به گزارش اکونا پرس،

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در بازدید از هلدینگ سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین‌اجتماعی (تاپیکو) و دیدار با مدیران این هلدینگ، ضمن گرامیداشت یاد سردار حاج قاسم سلیمانی، گفت: حاج قاسم مرد میدان‌ها و مرد دفاع از هویت، دفاع از دین و دفاع از اسلامیت و دفاع از وطن بود. در سنت دینی، وظیفه داریم تا پای جان از ارزش‌ها و از هویت دینی دفاع کرد و مصداق بارز این الگو، شهید سردار سلیمانی بود که به معنای واقعی پیرو مکتب امام خمینی(ره) بود.

وی شهید سلیمانی را افتخاری نه تنها برای ایران بلکه برای کل جهان و برای کل بشریت و ماندگار در تاریخ توصیف کرد و گفت: سردار سلیمانی الگویی ماندگار را در جهان کنونی عرضه کرد. برای او فرقی نمی‌کرد که مرز دفاع از انسانیت مربوط به چه جغرافیایی است و به همین علت ماندگار شد. ما باید از الگوی عمل و کردار و اعتقادات سردار سلیمانی در بخش‌های مختلف استفاده کنیم. این نکته بسیار مهمی است که از سیره شهدای برجسته و گرانقدری مثل شهید حاج قاسم سلیمانی در منش و رفتار و مدیریت باید استفاده کنیم. شهید سلیمانی مدیری توانمند بود که بالاترین تهدیدها و بالاترین فشارها و بحران‌ها را تبدیل به فرصت می‌کرد. ما هرچقدر هم که در مدیریت بحران و گرفتاری داشته باشیم، قابل قیاس با بحران‌هایی که این شهدا در میدان و نه در یک روز که در یک ساعت و حتی یک لحظه با آن مواجه می‌شوند، نیست و نخواهد بود.
دکتر موسوی بر لزوم بهره‌گیری همه مدیران از ویژگی‌ها، تجارب و رویکردهای شهدا به‌ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی تأکید کرد و افزود: امروز بیش از زمان‌ دیگر به این الگوها نیاز داریم. ما سالیان سال است که در جنگ اقتصادی هستیم که در سال‌های گذشته تشدید شده است. در کنار جنگ اقتصادی امروز با جنگ ترکیبی نیز مواجه هستیم. بعضی وقت‌ها ما متوجه و قدردان نعمت‌ها و عنایات خداوند نیستیم. امروز نظام اسلامی با همه فشارها در همه حوزه‌ها همچنان مستحکم ایستاده‌ است و برای این نعمت بزرگ باید خدا را شاکر باشیم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: توفیقات امروز تاپیکو و شرکت‌های مختلف و صنایع مختلف آن هم در شرایط جنگ اقتصادی و جنگ ترکیبی؛ نشان می دهد مدیرانی جهادی در این حوزه‌ها پای کار هستند. باید قدردان و شکرگذار باشیم که شستا و هلدینگ‌های مختلف مثل تاپیکو و شرکت‌های عملیاتی با همه سختی‌ها در مسیر حرکت رو به جلو هستند و در حال مبارزه با مشکلات و تبدیل آنها به فرصت و مطلوبیت هستیم.
وی افزود: نقطه مطلوب ما که همواره به آن فکر می‌کنیم، آرمانی است که در همه بخش‌های مختلف مدیریتی باید در هدفگذاری‌های ما مورد توجه باشد و باید این سه گزاره مدیریت راهبردی را همواره مورد توجه قرار دهیم که در کجا بوده‌ایم، کجا هستیم و به کجا می‌خواهیم برویم. حاج قاسم سلیمانی یکی از کسانی بود که از حداقل‌ها استفاده حداکثری می‌کرد. از جوانان دوره‌ندیده مساجد محل، افرادی را تربیت کرد که در برابر ژنرال‌های جهان کفر می‌ایستند و غلبه پیدا می‌کنند و این یک مدل است. از ظرفیت ملی و ظرفیت نیروی انسانی و احیای هویتی که تاکنون کمتر به آن توجه کرده‌ایم باید استفاده کنیم.
دکتر موسوی گفت: یکی از دغدغه‌های ما این است که در تأمین مالی در برخی از شرکت‌ها مشکل داریم و برای توسعه و سرمایه‌گذاری نیازمند منابع مالی هستیم درحالی که نقدینگی قابل توجهی در کشور وجود دارد. استفاده از این ظرفیت نیازمند روحیه‌ای از جنس روحیه حاج قاسم است تا این منابع عظیم را به جای اینکه در مسیرهای نادرست وارد شود و آثار تورمی ایجاد کند، در مسیر تولید و اهداف مفید هدایت کند. این حجم از نقدینگی، ظرفیتی است که باید به درستی از آن استفاده شود و نظام پولی و بانکی ما هنوز مدلی برای اینکه این پول در خدمت صنعت و تولید قرار بگیرد، نتوانسته است عملیاتی کند.
وی افزود: بسیار مهم است که بدانیم چه ظرفیت‌هایی در درون شستا و تاپیکو را می‌توانیم احیاء کنیم. معمولاً این‌گونه است که ما از 20 درصد ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و از 80 درصد ظرفیت‌ها غفلت داریم. توسعه و رشد و سود و افزایش تولید با دانش روز امکان‌پذیر است و در صنایع مختلف نباید به قدری درگیر روزمرگی شویم که سایر رقبا با دانش روز پیشرفت کنند و ارتقاء پیدا کنند و ما در مسائل روزمره بمانیم. ما باید در مرز دانش روز باشیم. نوآوری در طراحی و توسعه ما را به ارزش افزوده بیشتر می‌رساند و باید حوزه‌های تخصصی و مأموریتی را به گونه‌ای مدیریت کنیم که دراختیار گرفتن دانش روز هموارد در اولویت قرار گیرد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این نشست با اشاره به اینکه تاپیکو در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و در اقتصاد ملی نقش و جایگاه مهمی دارد و این مجموعه، مسیر رو به رشدی را طی می‌کند ، گفت: انتظار ما این است که هلدینگ‌های تابعه شستا، گزارش دقیقی از وضع فعلی، اقدامات انجام شده و برنامه‌های در دست اقدام ارائه دهند. موفقیت‌های حاصل شده در هر شرکت و هلدینگ در زمینه تحقق اهداف و برنامه‌ها باید به صورت دقیق احصاء شود و از شرکت‌ها و هلدینگ‌ها انتظار داریم که این مسائل را به‌صورت دقیق، مشخص و تبیین کنند. باید ارزیابی دقیقی از وضعیت سازمان و شرایط شرکت‌ها و هلدینگ‌ها داشته باشیم و در عین تلاش برای رفع مشکلات احتمالی، موفقیت‌ها ودستاوردهای سازمان در هر حوزه را هم به خوبی تبیین کنیم.
دکتر موسوی افزود: در شرکت‌ها و هلدینگ‌های تایعه شستا، تیم‌های تخصصی و افراد حرفه‌ای مستقر شده‌اند. نگرش مدیریتی حاکم بر شرکت‌ها باید به گونه‌ای باشد که افزایش بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده برای سرمایه به بهترین وجه انجام شود و گزارش اقدامات انجام شده نیز به سرعت ارائه شود و مدیران شرکت‌ها و هلدینگ‌ها دستاوردها را برای ذی‌نفعان و برای جامعه تبیین کنند. در جاهایی نیز ممکن است ناکامی‌هایی داشته باشیم و باید تجربیات مربوط به ناکامی‌ها که در مواردی بسیار مهم است را نیز به درستی ارزیابی کنیم تا در آینده از آن درس بگیریم.
وی همچنین گفت: مسیری که برای چابک‌سازی در تاپیکو طراحی شده، مسیر بسیار خوبی است و ما باید در این هلدینگ فعالیت‌ها را منسجم کنیم و برنامه خوبی برای ادغام طراحی شده است که باید به این برنامه با جدیت عمل کنیم. ما باید از نیروهای فنی و تخصصی موجود با بالاترین بهره‌‎وری و به بهترین نحو استفاده کنیم. هرچقدر می‌توانیم باید از نیروهای متخصص و منابع و سرمایه موجود به بهترین وجه استفاده کنیم. در هلدینگ‌های تخصصی مثل صنعت و معدن، انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی به افراد حرفه‌ای نیاز داریم. افراد متعهد و با اخلاص و متدین اگر غیرمتخصص باشند در این مجموعه مفید نخواهند بود و افراد متخصص نیز تنها در صورت متعهد و متدین بودن می‌توانند در این مجموعه فعالیت کنند. ما به افراد متعهد و در عین حال متخصص نیاز داریم.
دکتر موسوی افزود: همه ما گرایش‌های فطری مثبت و منفی داریم و انسان همیشه بین انتخاب قرار دارد. کسانی که در بینش و افکار و تربیت خود الگویی مثل حاج قاسم سلیمانی داشته باشند به سمت کمال و پیشرفت گرایش دارند و فطرت انسان نیز به پاکی گرایش دارد؛ اما جنگ ترکیبی در فرهنگ و در اقتصاد و در همه جا به دنبال نفوذ است. همه ما در این زمینه تکلیف داریم و مدیون خون‌های پاکی هستیم که به ما آرامش، امنیت، زندگی و هویت داده است. ما باید در حوزه تخصصی خود و در بخش‌های عمومی از خودمان و از دستاوردهای‌مان مواظبت کنیم. بخشی از این کار با اصلاح فرآیندها انجام می‌شود که باید با جدیت دنبال شود و به سمت شفافیت بیشتر برویم.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه در این دولت، نبایستی با مشکلات و تخلفات احتمالی مماشات کرد،  گفت: مردم تحمل مماشات ندارند. در برخی شرایط باید بگوییم که ما مقصر هستیم و آنجایی که باید برخورد می‌کردیم؛ برخورد نکردیم و امروز که برخورد می‌کنیم، می‌گویند مگر می‌شود برخورد کرد؟ در بحث فسادستیزی، هرچند با فساد سیستماتیک مواجه نیستیم؛ اما فساد وجود دارد. متاسفانه صدای فساد از صدای مقابله با فساد و فسادستیزی بلندتر است و این وضعیت باعث می‌شود که برخی تصور کنند فساد سیستماتیک شده است. ما نمی‌خواهیم کار فسادستیزی را با صدای بلند جلو ببریم اما در این مسیر با کسی هم تعارف نداریم.
مصطفی سوری، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این نشست گفت: یکی از محورهای اعلامی برنامه تحولی مدیرعامل سازمان، افزایش بازدهی و بهره‌وری دارایی‌ها در سازمان تأمین‌اجتماعی است و در این زمینه سلسله جلسات تخصصی را با هلدینگ‌های تخصصی برگزار می‌کنیم که در این جلسه به بررسی وضعیت هلدینگ تاپیکو و شرکت‌های تابعه می‌پردازیم و گزارش مدیران شرکت‌ها را در زمینه دستاوردها و موفقیت‌ها و در کنار آن مشکلات و چالش‌ها و همچنین برنامه‌های آتی شرکت‌ها برای بهبود فعالیت و بهره‌وری و صیانت از دارایی‌ها را بررسی می‌کنیم.
ابراهیم بازیان مدیرعامل شستا نیز در این نشست، هلدینگ تاپیکو را در خط مقدم تمام برنامه‌های تحولی شستا معرفی کرد و گفت: سازمان مدیریت صنعتی هر سال 100 شرکت برتر را انتخاب می‌کند و اینکه شرکت‌های ما در این مجموعه، روند رو به ارتقاء را طی می‌کنند نشانه حرکت شرکت‌ها در مسیر تعالی است.
وی افزود: حضور میدانی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی و همکاران ایشان قطعاً برای بهبود فعالیت شرکت‌ها مفید است. تأکید و پیگیری مدیرعامل محترم سازمان مبنی بر اجرای مسئولیت‌ها توأم با رویکرد تحول‌گرایانه موضوع مهمی است که در شستا و هلدینگ‌های تابعه با جدیت دنبال می‌شود و برنامه‌های تحولی شستا به سازمان تأمین‌اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه شده است. شرکت‌های تابعه به طور جدی این برنامه‌ها را پیگیری می‌کنند و از حمایت و پیگیری مدیرعامل محترم سازمان تشکر می‌کنیم.
مسعود اسم خانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین‌اجتماعی (تاپیکو)، نیز اظهار داشت: تاپیکو در بین هلدینگ‌های چند رشته‌ای، سال گذشته رتبه اول کشور را کسب کرده است و جایگاه این هلدینگ از نظر سودآوری در بین هلدینگ‌های چند رشته‌ای در رتبه اول قرار دارد. این هلدینگ در سال 1381 تأسیس شده است و توانسته‌ایم در سال 1400 از رتبه سوم در حوزه شیمیایی و پتروشیمی به رتبه اول برسیم.
وی افزود: مولدسازی دارایی و جلوگیری از فساد از مهمترین اولویت‌هایی است که در اصلاح ساختار این هلدینگ مورد توجه قرار گرفته است.
در ادامه این جلسه، همچنین مدیران شرکت‌های تابعه هلدینگ تاپیکو، گزارشی از دستاوردها، اهداف و برنامه‌های تحولی در حال پیگیری در این شرکت‌ها ارائه کردند.