اما سوال اینجاست که اهمیت داشتن یک رزومه کامل در چیست؟ رزومه‌نویسی یا ساخت یک رزومه کامل با استفاده از رزومه ساز، چگونه  به کارجویان در پیداکردن شغل موردنظرشان کمک می کند؟

در این مقاله قصد داریم علاوه بر پاسخ به این سوال و بیان دلایل اهمیت داشتن یک رزومه حرفه‌ای، به مواردی که برای نوشتن یک رزومه کامل و استاندارد نیاز است، اشاره کنیم. همچنین، نکات مهمی که در هنگام رزومه‌نویسی باید رعایت کنیم را ذکر خواهیم کرد.

دلایل اهمیت رزومه‌نویسی

همان‌طور که گفته شد، اولین قدم برای پیداکردن شغل دلخواهتان و استخدام در آن، نوشتن یک رزومه کاری کامل و حرفه‌ای است. اما چرا همه متخصصین حوزه استخدام و منابع انسانی بر این موضوع تاکید می‌کنند؟ اهمیت داشتن یک رزومه استاندارد در چیست؟ در ادامه به تعدادی از مهم ترین دلایل اهمیت رزومه‌نویسی اشاره خواهیم کرد.

رزومه قبل از شما پیش کارفرما می‌رود

هنگامی که از میان فرصت های شغلی موجود، موقعیت شغلی موردنظرتان را پیدا کردید، اولین قدم برای استخدام، ارسال رزومه‌ای که به‌صورت دستی یا با استفاده از رزومه ساز آماده کردید، به سازمان موردنظر است. در واقع با این کار، پیش از آن که شما فرصتی برای ملاقات و صحبت حضوری با کارفرما پیدا کنید، رزومه شما نزد کارفرما می‌رود.

کارفرمایان و مدیران انسانی نیز در اولین گام به سراغ رزومه شما می‌روند و قسمت‌های مختلف آن به‌ویژه سوابق شغلی، تجربه کاری و مهارت های مرتبط با شغل را بررسی می‌کنند. در این مرحله، اگر اطلاعات رزومه شما مرتبط با شغل موردنظر بود، برای شرکت در مصاحبه حضوری یا آنلاین دعوت خواهید شد و درصورتی‌که مرحله مصاحبه را نیز با موفقیت پشت سر بگذارید، می‌توانید در موقعیت شغلی موردنظرتان مشغول به کار شوید.

پس همان‌طور که مشاهده کردید، ساخت یک رزومه کامل با استفاده از رزومه ساز یا نوشتن یک رزومه جامع و حرفه‌ای به‌صورت دستی، می‌تواند نیمی از کار را برایتان انجام دهد. این موضوع بر اهمیت داشتن یک رزومه کامل تاکید می‌کند.

رزومه درباره شما صحبت می‌کند

یک رزومه حرفه‌ای همه اطلاعات و تجربیات شما را توصیف می‌کند، نشان می‌دهد که در گذشته، چه موقعیت های شغلی را تجربه کرده‌اید و شغل احتمالی که در حال حاضر به آن مشغول هستید، چیست. علاوه بر این، رزومه شما تمام مهارت ها و تخصص‌های شما را نیز معرفی می‌کند.

اما نکته مهم این است که همان‌طور که صحبت‌کردن زیاد، افراد مختلف را کلافه می‌کند و ممکن است توجهی به حرف‌های فرد موردنظر نکنند، یک رزومه طولانی که جزئیات غیرضروری و غیرمرتبط را بیان می‌کند، می‌تواند کارفرما را خسته کند و باعث شود اطلاعات ضروری رزومه به او انتقال پیدا نکند. پس این موضوع اهمیت دارد که بتوانیم با استفاده از رزومه ساز و یا نوشتن دستی، رزومه‌ای جامع و کامل اما بدون اطلاعات غیرمرتبط بنویسیم که بتواند خیلی سریع، اطلاعات موردنیاز را به کارفرما منتقل کند.

یک رزومه کارفرما را متقاعد می‌کند که شما برای شغل موردنظر مناسب هستید

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، شما پیش از دعوت به مصاحبه این امکان را نخواهید داشت که با کارفرمایان و مدیران منابع انسانی به‌صورت حضوری و رودررو درباره توانایی‌هایتان صحبت کنید. در واقع، رزومه شما باید بتواند بر اساس سوابق کاری، تجربیات و مهارت‌های ذکر شده، کارفرما را متقاعد کند که شما مناسب‌ترین گزینه برای موقعیت شغلی موردنظر هستید.

باتوجه به توضیحات گفته شده، ساخت یک رزومه حرفه‌ای با استفاده از رزومه ساز یا نوشتن آن به‌صورت دستی، نقش مهمی در اثبات توانایی‌هایتان به کارفرما و متقاعدکردن او برای استخدام شما ایفا می‌کند.

رزومه به شما کمک می کند برای مصاحبه دعوت شوید

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، داشتن یک رزومه کامل اولین قدم برای استخدام است. در واقع، هدف نهایی ساخت رزومه، این است که امکان حضور در مصاحبه را برایتان فراهم کند و می‌توان گفت که داشتن یک رزومه خوب، تضمینی برای دعوت شما به مصاحبه شغلی است.

یک رزومه کامل شامل چه بخش‌هایی است؟

پیش از نوشتن رزومه باید قالبی مناسب برای ارائه آن انتخاب کرد. قالب‌بندی و چیدمان رزومه می‌تواند بر اساس یکی از سه قالب رزومه زمانی معکوس، رزومه عملکردی یا رزومه ترکیبی باشد. پس در ابتدا بر اساس میزان سابقه کاری، نوع شغل و نوع سازمان، یکی از این سه قالب را انتخاب کنید. اگر سابقه کاری ندارید و برای اولین بار است که می‌خواهید رزومه کاری بسازید، پیشنهاد می‌کنیم برای راحتی کار و اطمینان از حرفه‌ای بودن، از رزومه ساز رایگان استفاده کنید.

یک رزومه کامل، استاندارد و حرفه‌ای باید شامل بخش‌های مختلفی باشد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اطلاعات فردی
  • اطلاعات تماس
  • خلاصه رزومه (درباره من)
  • سوابق تحصیلی و آموزشی
  • سوابق کاری
  • مهارت‌ها
  • دوره‌ها و گواهینامه‌ها
  • افتخارات
  • پروژه‌ها و تحقیقات
  • علایق و سرگرمی‌ها
  • شبکه‌های اجتماعی

در هنگام نوشتن رزومه باید به چه نکاتی توجه کرد؟

در هنگام نوشتن یک رزومه باید به نکات مختلفی توجه کرد و این‌گونه نیست که تصور کنیم با نوشتن مدرک تحصیلی، سابقه کار و مهارت‌هایمان توانسته‌ایم یک رزومه استاندارد ایجاد کنیم. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین نکاتی که باید در هنگام نوشتن رزومه به‌صورت دستی و یا ساخت رزومه با استفاده از رزومه ساز به آن‌ها توجه کرد، اشاره خواهیم کرد.

  • باید برای هر موقعیت شغلی، متناسب با الزامات و شرایط استخدام آن، رزومه‌ای جدا و شخصی‌سازی‌شده بنویسید.
  • رزومه شما باید کوتاه و مختصر و در عین حال کامل و شامل تمام اطلاعات و تجربیات مرتبط شما باشد.
  • حتما از عکس در رزومه استفاده کنید؛ اما توجه داشته باشید که عکس شما باید رسمی باشد.
  • رزومه شما باید بدون اشتباهات تایپی، املایی و نگارشی باشد.
  • بخش‌بندی رزومه شما باید ساختاری منطقی و مناسب داشته باشد تا بتوان آن را به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن مطالعه کرد.
  • نوع و اندازه فونت انتخابی برای رزومه باید خوانا باشد.
  • تنها اطلاعات مرتبط با شغل موردنظر را در رزومه خود قرار دهید و از نوشتن جزئیات نامرتبط خودداری کنید.
  • سوابق کاری و دستاوردهایتان را با جزئیات کامل بنویسید.
  • بعد از نوشتن رزومه، یک‌بار دیگر آن را بخوانید و خطاهای احتمالی را ویرایش کنید.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به دلایل اهمیت نوشتن یک رزومه کامل به‌صورت دستی یا ساخت رزومه‌ای استاندارد و حرفه‌ای با رزومه ساز پرداختیم. علاوه بر این، بخش‌های مختلف یک رزومه کامل را معرفی نمودیم و به نکاتی که باید در هنگام نوشتن یک رزومه کاری به آن توجه کرد، اشاره کردیم.

یک رزومه پیش از شما نزد کارفرما می‌رود، در مورد شما صحبت می‌کند، کارفرما را متقاعد می‌کند که شما برای شغل موردنظر مناسب هستید و به شما کمک می کند برای مصاحبه دعوت شوید. در نتیجه، داشتن یک رزومه کامل و حرفه‌ای، نقش بسیار موثری در دعوت به مصاحبه و استخدام خواهد داشت. پس سعی کنید با قراردادن بخش‌های ذکر شده در رزومه خود و رعایت نکات گفته شده در هنگام نوشتن آن، شانستان را برای دعوت به مصاحبه و استخدام در موقعیت شغلی دلخواه خود، به‌صورت چشمگیری افزایش دهید.