرای آن ها هیچ گونه ایرادری به دنبال نخواهد داشت. سرامیک درجه سه می تواند بسته به کارخانه تولید کننده دارای موارد و اشکالاتی همچون تاب بیش از حد، وجود حباب روی لعاب یا لب پریدگی سرامیک باشد که با توجه به قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه ای که دارند می توانند برای بسیاری از کاربری ها و پروژه ها بهترین متریال تلقی گردند. ضخامت تولیدی در سرامیک ها حدود یک سانتی متر با تلرانس 5 میلی متری خواهد بود.

جمع بندی 

سنگ و سرامیک هر دو محصولاتی هستند که برای کف مناسب خواهند بود. اگر بخواهیم به طور مساوی و در رنج های تقریبا یکسان مقایسه ای بین این رو محصول داشته باشیم می توانیم این گونه بیان کنیم که:

- قیمت سنگ طبیعی به مراتب از سرامیک بیشتر است. البته این موضوع در برخی موارد و بعضی از برند های سرامیک می تواند کاملا برعکس باشد؛ در اینجا میانگین کار و قیمت مد نظر خواهد بود

- لعاب سرامیک به هنگام ضربه می تواند دچار آسیب و شکستگی شود و خاک سرامیک مشخص گردد که در سنگ چنین چیزی نیست و اگر هم سطح سنگ دچار شکستگی گردد تا پایین همین طرح و نقش طبیعی را خواهیم دید

- سرامیک ها می توانند کاملا یک رنگ و یکدست باشند و کمترین تلرانس رنگی نداشته باشند. اما در سنگ طبیعی چنین چیزی امکان پذیر نیست و سنگ دارای طرح و نقش و بازی رنگ خواهد بود (که البته این ویژگی زیبایی کار محسوب می گردد.)

- هر دو محصول از کوچک ترین تا بزرگ ترین ابعاد در نظر گرفته شه قابل تولید و تامین خواهند بود.

- بیشترین کارخانجات تولید سرامیک ایران در یزد و فرآوری سنگ در اصفهان قرار دارند. بنابراین هر دو محصول می تواند با قیمت تقریبا یکسانی برای تمامی شهر ها ارسال گردد.

kalasakht.com